حمیدرضا بوجاریان-خبرنگار: پروژه‌های شهری با هدف بهبود کیفیت زندگی شهروندان در مناطق اجرا می‌شود.

پروژه های خاص

اما گاهی اوقات نبود اعتبار کافی و نواقصی در طرح‌های اولیه، موجب توقف عملیات عمرانی و تأخیر در بهره‌برداری پروژه‌ها می‌شود. در این گزارش میزان پیشرفت عمرانی پروژه‌های مهم مناطق مرکزی پایتخت را بررسی کرده‌ایم. ۳ سال پیش بود که طرح ساخت زیرگذر چهارراه «گلوبندک» در ابتدای خیابان ۱۵ خرداد، مطرح و عملیات عمرانی آن شروع شد و به گفته مدیران وقت شهرداری، قرار بود این پروژه که با هدف ایجاد دسترسی آسان و بهتر شهروندان به مترو و گذرگاه‌های عابرپیاده اجرایی شود، نتیجه بدهد و خیلی زود بهره‌برداری شود.

کمبود منابع مالی برای مدتی عملیات عمرانی زیرگذر را متوقف کرد و مسئولان پروژه در گفت‌وگو با همشهری محله قول دادند به محض اختصاص اعتبار، فاز اول در بهمن سال ۱۳۹۶ و فاز دوم تا پایان سال بهره‌برداری شود. اکنون نه تنها خبری از افتتاح پروژه نیست بلکه «صفا صبوری دیلمی» سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری تهران در بازدید از آن، موضوع بازنگری را مطرح کرده و خواستار انجام کارها در کمترین زمان و افزایش کیفیت عملیات عمرانی در پروژه شده است.  

  • زیرگذر گلوبندک در بن‌بست 

منطقه ۱۲ به دلیل وجود بازار تهران، از مناطق پرتردد پایتخت محسوب می‌شود. به‌طور میانگین روزانه حدود ۳ میلیون نفر از ورودی‌های شمالی، جنوبی، غربی و شرقی وارد منطقه می‌شوند که مقصد حدود ۸۰۰ هزار نفر، بازار بزرگ تهران و میدان «ارگ» است که بی‌شک وجود این حجم جمعیت، گره ترافیکی را در محور اصلی بازار تهران یعنی چهارراه گلوبندک ایجاد می‌کند. بررسی مشکل ترافیک چهارراه گلوبندک، ۲ راهکار پیش روی طراحان و مهندسان فنی و عمران و شهرسازی قرار داد. نخستین گزینه ساخت پل «روگذر» بود که به دلیل از بین رفتن هویت تاریخی پذیرفته نشد. بنابراین ساخت زیرگذر و انتقال مسیر رفت‌وآمد عابران به زیر زمین بهترین گزینه برای کاهش بار ترافیک این محور بود که توسط کارشناسان فنی و عمران و شهرسازی تأیید و عملیات عمرانی آن در عمق ۱۲ متری و زیر خط یک مترو شروع شد. ۲ خروجی و ورودی در غرب و یک خروجی و ورودی در شرق خیابان خیام برای دسترسی آسان‌تر عابران پیاده به پیاده‌راه و ایستگاه مترو طراحی و قرار شد با بهره‌بردای از آن، ۸۰‌درصد بار ترافیک چهارراه گلوبندک کم شود.  

  • پیگیری کارها در اسرع وقت 

پس از گذشت ۳ سال، این پروژه فقط ۶۰‌درصد پیشرفت عمرانی داشته و سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری تهران در بازدید از آن خطاب به مسئولان پروژه گفت که دست‌اندرکاران اجرایی پروژه باید برنامه زمان‌بندی جدیدی تدوین کنند تا در آینده نه چندان دور شاهد بهره‌برداری آن باشیم.  صفا صبوری دیلمی با ابراز نارضایتی از پیشرفت کار عمرانی پروژه عنوان کرد: «ایجاد دسترسی آسان مردم از ضلع جنوب غربی زیرگذر به ایستگاه مترو باید از طریق آسانسور انجام شود و متولیان امر باید این موضوع را اولویت کارهایشان قرار دهند و بخش‌های مختلف پروژه را دقیق‌تر و جامع‌تر مطالعه و اگر نقصی وجود دارد، پیش از اجرایی شدن رفع کنند. » 

به گفته او پروژه زیرگذر گلوبندک که یکی از پروژه‌های شاخص منطقه ۱۲ است: «پس از تکمیل و بهره‌برداری، ضلع غربی خیابان ۱۵ خرداد را از زیر خیابان خیام به ضلع شرقی آن متصل و در نتیجه مشکل تداخل‌ تردد پیاده و سواره را در خیابان خیام برطرف می‌کند. »

  • قلب پایتخت در مسیر طبیعت

اواخر فروردین، ۲۰ پروژه شهری در منطقه ۶ بهره‌برداری شد. کارها به اینجا ختم نشد و به گفته «محمدرضا دهداری‌پور» ۳ پروژه مهم ساخت ساختمان اداری شهرداری منطقه، پایگاه مدیریت بحران در شهرک والفجر و «مسیر طبیعت» در دستور کار شهرداری قرار گرفته و عملیات عمرانی آنها آغاز شده است و شهروندان به‌زودی می‌توانند شاهد بهره‌برداری از آنها باشند. ایجاد مسیر طبیعت، مهم‌ترین پروژه‌ای است که به گفته دهداری‌پور، منطقه را از «خودرو محور» به «انسان‌محور» تبدیل می‌کند. این پروژه در واقع پیاده‌راه بزرگی است که مسیر دسترسی شهروندان به برج میلاد، مصلای تهران و اراضی عباس‌آباد را فراهم می‌کند و مردم می‌توانند پیاده یا با استفاده از دوچرخه و وسایل نقلیه پاک آن را طی کنند. به گفته «فؤاد ربانی» طراح و اجراکننده جوان این طرح، این پروژه حدود ۱۵ هکتار مساحت دارد که ۷/۱۴ هکتار آن در محدوده منطقه ۶ قرار گرفته است. مدیریت شهری منطقه پیگیر اجرای هرچه سریع‌تر این پروژه است و به گفته شهردار منطقه، بخشی از طرح مسیر طبیعت در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده و با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ساخته می‌شود.  

  • تأمین سرانه‌ها با تکمیل مسجد خوارزمی

مدت‌هاست شهروندان منطقه ۷ منتظرند تا پروژه فرهنگی، هنری مذهبی «خوارزمی» که این روزها به عنوان «مسجد خوارزمی» شناخته می‌شود به بهره‌برداری برسد اما این انتظار تا سال ۱۳۹۶ و با ساخت تنها ۴۰‌درصد از این پروژه طول‌کشید. آن‌گونه که شهردار منطقه می‌گوید ساخت مسجد سرعت خوبی پیدا کرده است: «پروژه مسجد خوارزمی به‌عنوان نخستین مسجد با دو ورودی مجزا در، شهر تهران است چراکه بخشی از این پروژه در داخل دانشگاه «خوارزمی» و بخش دیگری از آن در بیرون دانشگاه است. برای اینکه شهروندان و دانشجویان بتوانند از این فضا استفاده کنند، ۲ ورودی برای مسجد پیش‌بینی شده است. » به گفته «سمیه حاجوی» پروژه خوارزمی تنها محدود به یک مسجد نیست: «مسجد خوارزمی در ۴ طبقه ساخته می‌شود. با ساخت این مرکز که در خیابان انقلاب و نزدیکی ایستگاه مترو دروازه دولت قرار دارد، کمبود سرانه‌های فرهنگی در محدوده محله جبران خواهد شد. » به گفته شهردار منطقه با توجه به اینکه ۱۰۰ سال از تأسیس دانشگاه خوارزمی می‌گذرد، با هدف جلوگیری از ساخت بنایی که به هویت تاریخی این دانشگاه خدشه‌ای وارد کند، بنای مسجد به شکل آجری و با الهام از معماری سنتی ایرانی ساخته شده است.

  • غنابخشی و مرمت موزه آثار طبیعی هفت‌چنار 

افزایش سرانه‌های فرهنگی، اجتماعی، خدماتی، تفریحی و فراغتی منطقه ۱۰ و مرمت و بازسازی موزه «هفت‌چنار» و توسعه محتوایی آن مهم‌ترین‌ کاری است که سال جدید توسط مدیریت شهری منطقه پیگیری می‌شود. به گفته «حسین بحیرائی» کارکرد ساختمان موزه هفت‌چنار به‌عنوان یکی از بناهای قدیمی و با معماری اصیل و زیبا که هم اکنون در ۲ بخش زیست‌محیطی و گردشگری فعال است، نیاز به اقدامات جدی‌تر و بیشتری دارد. او مرمت این مرکز را به همراه توسعه محتوایی از مهم‌ترین برنامه‌های سال جدید معرفی می‌کند و می‌گوید: «برای فعالسازی و جذب گردشگران در صدد هستیم تا علاوه بر معرفی قدمت و سبقه تاریخی موزه، با مشارکت هنرمندان و انجمن‌های ادبی برنامه‌های فرهنگی و ادبی مانند «شاهنامه‌خوانی» اجرا کنیم. » مرمت جداره‌های شمالی و جنوبی موزه و بخش‌هایی که در اثر فرسایش دچار آسیب شده از دیگر اقدامات منطقه است. همچنین قرار است فضای بیرونی موزه که در خیابان «دعوتی» واقع است، پیاده‌راه شود.

  • بازپیرایی پهنه رودکی در سال جاری

معاون فنی و عمران شهرداری منطقه ۱۱ می‌گوید: «تکمیل کالبد «پهنه رودکی» به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی شهرداری تهران، اولویت‌کاری شهرداری منطقه در حوزه فنی و عمران برای سال ۱۳۹۸ خواهدبود. »  «محمدعلی شاه حسینی» با اشاره به موقعیت جغرافیایی پروژه پهنه رودکی می‌افزاید: «خوشبختانه مردم ساکن در محله همکاری خوبی در مرحله نخست بازپیرایی پهنه رودکی با شهرداری تهران و منطقه داشتند که امیدواریم این تعاملات در سال ۱۳۹۸ نیز تکرار و در سایه آن بستر تسریع روند اجرایی پروژه فراهم شود. » او همچنین از تکمیل بازپیرایی میدان‌های بزرگ منطقه طی سال جاری خبر داده و می‌گوید: «طرح بازپیرایی میدان‌های بزرگ منطقه از سال گذشته در دستور کار شهرداری قرار گرفت. طرحی که امروز با ۸۵‌درصد پیشرفت فیزیکی در میدان «رازی» دنبال می‌شود و امیدواریم با تخصیص اعتبارات مورد نیاز که بالغ بر یک میلیارد تومان است در اردیبهشت امسال شاهد بهره‌برداری از آن باشیم. »

کد خبر 438545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha