پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه محیط زیست معتقدند تولید روزافزون پلاستیک و رهاسازی آنها در طبیعت را با توجه به آثار سوء آن باید چنگ به چهره و سیمای زمین دانست.

زخم پلاستیک به چهره محیط زیست

به گزارش ایرنا، رشد روزافزون صنایع و تغییر سبک زندگی انسان ها موجب شده تا سالانه میلیون‌ها تن پلاستیک تولید شود که مقدار قابل توجهی از آنها به دلیل بی‌توجهی به محیط زیست و یا نداشتن برنامه و فناوری لازم برای بازیافت و یا دفن بهداشتی در طبیعت رها می شوند.
حجم این رهاسازی ها به گونه ای است که گفته می شود در برخی اقیانوس ها توده هایی از زباله به میزان مساحت چند کشور اروپایی رسیده است!

انباشت زباله های پلاستیکی در طبیعت مشکلات عدیده زیست محیطی و بهداشتی را برای انسان ها به دنبال دارد تا جایی که مدیریت این موضوع امروزه به یکی از دغدغه های جدی دولت ها و فعالان محیط زیست تبدیل شده است.

  • رهاسازی پلاستیک، تهدیدی اساسی برای زمین

یک مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه شیمی پلیمر به خبرنگار ایرنا گفت: زمینی که امروز در آن زندگی می کنیم در محاصره دست های آلوده بشر قرار گرفته و باید اذعان کرد همه تغییرات اقلیمی و بیشتر مشکلاتی که در حوزه محیط زیست شاهد هستیم به خاطر وجود این مواد های شیمیایی و آلوده کننده است.

سید مرتضی ناصحی افزود: کودهای شیمیایی، داروها و از همه مهم تر پلاستیک از جمله موادی هستند که اثرات آنها در محیط بسیار زیان بار بوده و رهاسازی آنها محیط زیست را دچار تغییر و دگرگونی کرده است.
وی در مورد پلاستیک به عنوان ماده ای که صدها سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شود، گفت: بازیافت کشورهای توسعه یافته از پلاستیک هایی استفاده می کنند که در صورت رها شدن در طبیعت قابلیت تجزیه و بازگشت به چرخه طبیعی را داشته باشند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه از بازیافت یک تن پلاستیک می توان 20 هزار بطری جدید پلاستیکی تولید کرد، اظهار داشت: بازیافت پلاستیک ها به ترتیب با روش های مکانیکی و شیمیایی می‌تواند به تجزیه پذیر کردن آنها در محیط کمک کند و بر همین اساس فعالان محیط زیست در سراسر جهان به دنبال راهی سریع و کم هزینه برای تبدیل زباله به عناصر دیگر هستند.

ناصحی به ورود مواد دارویی و پزشکی از طریق دفع ادرار انسان در فاضلاب و سپس طبیعت اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از تهدیدهای زمین به علت ورود فضولات انسان به طبیعت است و چون انسان از مواد شیمیایی و دارویی استفاده می کند، همواره ادرار آنها نیز حاوی چنین موادی بوده و قادر است پس از ورود به فاضلاب و سطوح زیرین زمین با عناصر دیگر واکنش داده و اتفاقات زیست محیطی و بهداشتی ناخوشایندی را رقم بزند.

ناصحی خاطرنشان کرد: انسان اگر می خواهد زندگی طولانی توام با سلامتی داشته باشد، باید دست از دستکاری های طبیعت برداشته و به پاکیزگی محیط زیست خود توجه کند، چرا که امکان ندارد ما در یک محیط آلوده بتوانیم زندگی و آتیه خوبی داشته باشیم، و قوانین جهانی و داخلی کشورها باید ملزومات زیست محیطی را به عنوان اصلی جدانشدنی در سرلوحه کاری خویش قرار دهند.
وی در ادامه به مشکلات سایت دفن زباله در تاکستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه نبود مکانیزم مناسب برای تفکیک زباله در مبدا و مقصد، انباشت زباله ها و همچنین پراکندگی پلاستیک در سایت تاکستان بسیار افزایش یافته و به محض ورود یک جریان باد شدید، تمام این پلاستیک ها به هوا رفته و منظره زشتی را پدید می‌آورند.

  • خلاء آموزش های شهروندی در خصوص محیط زیست

رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل اساسی ما در حوزه محیط زیست از جمله در بخش تولید پلاستیک و یا رهاسازی آن، بی توجهی به آموزش های شهروندی در این حوزه است و تا زمانی که مردم به این باور نرسند که باید برای داشتن زمین پاک مشارکت کنند، امکان تحقق هرگونه سیاست های فرادستی در این حوزه عملا غیرممکن است.

سیده منیره قوامی با بیان اینکه زنان بیشتر از مردان به حفاظت های عملی محیط زیست تن در می دهند،اظهار داشت: بیشترین میزان زباله معمولا در منازل مسکونی تولید می شود و اگر بتوانیم با آموزش های محیط زیست به زنان و دختران شرایط را برای مدیریت پسماند اولیه آماده کنیم، گامی بزرگی را در راستای بازیافت و کمک به محیط زیست برداشته ایم.

وی به برگزاری همایش خانواده های زیست مدار در قزوین اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این همایش بیان نقش فعال زنان در حوزه محیط زیست بود و تصمیم داریم که از این پس با تشکیل کلاس ها و کارگروه های آموزشی به آموزش این جامعه هدف در طول سال بپردازیم.
قوامی به فعالیت و مشارکت 100 بانوی قزوینی برای آموزش های شهروندی و محیط زیست اشاره کرد و گفت: با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری قدم های بلندی به منظور آموزش شهروندان در محله ها برداشته شده است به طوری که موضوعات متفاوتی نظیر استفاده از حمل و نقل عمومی، تفکیک زباله در مبدا و حتی فرهنگ دوچرخه سواری توسط این زنان حامی محیط زیست و خدمات شهری آموزش داده می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین در خصوص رشد تولید پلاستیک در کشور،گفت: ایران جز پرمصرف ترین کشورها در زمینه پلاستیک شناخته می شود، اما دغدغه فعالان زیست محیطی در این سال های اخیر بیشتر روی ریزگردها تمرکز داشته و پلاستیک ها به علت کمتر دیده شدن چندان مورد توجه و اهمیت قرار نگرفته اند.
این عضو شورای اسلامی شهر قزوین یادآور شد: برای داشتن زمینی پاک باید انسان دست از آلوده کردن زمین بردارد و این باور باید به عنوان یک فرهنگ اساسی در جامعه نهادینه شود.

  • تکمیل ظرفیت 'زیست پالایی' و عدم توجه به توسعه پایدار

فعال حوزه محیط زیست و مشاوره زیست محیطی استاندار قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: انباشت زباله ها و رهاسازی در آن طبیعت از بزرگترین چالش های زیست محیطی بشر به شمار می‌رود.

وی با اشاره به محدودیت ظرفیت و توان زمین برای پذیرش زباله های پلاستیکی، اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی دوم و آلوده شدن رودخانه راین در آلمان، اندیشه هایی از سوی دانشمندان و نظریه پردازان شکل گرفت تا دولت را برای رفع این آلودگی ها در طول بازسازی کشور همراه سازد که نتیجه آن سبب شد تا رودخانه راین به حالت اولیه خود برگردد.

طاهره پرهیزکاری افزود: بحث 'زیست پالایی' که در علم اکولوژی مطرح است، اشاره می کند که همه مولفه ها و اثرات حیات بخش جهان تا زمانی که دچار آلایندگی پایین محیط زیست باشند، امکان تجزیه یا به عبارتی از هضم درونی برخوردارند، اما اگر این ظرفیت پالایش تکمیل شود و توان آن پایین تر از مقدار آلودگی های تولید شده باشد، در این صورت واکنش هایی را در طبیعت خواهیم دید که نظیر آن قبلا وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه قزوین قطب صنعتی و کشاورزی کشور به شمار می رود،ادامه داد: به همان میزان که طی سال های اخیر توانستیم در کنار این واحدهای تولیدی فعال به توسعه اقتصادی برسیم، قطعا از آلودگی ها و آلایندگی های آن نیز متضرر شده ایم و این فایده و زیان در کنار یکدیگر نیازمند برقراری توازنی به نفع محیط زیست است.

پرهیزکاری اظهار داشت: آنچه از عملکرد دستگاه های اقتصادی استان نظیر سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی قابل دریافت و مشاهده است، بیانگر آن است که توسعه اقتصادی با کفه سنگین خود از اهمیت بیشتری برخوردار بوده اما لازم است که برای توسعه پایدار به سه ضلع مثلث (فرهنگ، محیط زیست و اقتصاد) به صورت همه جانبه توجه کرد.

این فعال زیست محیطی به فقر فرهنگی در زمینه حفاظت از محیط زیست در جامعه اشاره کرد و گفت: درحال حاضر توسعه قزوین گرچه با نیروی پیشرانه اقتصادی همراه است، اما به عنوان یک توسعه پایدار شناخته نمی شود و لازم است که سیاست های استان چرخش محسوسی به نفع محیط زیست داشته باشد.

مشاور زیست محیطی استاندار قزوین با بیان اینکه متاسفانه از سوی برخی مسئولان و شهروندان حساسیت کمی نسبت به مسایل زیست محیطی با توجه به اهمیت این مقوله وجود دارد، گفت: اجرای سند آمایشی و اسناد فرادستی استان همواره مغفول مانده و متاسفانه هنوز فرهنگ سازی تفکیک زباله در مبدا پایین تر از یک درصد است اما این رقم در کشورهایی نظیر ژاپن 70 درصد است.
پرهیزکاری به آموزه های فراموش شده دینی در جامعه اشاره کرد و گفت: در کلام قرآن و سیره پیامبران و ائمه (ع) مدام بر رعایت حفظ محیط زیست تاکید شده و حتی سوره هایی در قرآن به نام حیواناتی نظیر بقره، نمل و غیره نامگذاری شده که کاملا بیانگر توجه خالق به این مخلوقات ارزشمند است و باید روحانیون ما در مساجد این مفاهیم را برای مردم تبیین کنند.

این فعال محیط زیست به ارتباط معنادار بزهکاری و محیط زیست اشاره کرد و گفت: برخی پژوهش های علمی در جهان نشان داده که در کشورهایی با میزان بزهکاری پایین، رعایت مسائل زیست محیطی از رتبه های بالایی برخوردار است و حتی سبک زندگی لاکچری مردمان کشورهای توسعه یافته استفاده از دوچرخه را به جای خرید خودروهای گران قیمت ترجیح می دهد که همه اینها نیازمند تامل بیشتر است.

  • اهمیت آموزش در حوزه حفظ محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین چندی پیش گفته بود که دانش آموزان نقش فعالی در انتقال فرهنگ زیست محیطی به خانواده و جامعه دارند که بر همین اساس آموزش مفاهیم زیست محیطی در مدارس قزوین با قوت دنبال می شود.
حسن پسندیده با اشاره به نقش مضر پلاستیک برای محیط زیست،گفت: سالانه در دنیا 300 میلیون تن مصنوعات پلاستیکی تولید می شود که با توجه به تجزیه صد ساله آن در محیط زیست باید برای جلوگیری از رشد و انباشت این محصول اقدامی جدی و کلان صورت پذیرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: تا مادامی که مشارکت های اجتماعی و سیاست های همه جانبه در راستای حفاظت از محیط زیست تدوین نشود، امکان داشتن زندگی سالم در محیطی سالم فراهم نخواهد شد.

کد خبر 438348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha