مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از تکمیل بیش از ۴۱ هزار هکتار از این جنگل‌کاری‌ها تاکنون خبر داد.

مختاري

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری در حاشیه بازدید اعضای شورای اسلامی شهر تهران از پروژه جنگل‌کاری ۱۲۵۰ هکتاری شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: پروژه کمربند سبز شهر تهران یکی از طرح‌های مهم و طرحی ملی محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۱ در کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط زیست دولت تصویب و در سال ۱۳۸۳ به سازمان بوستان‌ها ابلاغ و مجری این طرح سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تعیین شد.

به گزارش ایسنا، او افزود: البته در ابتدا کمربند سبز جنوب شهر تهران به مساحت ۵۰۰۰ هکتار در دولت تصویب شده بود که در سال ۸۱ پس از رایزنی‌ها این میزان به ۵۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد و اجرای آن به سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران ابلاغ شد.

مختاری ادامه داد: در حال حاضر ۴۱ هزار و ۹۰۰ هکتار از ۵۰ هزار هکتار تصویب شده به اجرا درآمده است و در اسفند سال ۱۳۹۷ نیز ۱۲۵۰ هکتار از این پروژه تکمیل و مقرر شده بود که افتتاح شود اما با توجه به این‌که قرار بود رئیس‌جمهور برای افتتاح این پروژه حضور پیدا کند، زمان افتتاح به نخستین روزهای نوروز سال ۱۳۹۸ موکول شد و نهایتاً با حضور رئیس‌جمهور و به‌صورت ویدئو کنفرانس این پروژه به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در تشریح گونه‌هایی که در ۱۲۵۰ هکتار از کمربند سبز شهر تهران کاشته شده است، گفت: گونه‌هایی همچون زالزالک، زبان گنجشک که بومی و مقاوم در برابر کم‌آبی هستند در این پروژه در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین آبیاری این جنگل‌کاری‌ها همانند سایر فضای‌های سبز تهران از منابع آب خام تأمین می‌شود و با توجه به تفاهمنامه‌ منعقد شده با شرکت آب و فاضلاب، مقرر شده تا سال ۱۴۱۰ تمامی پساب شهر تهران برای آبیاری فضای سبز در اختیار ما قرار گیرد. در حال حاضر برای آبیاری‌های جنگل‌کاری‌های کمربند سبز تهران از پساب آب دانشگاه امام حسین (ع) و شهید محلاتی بهره می‌گیریم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه تلاش شده است در این پروژه اراضی بالای ۱۸۰۰ متر تا ۲۴۰۰ متر در دامنه جنوبی البرز تحت پوشش جنگل‌کاری قرار بگیرد، اظهارکرد: با اجرای این پروژه از گسترش بی‌رویه شهر جلوگیری شده و در حقیقت دامنه جنوبی البرز برای فضای سبز مورد استفاده قرار گرفته است. قطعاً در صورتی که اراضی بلامعارض در اختیار سازمان بوستان‌ها قرار گیرد می‌توانیم ظرف سه الی چهار سال آینده ۵۰ هزار هکتار فضای سبز مقرر شده را تکمیل کنیم.

مختاری تأکید کرد: هزینه اجرای این پروژه باید تا ۵۰ درصد توسط دولت پرداخت می‌شد اما تا به امروز تمامی هزینه‌ها توسط شهرداری تهران تأمین شده است. به طور میانگین سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان هزینه اجرای این پروژه است.

او با اشاره به این‌که جنگل‌کاری‌های کمربند سبز شهر تهران جزو سرانه فضای سبز این شهر قلمداد نمی‌شود، گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در تهران تنها ۷۵ بوستان محلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وجود داشت در حالی که امروز تعداد بوستان‌ها به ۲۲۶۲ بوستان افزایش یافته همچنین سرانه فضای سبز از کمتر از یک متر به ۱۶.۲۵ مترمربع رسیده است.

کد خبر 438485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha