همشهری آنلاین: کتابی که قرار بود بیش از چهار دهه پیش به کتابخانه‌ای در شهر ساری انگلستان بازگردانده شود، پس از ۴۳ سال به خانه خود بازگشت.

كتاب و كتابخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، کتاب موسوم به «بیشه طلایی» یا «راهنمای دعاها و مناجات روزانه» نوشته جرمی تیلر در حالی به کتابخانه دانشگاه رویال هالووی بازگردانده شده که همراه آن نامه‌ای درباره نشانه‌های احتمالی فرد امانت‌گیرنده هم به چشم می‌خورد. هر چند کتاب در تمام این سال‌ها سالم مانده و احتمالا جریمه‌ای معادل ۶۲۷۸ پوند برای دیرکرد بازگرداندن به آن تعلق می‌گیرد.

کتابخانه دانشگاه رویال هالووی در صفحه توییتر خود با اشاره به سالم بودن «راهنمای دعاها و مناجات روزانه» به شوخی چنین نوشت: «این یک خبر رسمی است! جایزه طولانی‌ترین سررسید کتاب کتابخانه بدون نیاز به مشورت با دیگر کتابخانه‌ها به برنده ما می‌رسد و ما این جایزه ارزشمند را در نخستین جشن به خودمان می‌دهیم. می‌دانیم مردم نسبت به دیرکرد کتاب‌ها احساس گناه می‌کنند و امیدواریم کسی که کتاب را امانت گرفته بود، در ۱۵۵۰۰ شب گذشته راحت خوابیده باشد.»

کتاب «بیشه مقدس» نخستین بار در ۱۶۵۵ منتشر شده و شامل دعاهایی درباره شهوت، غرور، ناتوانی در انجام دادن کارهای خوب و یک دعا با موضوع مرگ مقدس و شاد است. مدیران کتابخانه رویال هالووی به هویت فرد ارسال‌کننده کتاب و محتوای نامه‌ای که همراه کتاب آمده و درباره نشانه‌های فرد امانت‌گیرنده است، اشاره نکرده اما از دانشجویان علاقه‌مند خواسته‌اند برای خواندن آن به میز کتابداران مراجعه کنند.

درست یک سال پیش در این روزها کتاب «ماجراهای بیوولف» نوشته سی‌ال تامسن پس از حدود ۴۰ سال به کتابخانه شتلند بازگردانده شد. سررسید این کتاب دسامبر سال ۱۹۷۵ بود. سال ۲۰۱۶ هم زنی در نیوزیلند یک کتاب را ۶۷ سال پس از موعد مقرر به کتابخانه بازگرداند.

با این حال، رکورد دیرترین سررسید همچنان در اختیار جورج واشنگتن است. نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا پنج اکتبر ۱۷۸۹ «قانون ملت‌ها» را از کتابخانه‌ای در نیویورک امانت گرفت و این کتاب ۲۲۱ سال بعد یعنی در ۲۰۱۰ به خانه اصلی خود بازگشت.

کد خبر 437847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha