همشهری آنلاین: ساخت دستگاه تولید آب از رطوبت هوا که پیشتر از سوی محققان سازمان انرژی اتمی و محققان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است، مورد توجه محققان دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت نیز قرار گرفت.

مولكول

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دستگاه تولید آب از رطوبت هوا ساخت محققان دانشگاه علم و صنعت ایران ۸ اردیبهشت ماه ۹۸ در آیین بزرگداشت دستاوردهای دانشکده فناوری‌های نوین این دانشگاه رونمایی می‌شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علم و صنعت ایران اعلام کرده است دستگاه خانگی تولید آب از رطوبت هوا که در این دانشگاه رونمایی می‌شود برای اولین بار در کشور توسط محققان دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده است.

این درحالیست که ساخت دستگاه تولید آب از رطوبت هوا در کشور مسبوق به سابقه است به طوری که سازمان انرژی اتمی در مهر ماه ۱۳۹۶ اعلام عمومی کرد که  «به ابتکار و پیشنهاد دکتر علی اکبر صالحی برای اولین بار در کشور، استفاده از روش سرمایش ترموالکتریک برای تولید آب از رطوبت هوا مورد تحقیق قرار گرفت و دستگاه تولید آب آشامیدنی در مقیاس آزمایشگاهی، با ظرفیت نیم تا ۲ لیتر آب در روز بسته به شرایط رطوبت در هوای شهری در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران طراحی و ساخته شد.»

همچنین در گذشته، محققان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌های هرمزگان، بوشهر و همدان از فعالیت‌های خود برای ساخت دستگاه تولید آب از رطوبت هوا خبر داده‌اند. به عنوان نمونه، پیش از این نیز طراحی و ساخت این دستگاه به کارفرمایی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان و اجرا در واحد پژوهش جهاد دانشگاهی استان هرمزگان صورت گرفته و سال ۱۳۹۴ در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری هرمزگان در بندرعباس رونمایی شده است.

با این پیشینه در توجه محققان و مجریان به اهمیت تحقیق و توسعه در زمینه دستگاه‌های تولید آب از رطوبت هوا، باید دید که فناوری جدید بکار گرفته شده در دستگاه ساخته شده توسط محققان دانشگاه علم و صنعت ایران و نوآوری این محققان چیست که ساخت دستگاه خانگی تولید آب از رطوبت هوا را در رده اولین‌ها در کشور قرار می‌دهد.

بر طبق این گزارش،  فناوری تولید آب از هوا (atmospheric water generator (AWG یکی از فناوری‌های به نسبت جدیدی است که در آن رطوبت موجود در هوا تحت فشار متراکم شده و طی فرایند خنک‌کنندگی به آب تبدیل می‌شود.

اگرچه بکارگیری این تکنولوژی البته در مقیاس کوچک به تازگی رواج یافته است، اما استفاده از رطوبت هوا برای تولید آب سابقه تاریخی بسیار زیادی در برخی مناطق جهان دارد. به عنوان مثال اینکاها از اقوامی بوده‌اند که از جمع‌آوری شبنم و انتقال آنها به مخازن به عنوان یکی از منابع تامین آب خود استفاده می‌کردند. این روش‌ها کاملا منفعل بوده، نیاز به منبع انرژی خارجی نداشته و صرفا با تکیه بر تفاوت دمای طبیعی انجام می‌شوند.

استفاده از این روش در مناطقی که دستیابی به آب آشامیدنی سالم به سختی امکان‌پذیر است بسیار مفید است زیرا همیشه مقداری آب یا رطوبت در هوا وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 438298
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha