همشهری آنلاین: روایت یکی از حاضران در ورزشگاه از شکل‌گیری درگیری بین هواداران زرد و قرمز و اوج و فرودهای آن، تصویری تلخ از آنچه به وقوع پیوست را بدست می‌دهد.

ورزشگاه درگيري

به گزارش "ورزش سه"، دیدار تیم‌های پرسپولیس و سپاهان با حاشیه های بسیار زیادی همراه بود. پیش از مسابقه هواداران دو تیم با یکدیگر درگیر شدند و در طول مسابقه نیز فارغ از تنش و التهاب روی سکوها، اعضای نیمکت دو تیم نیز باهم مجادله‌های لفظی و حتی فیزیکی داشتند. کار تا جایی پیش رفت که شاید به یاد ماندنی ترین تصویر از این بازی نیز همان درگیری پایان مسابقه باشد که به نوعی همه در آن شرکت داشتند. اما این اتفاقات از کجا آغاز شدند و چرا به این شکل گسترده بودند؟

  • حضور سپاهانی‌ها عامل تعجب قرمزها

ترافیک اطراف ورزشگاه از ساعت ۱۶ سنگین تر و ظرفیت پارکینگ‌ها نیز پر شدند. همین موضوع مسئولان انتظامی و پلیس راهور را به اتخاذ این تصمیم وا داشت که ورودی‌های ورزشگاه را ببندند.

اما در داخل ورزشگاه؛ بیش از ۳۰ هزار پرسپولیسی در ورزشگاه بودند و لحظه به لحظه نیز بر تعدادشان افزوده می‌شد. البته این وضعیت سکوهای پرسپولیسی بود. در سمت طرفداران تیفوسی استقلال، هواداران پرتعداد سپاهانی حضور داشتند و همین حضور پرتعدادشان، باعث تعجب قرمزها شده بود. آن ها که اغلب با اتوبوس های باشگاه به تهران آمده بودند، سازماندهی شده در سکوها حضور داشتند و این در حالی است که در بازی های قبلی، معمولا ۴۰۰-۵۰۰ طرفدار زردپوش در ورزشگاه آزادی حضور می‌یافتند.

اما نکته‌ای که باعث تعجب می شد، این بود که هواداران سپاهان همگی در طبقه اول بودند و بالای سرشان خالی گذاشته شده بود!

  • شعارهای تند و بی‌پایان از سکوهای سرخ

هواداران تیم پرسپولیس در فاصله ۴ ساعت تا شروع بازی حضور قابل توجهی روی سکوها داشتند. آنها پیش از شروع بازی رو به هواداران سپاهان شعارهای تند و توهین آمیز سر می‌دادند و هر بار که سپاهانی که می‌خواستند تیم خود را تشویق کنند، با ایجاد سروصدا مانع می شدند. اتفاقی که البته تقریبا در تمام ورزشگاه‌ها رخ می‌دهد.

این اتفاق تا شروع بازی ادامه داشت و هواداران دو تیم به خصوص پرسپولیسی‌ها، بی‌توجه به پیام های گوینده استادیوم و پخش موسیقی، به شعارهای خود ادامه می‌دادند اما تا ساعت ۱۸ هیچ اتفاقی به غیر از شعارهای زشت و توهین آمیز رخ نداد.

  • آغاز پرتاب سنگ و صندلی با مجادله لفظی

در فاصله ۹۰ دقیقه تا شروع مسابقه، التهاب روی سکوها بیشتر و بیشتر شد. طرفداران زردپوش در این لحظات تلاش داشتند تا سرود قهرمانی را بخوانند که پس از ناکامی، به سر دادن شعاری توهین آمیز روی آوردند. سپس بین چند هوادار پرسپولیسی حاضر در قسمت جایگاه و سپاهانی‌ها مجادله‌ای لفظی پیش آمد و چند هوادار از سوی هر دو تیم، اقدام به پرتاب صندلی کردند.

در حالی که تصور می‌شد این درگیری ها خیلی زود به پایان برسد، در سمت دیگر ورزشگاه درگیری یا حتی به عبارتی مبارزه گسترده‌تری شکل گرفت. پرتاب سنگ و صندلی از سوی هواداران سپاهان به حدی بود که یک جایگاه از هواداران پرسپولیس خالی شد و آنها به شکل فشرده در کنار دیگران مستقر شدند.

در همین لحظات نیروی انتظامی سبزپوش ورزشگاه وارد عمل شد و تلاش کرد تا سپاهانی‌ها خشمگین را به عقب هدایت کند اما طلایی پوشان عصبانی نه تنها به عقب رانده نشدند بلکه خشمگین‌تر پروسه خود را جلو بردند و البته موازی با سنگ و صندلی پرانی آنها، عده کوچکی از هواداران پرسپولیس نیز از خجالت سپاهانی‌ها درآمدند.

  • خشم غیرقابل کنترل و باورنکردنی روی سکوها

از ساعت ۱۹:۳۰ هواداران سپاهان خشمگین‌تر به مبارزه علیه قرمزها پرداختند! البته شاید نام مبارزه برای این درگیری هوادارای خیلی بزرگ باشد اما انتخاب واژه دیگری برای توصیف آن لحظات نیز درست نیست. در واقع درگیری‌ها به این شکل بود که چند هوادار سپاهان صندلی‌ها را می‌شکستند و بدون ترس به سوی پرسپولیسی‌ها دویده و به سمتشان پرتاب می‌کردند و البته پاسخ خود را هم می‌گرفتند!

نکته مهم عصبانیت غیرقابل کنترل طرفداران تیم میهمان بود که با ضرب دست فوق‌العاده شان همراه شده و آتش درگیری‌ها را بیشتر و بیشتر می‌کرد. در لحظاتی که به نظر می‌رسید جلیقه سبزها قادر به کنترل وضعیت نیستند، چند سپاهانی روی تونل رفتند و عده‌ای از آن ها شیشه تونل میکسدزون را شکستند.

مصدومیت چند نفر از اعضای اورژانس و پرتاب چند سرباز به قسمت پایین، باعث شد تا نیروی انتظامی به تکاپو افتاده و با خشم بیشتری تلاش خود برای بازگرداندن آرامش به سکوها را دنبال کند. سرانجام تلاش آن‌ها به هدایت برخی از هواداران سپاهان به خارج از سکوها منجر شد و برای لحظاتی امنیت در استادیوم حکم فرما شد ولی در لحظاتی که همه تصور می‌کردند این جنگ هواداری به پایان رسیده ماجرای جدیدی در راه بود.

  • تلاش هواداران پرسپولیس برای تسخیر سکوها

در همان لحظات بود که ظرفیت جایگاه هواداران پرسپولیس پر شد اما هنوز عده زیادی از قرمزها در بیرون ورزشگاه بودند. آنها که اغلب در ورودی‌های طبقه دوم تجمع کرده بودند، پس از این که از خالی بودن بخشی از سکوها در طبقه دوم آگاهی یافتند، تلاش کردند تا وارد ورزشگاه شوند.

آن‌ها با زور و زحمت خود را به بالای سر سپاهانی‌ها رساندند و مقاومت نیروی انتظامی را شکستند! هر لحظه پرسپولیسی‌ها صندلی های بیشتری را در این قسمت به تسخیر خود در آوردند و سرانجام در آن قسمت مستقر شدند اما باوجود این که دقیقا بالای سر سپاهانی‌ها بودند، هیچ صندلی را به سمتشان پرتاب نکردند.

با این وجود سپاهانی‌هایی که از این موضوع گله داشتند و احساس ترس هم می‌کردند، دوباره شروع به شکستن صندلی کرده و این بار به داخل زمین پرتاب کردند. در همین لحظات بازیکنان دو تیم برای گرم کردن در زمین حضور داشتند و دقایقی بعد نیز برای انجام مسابقه وارد زمین شدند.

این در حالی بود که عکاس‌ها نمی‌توانستند در پشت دروازه سپاهان مستقر شوند چرا که پرتاب سنگ و صندلی در آن لحظات شدت بیشتری داشت.

  • شعارهای بی پایان و پرتاب‌های تمام نشدنی

شروع مسابقه از التهاب روی سکوها کاست اما با هر اتفاق در درون زمین، شعار هواداران پرسپولیس و پرتاب اشیای هواداران سپاهان از سر گرفته می‌شد. سرخپوشان در طول ۹۰ دقیقه بارها علیه امیر قلعه نویی شعار دادند و حتی می‌توان گفت که قلعه نویی سخت‌ترین روز فوتبالی خود را سپری کرد چرا که حتی در مسابقات دربی نیز پرسپولیسی‌ها تا این حد علیه او شعار نمی‌دادند.

در بین دو نیمه، پخش موسیقی هم در پایان درگیری‌ها اثر نگذاشت و هواداران حسابی از خجالت یکدیگر درآمدند. نیروی انتظامی با تعداد گسترده‌تری در کنار زمین و مقابل هواداران سپاهان حاضر شد اما آنها خستگی ناپذیر به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

  • تهدید پرسپولیسی‌ها و حبس هواداران میهمان

در پایان بازی حدود ۵۰۰ هوادار پرسپولیس در قسمت جایگاه، هواداران سپاهان را تهدید کردند که در بیرون ورزشگاه منتظر آنها خواهند بود. البته طرفداران سپاهان نیز از این تهدید استقبال کردند اما تصمیم مسئولان انتظامی ورزشگاه چیز دیگری بود.

تا حدود ۳۰ دقیقه پس از بازی، هواداران سپاهان روی سکوها حبس شدند تا پرسپولیسی‌ها از بیرون ورزشگاه متفرق شوند. سپاهانی‌ها در لحظه ای که بازیکنان خودشان قصد ترک زمین را داشتند، به سمتشان رفتند و به نظر می‌رسید قصد صحبت کردن با آنها را دارند. بازیکنان نیز با طرفداران صحبت و به زعم خود، از آنها تشکر کردند.

کد خبر 438535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha