همشهری آنلاین: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: در سه ماهه گذشته عملیات کنترل، پاکسازی و مبارزه با ملخ‌های بالدار صحرایی در سطح ۳۲هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی اطراف زمین‌های کشاورزی این استان انجام شده است.

۳۲ هزار هکتار زمین از وجود ملخ‌های بالدار صحرایی پاکسازی شد

به گزارش ایرنا، حمید دولتی  گفت: عملیات سم‌پاشی علیه این آفت خطرناک و ویران‌کننده با استفاده از ناوگان هوایی و سم‌پاش‌های وانتی و دستی از زمین و هوا ادامه دارد.

وی با اشاره به فرود دسته‌های ملخ در مناطق مختلف هرمزگان افزود: نزدیک به ۵۰۰ نفر نیرو ( شامل کارشناس، ردیاب، راننده و سم‌پاش) با استفاده از ده‌ها دستگاه وانت، تراکتور و موتورسیکلت بطور دائم برای نابودی بچه ملخ‌های تازه متولد شده و همچنین جلوگیری از حرکت دسته‌های میلیونی ملخ‌های بالغ به سمت مزارع کشاورزی و حتی باغ‌ها در حال فعالیت هستند.

دولتی یادآور شد: جدیدترین ریزش دسته‌های ملخ صحرایی بالدار از شرق بندر عباس، میناب، رودان و حاجی آباد گزارش شده که به مرور با خروج از هرمزگان وارد استان‌های همجوار از جمله سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و فارس می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: هم اکنون عملیات مبارزه با ملخ‌های بالدار صحرایی در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان، بوشهر، فارس و این استان در حال انجام است.

این مقام مسئول بیان داشت: بارندگی‌های اخیر و افزایش دمای پس از آن باعث شده تا تخم ملخ‌های بالدار۲ هفته زودتر از موعد طبیعی (۲۰روزه) به بچه ملخ تبدیل بشود و این روند موجب ازدیاد دسته‌های ملخ و در نتیجه حمله آنها به زمین‌های کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی از جمله مراتع و جنگل‌ها می‌شود.

در اطلاعات منتشره وزارت جهاد کشاورزی آمده است: با تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با ملخ‌های بالدار صحرایی در سازمان حفظ نباتات کشور و همچنین استان‌های مورد حمله این آفت شامل هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و فارس، از اواخر بهمن سال گذشته تاکنون همه فعالیت‌ها به صورت متمرکز در حال انجام است.

تامین تجهیزات لازم سم‌پاشی شامل انواع سم‌پاش وانتی و انفرادی، تراکتور و وانت‌های شاسی بلند برای کار در تپه ماهورها و اطراف رودخانه‌ها، خرید و توزیع افزون بر ۱۱۰ تن انواع سموم، بکارگیری ناوگان هوایی برای سم‌پاشی آفت ملخ بالدار صحرایی در مناطق سخت‌گذر کوهستانی و سواحل و همچنین همکاری با سازمان‌های بین‌المللی از جمله فائو از مهم‌ترین وظایف ستاد مبارزه با ملخ صحرایی ذکر شده است.

در این اطلاعات از کمبود اعتبارات به عنوان مشکل اصلی برای پشتیبانی از گروه‌های دیده‌بانی و همچنین بکارگیری انواع ماشین‌آلات برای مبارزه با این آفت ویران‌کننده نام برده شده است.

ستاد مبارزه با ملخ بالدار صحرایی مستقر در سازمان حفظ نباتات کشور، عرصه مبارزه شده با این آفت را در سه ماهه گذشته تاکنون بیش از۷۰ هزار هکتار اعلام کرده که نیمی از آن در هرمزگان انجام شده است.

بنابر پیش‌بینی ستاد مبارزه با ملخ‌های صحرایی بالدار، این رقم تا پایان خرداد سال جاری به حدود ۲۰۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت زمین‌های کشاورزی این استان ۱۵۶ هزار هکتار با تولید سالانه دو میلیون و ۳۴۰هزار تن محصول زراعی و باغی اعلام شده است.

در این اطلاعات با اشاره به ریزش ده‌ها دسته چند صد میلیونی ملخ‌های بالدار صحرایی در شهرستان‌های هرمزگان آمده است: فعالیت هماهنگ، متمرکز و هم زمان کارشناسان مدیریت حفظ نباتات این سازمان با گروه‌های دیده‌بان و مبارزه تاکنون از ورود این آفت خطرناک به مزارع و باغ‌های این استان جلوگیری کرده است.

کد خبر 438709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha