مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی و اقدامات انجام شده، ایران در آستانه حذف مالاریاست.

معاون وزیر بهداشت: ایران در آستانه حذف مالاریاست

به گزارش ایرنا دکتر احمد رئیسی روز پنجشنبه در همایش روز جهانی مالاریا در چابهار اظهار داشت: در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ایران و عربستان تا سال ۲۰۲۰ می توانند به مرحله حذف مالاریا برسند.
وی بیان کرد: ایران تنها کشوری در منطقه است که بر اساس پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۰ درصد کاهش موارد مالاریا را داشته باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ایران با کشورهای مالاریا خیز نظیر افغانستان و پاکستان همجوار است و این همسایگی موجب انتقال مالاریا به کشور شده و شاخص های سلامت را همیشه پایین نگه داشته است.
وی ادامه داد: اطلاعات و آمار به دست آمده پیشرفت چشمگیر ایران در پیشگیری از ملاریا را نسبت به ۲ دهه پیش نشان می دهد.
دکتر رئیسی تصریح کرد: ترددهای مرزی کنترل نشده در مرزهای طولانی جنوب شرق کشور مهمترین چالش در حوزه بهداشت و درمان است و باید امکانات و تجهیزات لازم برای کنترل بیماری پیش بینی شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: گرفتن گواهینامه حذف مالاریا منوط به ادامه دار بودن برنامه مبارزه با این بیماریست اما ایران تاکنون در حذف این بیماری موفق عمل کرده است.
محمدمهدی گویا افزود: نظام سلامت در سال های گذشته همواره تلاش کرده است تا خدمات درمانی برای حذف مالاریا را میان مردم به صورت عادلانه تقسیم کند.
وی ادامه داد: با وجود موفقیت های نظام سلامت در مبارزه با مالاریا، گزارش دهی از موارد ابتلا به این بیماری حتی از طریق بخش خصوصی در کشور جنبه اجباری دارد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل به تقویت نظام مراقبت حشره شناسی کشور نیز اشاره کرد و آن را از اولویت های برنامه حذف مالاریا برشمرد.

  • آغاز عملیات اجرایی بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار تسریع شود

امام جمعه چابهار نیز در این همایش از زحمات و تلاش‌های شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برای کاهش بیماری‌ها و ارتقای شاخص های سلامت قدردانی کرد.
حجت الاسلام سیدمحمد موسوی افزود: اقدامات ارزنده جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت در استان سیستان و بلوچستان ستودنی است.

ی بر تسریع ساخت بیمارستان٥٤٠ تختخوابی چابهار توسط وزارت بهداشت تاکید کرد و افزود: بعد از حدود ۶ ماه از کلنگ زنی این پروژه بهداشتی هیچ اقدام عملی تا کنون انجام نشده است.

  • برای کنترل مالاریا همه مشارکت کنند

سرپرست معاونت استانداری سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویِژه چابهار نیز با بیان اینکه برای کنترل مالاریا همه مشارکت کنند افزود: با توجه به مشکلات بهداشتی و بیماری های واگیری که در کشورهای همسایه وجود دارد یکی از مهمترین اقدامات بهداشت و درمان کنترل بیماری ها نظیر مالاریاست.

رحمدل بامری افزود: با وجود سختی های موجود کنترل بیماری به نوعی جهاد در راه خدا محسوب می شود.

وی با اعلام حمایت فرمانداری از اقدامات شبکه بهداشت و درمان چابهار مشارکت تمامی اعضای شورای اداری در پیشبرد اهداف بهداشتی در این شهرستان را خواستار شد.

  • افزایش حاشیه نشینی در چابهار تهدید جدی در شاخص های سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر نیز گفت: افزایش حاشیه نشینی، زاغه نشینی، کمبود امکانات در این مناطق و ترددهای غیرمجاز مرزی در چابهار تهدید جدی در ارتقای شاخص های سلامت است و همیشه با چالش هایی در این زمینه مواجه هستیم.
دکتر محمدمهران امینی فرد اظهار داشت: کنترل بیماری ها از جمله مالاریا به دنبال اقدامات انجام شده و فعالیت های شبانه روزی محقق می شود و باید در نقاط حاشیه نشین برق و سایر امکانات رفاهی وجود داشته باشد تا شاهد این نوع از بیماری ها نباشیم.
وی افزود: در سال گذشته با اقدامات موثر دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر شاهد کاهش موارد محلی مالاریا در حوزه این دانشگاه هستیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به همجواری چابهار با پاکستان اشاره کرد و افزود: تردد های غیرمجاز تهدید جدی در افزایش مالاریاست.
وی به آمار بیش از ۲۵ هزار نفری اتباع خارجی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اشاره کرد و گفت: باید در مرزها امکانات لازم برای کنترل این نوع از بیماریها پیش بینی شود.
امینی فرد ادامه داد: برنامه حذف مالاریا با چالش ‌هایی نظیر شروع فصل کشاورزی و ورود اتباع بیگانه، ۲ ملیتی بودن افراد، کمبود نیروهای بهداشتی برای مراقبت و بیماریابی مالاریا و افزایش حاشیه نشینی روبروست.
وی تصریح کرد: مالاریا از مهمترین بیماری‌ های عفونی است و این بیماری تبعات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بابیان اینکه یک میلیون و ۲۳۴ هزار نفر زیر پوشش این دانشگاه هستند گفت: ۹۰۰ هزار نفر از این افراد در روستاها سکونت دارند.
به گزارش ایرنا، همایش روز جهانی مالاریا با هدف تبیین موفقیت ها در جلوگیری از بیماری مالاریا و بحث تبادل نظر برای کاهش آن امروز/پنجشنبه/ با حضور اساتید و مدیر منطقه ای برنامه مبارزه با مالاریا در سازمان جهانی بهداشت و شماری از مسئولان کشوری و استانی در چابهار آغاز به کار کرد.
مهمترین موضوعاتی که در این همایش مطرح می شود می ‌توان به برنامه حذف مالاریا در جمهوری اسلامی ایران از منظر چشم انداز منطقه ای و جهانی، انتظارات بخش های مختلف توسعه در پیمودن قدم های پایانی حذف مالاریا در کشور، حمایت قانونگذاران از برنامه حذف مالاریا در ایران، نقش دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران در حمایت از برنامه حذف مالاریا، دستاوردهای استراتژی حذف مالاریا در کشور، ارتباط توسعه و مالاریا و اعلام حمایت سیاسی از این برنامه در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.
در این همایش کریستف هامل من نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، رئیس مجمع نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، مدیر برنامه مبارزه با مالاریا در دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار حضور دارند.

کد خبر 438350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha