مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

محمد سرابی- خبرنگار:گل‌های سفید و صورتی و قرمز ارکیده کنار هم چیده ‌شده‌اند و ترکیب‌ آنها با گلبرگ‌ها و شاخه‌های دیگر گیاهان تصویری از زیبایی طبیعت را در اردیبهشت پایتخت به‌وجود آورده است اما با وجود اشتیاق بازدیدکنندگان.

نمايشگاه گل

تا روزهای آخر هفدهمین نمایشگاه گل و گیاه تهران، نمی‌توان از غرفه‌های شاداب این نمایشگاه خرید کرد. از سوی دیگر مسئولان شهرداری از لزوم افزایش سرانه مصرف گل و همینطور امکان صادرات گل به کشورهای همجوار می‌گویند.

شهردار تهران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت: در برنامه‌های مختلف زیاد از «اولین» می‌گویند اما امروز در «هفدهمین» نمایشگاه گل هستیم که به همین دلیل باید از دست‌اندرکاران این نمایشگاه تشکر کنیم.

پیروز حناچی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز معلم گفت: اساساً باغ‌های ایرانی و فضای سبزی که به هنر هنرمندان ایرانی مزین می‌شد، بخشی از فرهنگ این سرزمین بوده و هست چنان‌که نمونه‌های تصویری آن در آثار تاریخی مانند مجموعه پاسارگاد دیده می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه تاکنون ۱۲باغ ایرانی به ثبت جهانی رسیده است، اظهار کرد: آلودگی و ترافیک یکی از عارضه‌های کلانشهرهاست اما این موضوعات راه‌حلی روشن و مشخص دارد و بسیاری از کشورها از این راه‌حل‌ها استفاده می‌کنند. در این میان شهر تهران بر اثر کم‌توجهی به راهکارها به شکل «انباشته» با مشکلات ترافیک و آلودگی مواجه است.

شهردار با اشاره به روش‌های مهار منابع آلودگی هوا و تولید اکسیژن گفت: راه دیگر کاهش آلودگی هوا توسعه فضای سبز، چه در داخل محیط شهری و چه به‌صورت کمربند شهر است. در این دوره از مدیریت شهری با اهتمام اعضای شورای شهر و جهت‌گیری مدیریت شهری کارهای بزرگی مانند جلوگیری از تخریب باغ‌ها انجام شده است.

حناچی بیان کرد: با ضوابطی که در شورای شهر تصویب شده و در شورای‌عالی شهرسازی هم در حال بررسی است، تجدیدنظر در قوانین مربوط به حفظ باغ‌های شهر در دستور کار قرار گرفته است و به استناد همین قوانین دیگر مجوز هیچ برج‌باغی در تهران داده نمی‌شود. از طرف دیگر تلاش می‌کنیم مالکان را تشویق کنیم که با کمک شهرداری باغ‌ها را حفظ کنند و با این کار هم منافع آنها و هم منافع شهر پابرجا باقی ‌بماند.

او با تأکید بر اینکه تغییر کاربری‌ها تنها درصورتی قابل‌قبول خواهند بود که منجر به تخریب باغ نشوند، اظهار کرد: باغ‌های باقیمانده که برخی از آنها در اختیار نهادهای دولتی و حکومتی است را هم باید با مذاکره حفظ کنیم.

  •  سرانه گل  

مدیرعامل بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه گل و گیاه گفت: در زمینه سرانه مصرف گل در کشور آمار دقیقی نداریم اما در آغاز دهه۹۰ سرانه سالانه شاخه گل برای هر نفر ۱۰شاخه بود که باید این میزان حداقل ۵برابر رشد کند.

علی‌محمد مختاری با اشاره به استقبال از این نمایشگاه همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد کاشت و نگهداری از گل منجر به مقابله با افسردگی و ایجاد نشاط و شادابی در زندگی بشر می‌شود. استفاده از گل در اماکن عمومی می‌تواند علاوه بر افزایش زیبایی شهر، به توسعه صنعت گل و گیاه کمک کند. صنعت گل و گیاه ظرفیت بالایی برای اشتغال دارد و باتوجه به همسایه‌های پرمصرف برای گل، می‌توانیم بازار صادراتی خوبی را در این زمینه ایجاد کنیم.

او با بیان اینکه ما از نظر تنوع گیاهی در جهان حرفی برای گفتن داریم، یادآوری کرد: در زمینه گل و گیاه حدود ۵۰ تا ۱۰۰میلیون دلار صادرات داریم که بسیار کم است و نیاز به کار کردن روی بسته‌بندی و حمل‌ونقل گل دیده می‌شود.

  • فروش در روز آخر

هفدهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه با شرکت بیش از ۲۰۰تولیدکننده داخلی و ۱۷شرکت تولیدکننده خارجی از کشورهای آلمان، سوئیس، ترکیه، هلند و... تا جمعه ۱۳اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۲۱ پذیرای علاقه‌مندان به صنعت گل و گیاه خواهد بود. این نمایشگاه در ۴سالن اصلی بوستان گفتگو در محله گیشا به مساحت ۷۵۰مترمربع برپا شده است. همزمان با برگزاری این نمایشگاه کاروانی از احجام تزیین شده با گل به‌مدت ۶ روز در شهر به گردش درخواهد آمد. غرفه‌داران از ساعت ۱۵ روز آخر اقلام موجود را با قیمت مناسب برای فروش ارائه می‌کنند.

کد خبر 438780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha