یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جلیقه‌زردها برای بیست و چهارمین هفته به تظاهرات خود ادامه دادند. این بار آنها تنها نبودند. احزاب چپ و سندیکاها نیز به آنها پیوستند. دامنه اعتراض‌های جلیقه‌زردها به استراسبورگ رسید و علیه اتحادیه اروپا هم شعار داده شد.

اعتراض جليقه زردها در فرانسه

به گزارش دویچه وله، جنبش جلیقه‌زردها در هفته‌های اخیر بارها خواستار برکناری امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه شده‌ و با اصلاحات او مخالفت کرده بودند. رئیس جمهوری فرانسه در آستانه تظاهرات مجدد جلیقه‌زردها هم قول داد مالیات بردرآمدها را کاهش دهد ولی اقدام مکرون خشم تظاهرکنندگان ناراضی در فرانسه را کاهش نداد، بلکه برعکس احزاب چپ و سندیکاهای فرانسه نیز به این جنبش اعتراضی پیوستند.

معترضان فرانسوی در مقابل ساختمان "بی اف ام تی وی" شبکه خبری شبانه‌روزی در پاریس هم تجمع کردند و درخواست کردند که رسانه‌ها عادلانه با آنها برخورد کنند و حقایق را درباره جنبش آنها گزارش دهند.

اعضا و هواداران احزاب چپ فرانسه از جمله حزب کمونیست این کشور و حزب جدید ضدسرمایه‌داری هم در صفوف جلیقه‌زردها تظاهرات کردند.

معترضان در پاریس از میدان مونپارنس تا میدان ایتالیا راهپیمایی کردند. ژان-لوک ملانشن، رهبر حزب "فرانسه تسلیم‌ناپذیر" و همچنین کنفدراسیون عمومی کار فرانسه، بزرگترین سندیکای کارگری از اقدام جلیقه‌زردها حمایت کردند. ملانش از پیوستن حزبش به جنبش جلیقه‌زردها استقبال کرده و گفت که این نخستین بار است که یک فراخوان مشترک برای اعتراض‌ها داده شده و او از این رویداد بسیار خرسند است.

دامنه تظاهرات جلیقه‌زردها به استرسبورگ هم کشیده شد و حدود ۲ هزار نفر تظاهرات کردند. شهر استراسبورگ مرکز قانون‌گذاری اروپاست و در این شهر پارلمان اروپا و مرکز دادگاه حقوق بشر اروپا نیز واقع شدند. این شهر به دلیل انتخابات پارلمانی پیش روی اروپا اهمیت دارد. در تظاهرات استراسبورگ معترضان از آلمان، بلژیک، ایتالیا و لوکزامبورگ هم به جنبش جلیقهزردها پیوستند.

پلیس استراسبورگ علیه معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. حداقل ۴۲ نفر بازداشت شدند و  ۳ نفر نیز در درگیری‌های پیش آمده جراحت برداشتند. در ادامه درگیری‌ها ۳ تن از نیروهای پلیس زخمی شدند.

جنبش جلیقه‌زردها از نوامبر سال پیش به اعتراضات خود در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه  ادامه می‌دهند. پلیس تعداد معترضان جلیقه‌زرد را در سراسر فرانسه ۲۳ هزار نفر اعلام کرده است. هفته پیش این تعداد به گفته پلیس ۲۸ هزار نفر بوده اما جلیقه‌زردها آمار معترضین را ۳۵ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

امانوئل مکرون در واکنش به جنبش اعتراضی جلیقه‌زردها  وعده داد که مالیات بر درآمد را حدود ۵ میلیارد یورو کاهش دهد. به رغم اقدام‌ها و سخنان آشتی‌جویانه رئیس جمهوری فرانسه، جلیقه‌زردها به حرکت‌های اعتراضی خود ادامه دادند. بسیاری از فعالان این جنبش وعده‌های مکرون را ناکافی ارزیابی می‌کنند و خواهان کناره‌گیری او هستند.

کد خبر 438680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha