همشهری آنلاین: رئیس سازمان بورس ضمن اعلام اینکه امسال در بازار سرمایه کیفیت افشای شرکت‌های بورسی افزایش می‌یابد، دورنمای بورس در سال جاری و اقدامات مرتبط در این بخش را تشریح کرد.

بورس

به گزارش ایسنا، امروز دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور رئیس سازمان بورس، مدیران ارکان بازار سرمایه، رئیس بیمه مرکزی و معاون بانک مرکزی در نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد.

شاپور محمدی - رئیس سازمان بورس - در افتتاحیه این مراسم با بیان اینکه نمایشگاه بورس یکی از رویدادهای بسیار مهم بازارهای مالی کشور است، گفت: هدف نمایشگاه، افزایش دانش مالی و عمق بخشی به دانش افراد است. دیگر هدف نمایشگاه انتقال آخرین اطلاعات در حوزه تکنولوژی مالی در حوزه فین تک‌ها و استارتاپ‌هاست.

وی افزود: در نمایشگاه بورس افراد می‌توانند با انواع روش‌های معاملات آشنا شوند و اقشار مختلف از اساتید دانشگاه تا فعالان بازار سرمایه در این نمایشگاه حضور دارند و هیچ محدودیتی برای حضور در نمایشگاه نیست.

به گفته رئیس سازمان بورس، نقش بانک‌ها در بازهای مالی هر کشوری مهم است. در بازار پول تأمین مالی کوتاه‌مدت دنبال می‌شود. در کشور ما این هدف را بانک‌ها به خوبی انجام می‌دهند اما چون بازار سرمایه نقش کمی داشته، بانک‌ها تأمین مالی بلندمدت هم داشتند و در عین حال بازار سرمایه در این مدت توانسته رشد داشته باشد. البته سعی می‌کنیم نقش پررنگ‌تری در تأمین مالی بنگاه‌ها داشته باشد.

محمدی ادامه با اشاره به ابزارهای مالی اسلامی که در بازار سرمایه ایران رو نمایی شده است، ادامه داد: ابزارهای مالی از جمله ابزارهای مالی اسلامی خوبی در بازار سرمایه به کار گرفته می‌شود. علاوه بر این در بازار سرمایه و بازار تأمین اطمینان برای انتشار اوراق بیمه اتکایی و رویدادهای طبیعی همکارهای خوبی داشتند. امیدواریم ابزارهای ترکیبی در بازار سرمایه و بیمه داشته باشیم.

به گفته او، اوراق وکالت منفعت بیمه اتکایی از جمله ابزارهای مالی اسلامی است که جدیداً اضافه شده است.

محمدی یادآور شد: ارزش بورس و فرابورس در سال گذشته ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد و این روند مستمری است در پنج سال گذشته ۱۷.۵ درصد بورس رشد داشته است. در یک ماه اخیر هم بازار سرمایه با ۱۲ درصد رشد مواجه بوده و رشد تأمین مالی ۵۴ درصد افزایش داشته و به ۱۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: البته نسبت به اهدافی که در بازار سرمایه است انتظارات بیشتری برای توسعه ابزارهای مالی وجود دارد.

محمدی افزود: شاخص بورس در سال ۱۳۹۷ معادل ۸۷ درصد رشد داشته که بازده مناسبی است.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: یکی از اقداماتی که در سال گذشته در بازار سرمایه صورت گرفت کاهش هزینه‌های معاملاتی و افزایش تعداد معاملات بود. همچنین کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال سهام و اعمال نرخ صفر برای سود تقسیم نشده از دیگر اقدامات بازار سرمایه بود که از آثار آن می‌توانیم به افزایش سرمایه ۶۳ هزار میلیارد تومانی اشاره کنیم.

وی با اشاره به تغییر دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی، گفت: بازنگری توقف و نمادها باعث شد تعداد نمادهای متوقف کاهش یابد. در حال حاضر تعداد نمادهای متوقف بسیار کم شده که نشان می‌دهد نقدشوندگی بازار افزایش پیدا کرده است.

محمدی با اشاره به راه‌اندازی ابزارهای جدید مالی گفت: راه‌اندازی ابزار مالی کلاسیک مثل آتی سبد سهام انجام شد و عضویت ایران در آیسکو به عنوان عضو عادی خیلی مهم بود. ان‌شاءالله امسال انتشار صورت‌های مالی به صورت IFRS عملیاتی می‌شود. همچنین راه‌اندازی بورس بین‌الملل در کیش از موضوعات مهم است که امسال انجام می‌شود.

رئیس سازمان بورس گفت: کمیت افشای اطلاعات مالی شرکت‌ها در ایران بین کشورهای منطقه و حتی دنیا بی‌نظیر است و می‌خواهیم کیفیت افشا را نیز افزایش دهیم. از دیگر کارهایی که در دستور کار داریم اصلاح فرایندهای پذیرش است.

وی افزود: مصوبه کاهش مالیات نقل و انتقال هم توسط وزیر اقتصاد برای امسال نیز پیشنهاد شده و بر اساس آن قرار است مالیات از نیم درصد ۰.۱ درصد کاهش پیدا کند.

کد خبر 438018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha