همشهری آنلاین: فعالان محیط زیست که بابرگزاری تجمعات اعتراضی در چندین نقطه از پایتخت انگلیس اختلال گسترده‌ای ایجاد کرده و میلیون‌ها پوند به اقتصاد این کشور خسارت زده‌اند، در یازدهمین روز از آغاز این جنبش، موج تازه‌ای را در شرق لندن به راه انداختند.

موج تازه اعتراض فعالان محیط‌ زیست دریازدهمین روزمتوالی درلندن

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از لندن، در این حرکت اعتراضی هفت معترض با گرفتن دست یکدیگر، خود را به ساختمان بورس لندن چسبانده و فعالیت این مرکز بزرگ تجاری را مختل کردند. هم‌زمان ۵ معترض از قطاری در شهر لندن بالا رفته و شعارنوشته 'ادامه زندگی سابق = مرگ' و 'مردم را زندانی نکنید' را دست گرفته بودند. یکی دیگر از معترضان هم خود را با چسب به قطار چسباند و مانع حرکت آن شد.

گروه قیام علیه انقراض که رهبری معترضان را بر عهده دارد، هشدار داده که امروز اخلال‌گری‌های مشابهی را در حوزه مراکز تجاری لندن صورت خواهد داد. شرق لندن مرکز بسیاری از کمپانی‌های تجاری، بانک‌ها، مراکز و مؤسسات مالی است.
هزاران تن از فعالان محیط ‌زیست از دوشنبه هفته گذشته چند نقطه پرتردد پایتخت انگلیس ازجمله مقابل پارلمان را قرق کرده و دورنمایی از پایان این حرکت اعتراضی وجود ندارد.

پلیس لندن با ۲۰۰ نیروی کمکی از پاسگاه‌های شهرهای اطراف لندن، در تلاش است تا تظاهرات را به یک نقطه محدود و از گسترش بی‌نظمی در شهر جلوگیری کند، اما تاکنون موفق نبوده است.

برخی تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که مأموران پلیس، دست و پای معترضان را گرفته و با خشونت به داخل خودروهای ون می‌کشانند. در همین حال، برخی گزارش‌ها از احتمال ورود ارتش برای پایان دادن زوری به تظاهرات فعالان محیط ‌زیست حکایت دارد. بر اساس آخرین اعلام پلیس تاکنون بیش از یک هزار و ۶۴ فعال محیط‌ زیست بازداشت‌ شده و ۶۴ نفر محاکمه شده‌اند

«کرسیدا دیک» رییس پلیس لندن تظاهرات فعالان محیط ‌زیست را یک 'اخلال عذاب‌آور' خوانده و می‌گوید: در طول ۳۶ سال خدمت در اداره پلیس، سابقه نداشته که تنها در یک عملیات صدها تن بازداشت شوند. 'این نشان می‌دهد که ما تا چه اندازه مصمم هستیم اما این وضعیت روی توان ما تأثیر گذاشته و برای بسیاری از مردم لندن عذاب‌آور بوده است'.

گروه قیام علیه انقراض سه درخواست اصلی دارد: از دولت می‌خواهد که درباره تغییرات آب و هوایی حقیقت را بگوید؛ سطح آلایندگی‌های ناشی از گاز سمی دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۲۵ میلادی به صفر برساند و یک گروه از شهروندان نیز بر این فرآیند نظارت کند.
کلیر پری معاون وزیر تجارت، انرژی و صنایع انگلیس دیروز (چهارشنبه) در اظهاراتی در پارلمان درباره سابقه اقدامات دولت لندن برای کاهش گازهای سمی توضیحاتی را ارائه داد. وی اعلام کرده که این کشور از سال ۱۹۹۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۴۴ درصد کاهش داده و در تلاش است تا در ۱۰ سال آینده خودروهای دیزلی را از خیابان‌های پایتخت حذف کند.

با این‌حال معترضان این میزان از اقدامات صورت گرفته را کافی نمی‌داند و می‌گویند تا رسیدن به درخواست‌های خود دست از تظاهرات درنخواهند داشت.

کد خبر 438355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha