همشهری آنلاین: رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: توسعه ساخت و ساز در سواحل مهم‌ترین عامل تهدیدکننده حیات لاک پشت‌های دریایی این استان است.

لاك‌پشت

به گزارش ایرنا، محمدامین طلاب روز دوشنبه گفت: همچنین مهم‌ترین علت مرگ و میر لاک پشت‌های دریایی در آب‌های کم عمق ایرانی خلیج فارس گیر افتادن آنها در تورهای صیادی و خفگی ناشی از آن است.

وی بیان کرد: لاک پشت‌های دریایی از رده خزندگان و علاوه بر خونسرد بودن، با شش تنفس و برای تنفس پس از چند دقیقه مجبور به آمدن به سطح آب و هواگیری هستند.

طلاب افزود: بیشترین جمعیت لاک پشت‌های لانه‌گزین استان بوشهر در ۲ جزیره ام الگرم و نخیلو در پارک ملی دیر نخیلو است که تخم‌گذاری می‌کنند و در پارک ملی دریایی نای بند نیز علاوه بر پایش، حفاظت از لانه‌های لاک پشت‌های دریایی نیز انجام می‌گیرد.

طلاب ادامه داد: صیادی نکردن در مناطق تغذیه‌ای و تخم‌گذاری لاک پشت‌های دریایی و اصلاح ادوات صید و روش‌های بهره‌برداری شیلاتی می‌تواند در کاهش تلفات این جانوران مهم و شاخص سلامت دریاها موثر باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: اکنون طرح پایش لاک پشت‌های تخم‌گذار در مناطق لانه گزینی و مستعد در این استان توسط کارشناسان محیط زیست استان بوشهر با همکاری گروه‌های مردم نهاد و دانشگاه‌های معتبر در دست اجراست.

فرهاد قلی‌نژاد افزود: این طرح همه ساله از اواخر اسفند ماه تا اواسط تیر ماه در سواحل پارک ملی نایبند، جزایر پارک ملی دیر- نخیلو و سواحل اثر طبیعی ملی جزیره خارگو انجام می‌شود.

وی بیان کرد: برای حفاظت این جانوران، علامت‌گذاری لاک پشت‌های منقار عقابی که جزو گونه‌های بشدت در معرض خطر انقراض هستند انجام می‌شود.

کد خبر 438005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha