رابعه تیموری-خبرنگار: در گذشته به خود و اطرافیانشان آسیب رسانده‌اند و امروز می‌خواهند خطایشان را جبران کنند.

سرنگ

نخستین قدم را با ترک اعتیاد به موادمخدر برداشته‌اند و حالا به مرحله‌ای رسیده‌اند که برای نجات زمین تلاش می‌کنند.«افشین خوشرفتار» این افراد را گردهم آورده و مؤسسه «‌آهنگ رهایی شهر» را راه‌اندازی کرده تا به افراد آسیب‌دیده کمک کنند. این مؤسسه طرح و برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کند که جمع‌آوری سرنگ‌های آلوده از معابر شهر، یکی از آنهاست.  

ساختمان کوچک و قدیمی مرکز فوریت‌های اجتماعی ظهیرآباد در سکوت فرو رفته و عده‌ای از مددجویان مشغول خواب قیلوله هستند. اسماعیل و حسن‌ قبراق و سرحال کفش و کلاه کرده‌اند و منتظر بقیه اعضای گروه هستند. قرار است امروز به یکی از بوستان‌های محله سر بزنند و سرنگ‌های آلوده را جمع‌آوری کنند. در بسیاری از معابر و بوستان‌های شهر این کار را کرده‌اند و امروز قرعه به نام محله ظهیرآباد افتاده است. قیل و قال کودکانی که با ذوق و شوق تاب و سرسره‌های رنگی را بالا و پایین می‌روند در بوستان پیچیده و مادرانشان در حال تماشای آنها با هم اختلاط می‌کنند. چشمان تیز آقا اسماعیل خیلی زود سرنگ‌ها را پیدا می‌کند. او و حسن‌آقا خوب می‌دانند معتادان چه محل‌هایی را برای دور ماندن از نگاه‌های کنجکاو انتخاب می‌کنند. وقتی به زمین بازی می‌رسیم با دقت بیشتری می‌گردند و گاهی مجبور می‌شوند سرنگ‌ها را از زیر پای بچه‌ها جمع کنند. تعداد سرنگ‌ها کم نیست و ساعتی بعد سطل سفید رنگشان تقریباً پر شده است.  

  •  آغاز زندگی متفاوت 

«سامان بابایی» مدیر گروه است و وظیفه هماهنگی برنامه‌ها را برعهده دارد. او می‌گوید: «بسیاری از افراد جمع‌آوری سرنگ‌های آلوده را کاری بی‌نتیجه می‌دانند. کودکان با این سرنگ‌ها بازی می‌کنند و روی هم آب می‌پاشند. بعضی از آنها با کفش نامناسب به فضای بازی می‌روند و ممکن است با پا گذاشتن روی این سرنگ‌ها به بیماری‌های خطرناک مبتلا شوند. معتادانی که توانایی تهیه لوازم نو و یکبارمصرف را ندارند برای تزریق موادمخدر از سرنگ‌های رهاشده استفاده می‌کنند که خطر ابتلا به بیماری ایدز را به دنبال دارد. » گروه آهنگ رهایی شهر با همت ‌افشین خوش‌رفتار پا گرفته است. او مددکار اجتماعی است و مؤسسه‌ای با همین نام بنا کرده تا در کاهش آسیب‌های اجتماعی سهمی داشته‌ باشد. خوشرفتار در نخستین قدم معتادان بهبودیافته را گردهم آورد تا عضویت در مؤسسه نقطه آغاز زندگی سالم و مفیدشان باشد.  

  •  فعالیت‌های زیست‌محیطی شاد و مفرح 

خوش‌رفتار می‌گوید: «سال‌های زیادی را در کنار افرد آسیب‌دیده گذرانده‌ام و معتقدم اعتیاد منشأ اغلب آسیب‌های اجتماعی است. به همین دلیل تصمیم گرفتم سراغ معتادان بهبودیافته بروم و از تجربیات آنها برای رسیدن به اهداف مؤسسه استفاده کنم. » او برای گروه برنامه‌هایی را تدارک می‌بیند که در کنار سرگرمی و دور شدن از حال‌و هوای گذشته‌ برای حفظ طبیعت قدمی بردارند. او می‌گوید: «وقتی برای جمع‌آوری زباله‌ به یکی از مکان‌های تاریخی یا بوستان‌های سرسبز شهر می‌رویم، ساعتی را به ورزش و صرف غذای دورهمی می‌گذرانیم تا فعالیت‌های زیست‌محیطی برای اعضای گروه جذابیت داشته باشد. » «حسن‌ غفاری» عضو گروه آهنگ رهایی شهر است. او می‌گوید: «افراد کارتن‌خواب برای در امان ماندن از سرما شاخه‌های سرسبز درختان را آتش می‌زنند و با رهاکردن وسایل تزریق موادمخدر و پوکه‌های سیگار در معابر، شهر را آلوده می‌کنند. »

  •  الگویی برای افراد آسیب‌دیده 

 افرادی که سال‌ها گرفتار اعتیاد بوده‌اند، به خوبی می‌توانند رفتار اشخاص کارتن‌خواب را در شرایط مختلف پیش‌بینی کنند. «‌اسماعیل خوش‌سیر» می‌گوید: «فعالیت‌های گروه به ۲مرحله شناسایی پاتوق افراد آسیب‌دیده و پاکسازی محل تقسیم می‌شود. چند ماه پیش در همین حوالی باغی را شناسایی کردیم که پاتوق شبانه افراد کارتن‌خواب بود. چون مراقب رفت‌وآمدهای باغ بودیم از آتش‌افروزی معتادان به موقع مطلع شدیم و از سوختن باغ و افراد داخل آن جلوگیری کردیم. » خوش‌سیر از اعضای گروه آهنگ رهایی شهر است. او دوست دارد رفتارش برای افراد آسیب‌دیده الگویی باشد تا با دیدن حال خوب او برای تغییر زندگی خود تصمیم بگیرند. اعضای مؤسسه آهنگ رهایی شهر برای جمع‌آوری چند کارخانه دودزا راه و نیمراه‌های بسیاری رفته‌اند.

آنها برای آشنایی شهروندان با زیان‌های مصرف نایلون و مواد یکبارمصرف تلاش می‌کنند. مدیر مؤسسه می‌گوید: «در مراکز فوریت‌های اجتماعی اعضای گروه زباله‌های خشک و تر را از هم جدا می‌کنند. ما تلاش کرده‌ایم میزان کاغذ مصرفی برای فعالیت‌های اداری مؤسسه را کاهش دهیم تا احترام به درخت و طبیعت‌ ترویج شود. » 

کد خبر 438812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha