همشهری آنلاین: محققان دانشگاه آیوای آمریکا قصد دارند از پهپاد، ابررایانه‌های متعدد و سونار برای مقابله با سیل و حل چالش‌های ناشی از آن استفاده کنند.

پهپاد

به گزارش مهر به نقل از آسین ایج، این محققان امیدوارند تعداد زیادی از فناوری‌های تازه خود را امسال برای مقابله با سیل به خدمت بگیرند. افزایش بارندگی در مناطق مرکزی آمریکا در روزهای اخیر باعث طغیان رودخانه‌ها و به زیر آب رفتن زمین‌های کشاورزی شده است.

این افراد با اسکن هوایی زمین‌های زیرآب رفته توسط پهپادها و نیز تحلیل این داده‌ها با ابررایانه‌ها امیدوارند اطلاعات جامعی را در این زمینه به صورت طبقه‌بندی شده در اختیار مسئولان قرار دهند. یکی دیگر از ابزار مورد استفاده سونار یا دستگاه ردیاب زیردریایی است که با انتشار امواج صوتی برای تعیین مسیر و فاصله‌یابی اقدام می‌کند.

از مجموعه اطلاعاتی که بدین شیوه به دست می‌آید می‌توان برای کنترل جریان سیل و یافتن مسیرهای تازه و بی‌خطر برای هدایت انبوه آب استفاده کرد.

مهم‌ترین مزیت کاربرد این فناوری‌ها دسترسی آنی به اطلاعات سیلاب‌ها است که به نیروهای امدادی و مردم در خطر کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر برای نجات جان خود اقدام کنند.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد حدود ۱۳ میلیون آمریکایی به دنبال وقوع سیل در ایالات مرکزی آمریکا در خطر غرق شدن هستند و احتمال طغیان بیش از ۲۰۰ رودخانه در حوزه آبریز رودخانه بزرگ می سی سی پی وجود دارد.

از داده‌های مذکور می‌توان برای طراحی مدل ملی آب در آمریکا نیز استفاده کرد. تلاش برای طراحی این مدل با استفاده از ابررایانه‌های مختلف در ویرجینیا و فلوریدا از سه سال قبل آغاز شده و در قالب آن اطلاعات ۸ میلیون کیلومتر رودخانه در این کشور و جریان‌های آبی آنها گردآوری خواهد شد.

از این مدل‌ها می‌توان برای شبیه‌سازی واکنش رودخانه‌ها به بارندگی‌های شدید و نحوه سیلابی شدن آنها استفاده کرد.

کد خبر 437976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha