همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: گرچه وزارت بهداشت برای بهبود وضعیت سلامت روان مردم مناطق سیل‌زده، اقدامات خوبی انجام داده اما واقعیت آن است که وضعیت سلامت روان مردم در مناطق سیل‌زده، مطلوب نیست.

رئيس كميسيون بهداشت مجلس

دکتر حسینعلی شهریاری در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین با بیان این مطلب افزود: با وجود حجم کار بسیار زیادی که مردم و مسئولان برای سیل‌زدگان انجام داده اند اما به‌دلیل میزان بالای خسارت‌ها مردم هنوز مشکلات متعدد دارند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید می‌کند:  توجه به بهداشت روانی و سلامت روان مردم مناطق سیل‌زده،  بسیار مهم و حیاتی است که نباید به راحتی از آن گذشت و از آن غافل شد. بسیاری از مردم در یک لحظه، کل زندگی‌شان زیر آب رفت،  زندگی که سالها برای آن تلاش کرده بودند. به همین دلیل، متاسفانه  آسیب‌های روحی و روانی که به آن‌ها وارده شده، بسیار زیاد است و نیاز به کمک و همراهی فوق‌العاده دارند. در این میان زنان، کودکان و سالمندان نیاز به توجه بیشتری دارند چون آسیب‌پذیری آنها بیشتر است.

شهریاری تاکید می‌کند: باید همراه با انواع و اقسام کمک‌ها و همدلی‌هایی که برای مردم مناطق سیل‌زده انجام می‌شود، موضوع رسیدگی به سلامت روان مردم مورد توجه جدی قرار گیرد و علاوه بر آن، این مهم به طور مستمر پیگیری شود و خانواده‌های آسیب‌دیده، رها نشوند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اهمیت بهداشت روانی مردم مناطق سیل‌زده به هیچ وجه نباید فراموش شود و مورد غفلت قرار گیرد. کمبودها و نقاط ضعف باید به درستی شناسایی شود و سپس با تدبیر درصدد برطرف کردن کمبودها باشیم.

  • نیاز به تیم‌های متخصص و با تجربه

شهریاری تاکید می‌کند:  رسیدگی به وضعیت بهداشت روان سیل‌زدگان نیاز به تیم‌های متخصص و با تجربه دارد چرا که برای برخی از مردم به دلیل آسیب‌های بسیار زیاد روحی و روانی باید مداخلات درمانی هر چه سریع‌تر انجام شود و تحت درمان قرار گیرند بنابراین برای این گروه اعزام کارشناس و کارشناسان ارشد، به تنهایی کافی نیست و  به نظر می‌رسد که در این زمینه ضعف داریم. نیاز به متخصصان محسوس است.

او  می‌گوید: رسیدگی به مشکلات روحی و روانی مردم مناطق سیل‌زده باید به صورت تخصصی و مستمر انجام شود تا موثر واقع شود. برگرداندن مردم از لحاظ روانی به شرایط ایده ال دشوار است و کار آسانی نیست بنابراین به هر میزان که تجربه و تخصص تیم های اعزامی بیشتر باشد، نتایج موثرتر است.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: به همان اندازه که در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله‌زده مسئول هستیم برای بهبود شرایط روحی و روانی مردم هم مسئولیت داریم تا بتوانیم آنها را به زندگی برگردانیم. باید امید به زندگی را در آنها تقویت کنیم. باید هر آنچه که می‌توانیم با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب و منسجم انجام دهیم.

شهریاری می‌گوید: پنجشنبه به استان سیستان و بلوچستان سفر خواهم کرد و در زمینه وضعیت سلامت روان مردم مناطق سیل‌زده این استان،  بررسی‌های  لازم را انجام خواهیم داد.

 رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید می‌کند: از آنجا که آسیب های روحی و روانی، سلامت جسم انسان را هم تهدید می‌کند و مشکلات بسیار به همراه دارد، قطعا در کمیسیون بهداشت مجلس این موضوع را با جدیت بیشتر بررسی خواهیم کرد.

کد خبر 438200

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha