یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به این که سالانه حدود ۱۲ هزار هکتار جنگل در کشور تخریب می‌شود، گفت: مساحت جنگل‌های شمال از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۰ بیش از دو میلیون هکتار بود در حال حاضر نیز با در نظر گرفتن وسعت اراضی جنگل‌کاری شده وسعت این جنگل‌ها به حدود حدود دو میلیون و ۷۳ هزار هکتار می‌رسد.

تخریب سالانه ۱۲ هزار هکتار جنگل در کشور

به گزارش ایسنا، رضا بیانی در پاسخ به این سوال که وسعت اراضی جنگلی کشور طی چند دهه اخیر چه تغییراتی داشته و آیا ادعای برخی کارشناسان منابع طبیعی مبنی بر از بین رفتن جنگل‌های کشور طی دهه‌های آینده صحت دارد یا خیر، گفت: بر اساس آمار سازمان خواروبار و کشاورزی (فائو) سالانه حدود ۱۲ هزار هکتار جنگل در کشور تخریب می‌شود. در مقابل نیز سالانه به‌طور متوسط حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار جنگل‌کاری در کشور انجام می‌شود.

بیانی با بیان این که کیفیت پوشش گیاهی جنگل‌کاری شده با جنگل‌های طبیعی تفاوت دارد، تصریح کرد: برخی پوشش‌های گیاهی جنگلی در کشور به‌ویژه جنگل‌های زاگرس حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال سن دارند بنابر این کیفیت این جنگل‌ها را نمی‌توان با پوشش گیاهی جنگل‌کاری شده مقایسه کرد. سازمان جنگل‌ها پیگیر حفاظت بیشتر از جنگل‌های کشور است و قرار است که تا پایان برنامه ششم توسعه ضریب حفاظتی جنگل را به بیش از ۹۰ درصد برساند.

وی سدسازی‌ در جنگل، عملیات عمرانی و قاچاق چوب را از جمله مهم‌ترین عوامل تخریب جنگل برشمرد و گفت: ادعای از بین رفتن جنگل‌های کشور در سال‌های آینده مستند و علمی نیست و درخواست ما این است که اگر کارشناسی در این زمینه مطالعه تحقیقی انجام داده است، نتایج خود را به سازمان جنگل‌ها ارائه دهد ولی تا امروز این موضوع برای ما اثبات نشده است.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به طرح «بوم‌سازگان زاگرس» که برای احیا و غنی‌سازی جنگل‌های زاگرس اجرا می‌شود، اظهار کرد: مساحت جنگل‌های زاگرس در حال حاضر بین ۵ تا ۶ میلیون هکتار است و نقشه‌ای از دهه‌های گذشته این جنگل برای بررسی مساحت آن با گذشته وجود ندارد.

بیانی ادامه داد: در حال حاضر سازمان جنگل‌ها قصد دارد تا بر اساس عکس‌های هوایی سال ۴۶، مساحت‌ جنگل‌های زاگرس طی آن دهه را محاسبه کند. به غیر از عکس‌های هوایی این سال آمار مستندی وجود ندارد.

افت و خیز مساحت جنگل‌های شمال کشور از سال ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۹۵

وی در ادامه درباره مساحت جنگل‌های شمال کشور توضیح داد: از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۰ مساحت جنگل‌های شمال بیش از ۲ میلیون هکتار بود اما در سال ۱۳۴۶ به یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرد. در سال ۱۳۷۳ نیز مساحت جنگل‌های شمال کشور بر اساس نقشه‌های موجود یک میلیون و ۸۴۷ هزار هکتار بود.

به گفته بیانی در سال ۱۳۸۳ مساحت جنگل‌های شمال کشور به دلیل جنگل‌کاری‌های انجام شده به یک میلیون و ۹۳۶ هزار هکتار و در اواخر سال ۹۵ به حدود ۲ میلیون و ۷۳ هزار هکتار رسید.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت: قطعا زمانی طولانی باید سپری شود تا عرصه‌های جنگل‌کاری شده کارکرد جنگل‌های طبیعی از جمله ترسیب کربن، نفوذ آب، تثبیت خاک، جلوگیری از فرسایش و تولید آب را پیدا کند.

کد خبر 438611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha