همشهری آنلاین: آئین‌نامه انضباطی دانشجویان با گذشت بیش از دو دهه از تصویب و اجرای آن، در جلسه‌ای با حضور وزیر علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح شد.

دانشجو

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، آیین‌نامه انضباطی دانشجویان ۱۴ شهریور ماه ۱۳۷۴ در ۱۴ ماده و ۵۴ بند و ۳۰ تبصره در سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است که با گذشت بیش از دو دهه از اجرای آن در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، بالاخره اصلاح آن در دستور کار شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها قرار گرفت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ریاست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را بر عهده دارد و وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس جهاد دانشگاهی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، روسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و بهداشت مجلس شورای اسلامی و برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این شورا عضویت دارند.

بررسی پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی آئین‌نامه انضباطی دانشجویان در دستور کار سیصد و بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها قرار داشته که در این جلسه با ارائه توضیحات درباره موارد اصلاحی از سوی مسئولان مربوطه، آیین‌نامه انضباطی جدید دانشجویان تصویب شده است.

پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی آئین‌نامه انضباطی دانشجویان مصوبه سال ۱۳۷۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر امامی رضوی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح لزوم اصلاح این آئین‌نامه در جلسه ۳۲۵ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفته است: به دلیل نوع خاص ارائه خدمات در حوزه پزشکی و ملاحظات موجود در موضوع اخلاق پزشکی، آئین‌نامه انضباطی فعلی پاسخگوی نیازهای دانشگاه‌ها نیست و نقایص زیادی در این زمینه مشاهده می‌شود. یکی از اشکالات موجود در حوزه آموزش است که باید برطرف شود.

دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفته است: در آئین‌نامه پیشنهادی تلاش شده تا در تکمیل آئین‌نامه انضباطی موجود، موضوع اخلاق حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این زمینه اظهار کرده است: اصل واژه انضباطی که سال‌هاست به کار گرفته می‌شود به نوعی تحریک‌کننده و حساسیت‌زاست و به جای این واژه می‌توان از واژه‌های مناسب‌تری مانند مسئولیت اجتماعی استفاده کرد تا از بار معنایی منفی واژه انضباطی کاسته شود.

وی افزود: واژه مسئولیت اجتماعی، انطباق با فرهنگ و سنت دینی ما در اسلام دارد که در بعضی از آیات قرآن کریم بر مسئولیت انسان تاکید شده است. إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا (سوره اسراء – ۳۶).

به گفته دکتر عاملی، نگاهی که به مسئولیت اجتماعی است به نوعی بار حقوقی دارد و اخلاق حرفه‌ای در فضای دانشگاهی نیز می‌تواند با نگرش اسلامی تعریف شود که به طور طبیعی وزن حقوقی و حتی کیفری و جزائی پیدا می‌کند.

کد خبر 438046
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha