همشهری آنلاین: معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: چندی پیش لقاح مصنوعی برای یوزپلنگ ماده در اسارت «دلبر» انجام شد که ۵۰ تا ۶۰ روز آینده، موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن آن مشخص می‌شود.

يوزپلنگ

به گزارش ایرنا، حمید ظهرابی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زمین افزود: اولویت نخست سازمان حفاظت محیط‌زیست، حفاظت از یوزپلنگ در زیستگاه‌های طبیعی آن است بنابراین تلاش کردیم تا ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای را به سمت حفاظت از یوزپلنگ در زیستگاه‌ها معطوف کنیم از این‌ رو پایش را تقویت کردیم.

وی اظهار داشت: در این میان برخی از اقدامات مانند تکثیر در اسارت را به‌عنوان گزینه‌ای که نباید از آن غافل باشیم مورد توجه قرار دادیم که برای این کار یک منطقه در دست مطالعه است.

ظهرابی به بارور کردن در اسارت به‌عنوان گزینه دیگر اشاره کرد و گفت: سایت بارورسازی یوزپلنگ‌ها را در پارک پردیسان با همکاری مشاوران بین‌المللی پیش می‌بریم بر این اساس بهمن‌ سال گذشته مشاوران بین‌المللی شرایط اولیه «دلبر» و «کوشکی» دو یوزپلنگ ماده و نر در این سایت را مورد بررسی قرار دادند که مشخص شد دلبر از نظر سیکل فحلی شرایط نامناسبی دارد از این‌ رو طی یک عمل جراحی ایمپلنت کار گذاشته شد و بعد از خارج کردن آن دلبر آماده جفت‌گیری بود از این‌ رو به کوشکی معرفی شد اما متأسفانه جفت‌گیری طبیعی اتفاق نیفتاد که احتمالاً به علت بالا بودن سن کوشکی است.

وی ادامه داد: از این‌ رو لقاح مصنوعی را در دستور کار قرار دادیم و با اسپرم یوزپلنگ نری که در اختیار داشتیم، این کار انجام شد و بر این اساس ۵۰ تا ۶۰ روز آینده مشخص می‌شود که آیا این اقدام، موفقیت‌آمیز بوده یا خیر.

ظهرابی تأکید کرد: البته در این شیوه شانس بارورسازی یوزپلنگ بسیار پایین است، این روش در دنیا زیاد موفق نبوده است به‌ویژه در تعداد کم شانس بسیار پایین می‌آید اما با تمام این‌ها ما تمام روش‌ها را به آزمایش خواهیم کرد.

وی درباره «ایران» ماده یوزپلنگ دیگری که در پارک پردیسان زندگی می‌کند نیز گفت: «ایران» به نظر می‌آید ماده خوبی است و با وجود سن پایین، رفتارهای جفت‌گیری از خود نشان می‌دهد بنابر این با توجه به جوان بودن «ایران»، ترجیح می‌دهیم به‌صورت طبیعی بارور شود.

کد خبر 438022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha