همشهری آنلاین: فعالیت هفدهمین دور مجلس نمایندگان افغانستان که انتخابات آن در روزهای ۲۸ و ۲۹ مهر ماه سال ۱۳۹۷ برگزار شده بود به دلیل ۶ ماه تاخیر در اعلام نتایج انتخابات با عدم حضور ۳۱ نماینده حوزه کابل آغاز شد.

مجلس افغانستان

به گزارش ایرنا، «محمداشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در این آیین گفت: این مجلس باید شش ماه پیش افتتاح می شد اما به دلیل بی کفایتی برخی از اعضای کمیسیون سابق انتخابات به تأخیر افتاد.

وی گفت که کمیسیون بدون مداخله دولت و قدرتمندان کارهای خود را پیش بردند و آنهایی را با آراء پاک مردم انتخابات شده بودند، راهی مجلس کردند.

اشرف غنی از کمیسیون انتخابات خواست که یک زمان معین را برای پایان کار و اعلام نتایج نمایندگان کابل اعلام کنند و تاکید کرد که تأخیر بیش از حد برای وی قابل قبول نیست.

رئیس جمهوری دوره هفدهم مجلس را دوره استحکام قوای سه گانه دولت برای همکاری، نام گذاری کرد و گفت که تمام اسناد دولتی در اختیار اعضای مجلس در برنامه ریزی بهتر کارهای نمایندگان برای خدمت به مردم قرار خواهد داشت.

اشرف غنی نظارت بر کارهای دولتی را حق مجلس دانست اما از آنها خواست که با مصروف کردن بیش از حد نهادهای امنیتی برای پرسش و پاسخ در مجلس خودداری کنند، زیرا آنها در این صورت از وظیفه اصلی خود که تأمین امنیت و سرکوب دشمن هستند، باز خواهند ماند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که اکنون تنها ۱۴ هزار نظامی خارجی آن هم برای مشورت دهی در کشور حضور دارند و نیروهای افغان مسئول تامین امنیت هستند، کاری که هیچ کس انتظار آن را نداشت و فکر می کردند که در نبود نیروهای خارجی تامین امنیت ممکن نخواهد بود، در صورتیکه آنها اشتباه می کردند.

وی گفت که طالبان با کمک مستقیم بیرونی به جنگ و ویرانی افغانستان ادامه می دهد و دولت بجای کارهای بازسازی و بهداشتی مجبور به پاسگاه سازی و جنگ شده و بودجه را در این مسیر مصرف می کند که مسئول همه اینها طالبان هستند که باید پاسخ گو باشد.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که ۴۰ سالگی جنگ این کشور امسال تکمیل می شود و در ضمن جشن صد سالگی استقلال را نیز برگزار خواهند کرد و به این مناسبت ها تلاش نهایی برای صلح صورت می گیرد که «لویه جرگه مشورتی» به همین علت فراخوانده شده است.

قرار است لویه جرگه مشورتی روز دوشنبه آینده نهم اردیبهشت ماه با حضور بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ نفر از سراسر افغانستان برگزار شود.

انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان در ۲۸ و ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۷ برگزار شده بود که به دلیل ادعای تقلب اعلام نتیجه نهایی آن شش ماه به تاخیر افتاد و شاید به دلیل طولانی شدن در جهان بی سابقه باشد.

با وجود که هفدهمین دور کاری مجلس نمایندگان امروز آغاز شد به دلیل اعلام نشدن نتیجه انتخابات حوزه کابل با ۳۱ نماینده جای آنها خالی بود، انتخابات استان غزنی نیز به دلیل ناامنی و اختلافات قومی برسر نحوه برگزاری انتخابات برگزار نشد که نمایندگان سابق تا زمان انتخابات آن که قرار است هم زمان با انتخابات ریاست جمهوری در مهر ماه آینده به کار خود ادامه دهند.

کد خبر 438426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha