همشهری آنلاین -مهدی تهرانی: سومین فیلم از مجموعه انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» در نخستین هفته اکران در ۴۲۵۹ سینمای آمریکای شمالی ۵۵.۵ میلیون دلار فروخت و بهترین افتتاحیه سال ۲۰۱۹ را رقم زد.

چگونه اژدهاي خود را تربيت كنيم

انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم ۳ (How to Train Your Dragon ۳) فیلمی در ژانر فانتزی به کارگردانی دین دبلوا است. این فیلم که ادامه‌ای بر فیلم چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم ۲ است، در ۱ مارس ۲۰۱۹ از سوی یونیورسال استودیوز منتشر شد.

  • قسمت اول انیمیشن:

داستان این فیلم که بر اساس رمانی از کرسیدا کوول نوشته شده است و دربارهٔ یک وایکینگ جوان بنام «هیکاپ» است که در سرزمینش مدام مورد حمله اژدهایان قرار می‌گیرد و مردم این سرزمین (وایکینگ‌ها) شجاعانه به جنگ با اژدهایان می‌پردازند؛ ولی هیکاپ توانایی جنگیدن با آنان را ندارد و حتی اگر هم داشته باشد، (به خاطر جثه کوچکش) اجازه ندارد اینکار را بکند. در این بین، اژدهایی وجود دارد بنام «خشم شب» که از همه اژدهایان دیگر خطرناکتر و وحشتناک تر است که هیچ وایکینگی تا بحال موفق به کشتن او نشده‌است. هیکاپ که پدرش رئیس وایکینگ‌ها است، یک شب که اژدهایان حمله کرده بودند، مخفیانه به کمین اژدهایی می‌نشیند و بطور اتفاقی یک خشم شب را بدام می‌اندازد و این اژدها به جایی دوردست می‌افتد.

رئیس قبیله وایکینگ‌ها برای جلوگیری از حملات اژدهاها با کشتی به جستجوی لانه اژدهایان می‌رود و در غیاب او هیکاپ به اصرار پدرش، در تمرین‌های اژدها کشی شرکت می‌کند و در این بین با خشم شبی که بدام انداخته بود، دوست می‌شود و اسم او را «بی دندان» می‌گذارد و با شناخت تدریجی نقطه ضعف‌های بی دندان موفق به شکست دادن اژدهایانی می‌شود که در زمین تمرین وجود داشتند. او بعدها می‌فهمد که اژدهایان اصلاً خطرناک نیستند و فقط برای بدست آوردن غذا به آنها حمله می‌کنند. هیکاپ در یکی از امتحانات در زمین تمرین مورد تهاجم یکی از اژدهایان خطرناک قرار می‌گیرد و بی دندان متوجه می‌شود و به کمک هیکاپ می‌آید و در زمین تمرین وایکینگ‌ها بی دندان را برای پیدا کردن لانهٔ اژدها اسیر می‌کنند و بهمراه بی دندان به لانه اژدهایان حمله می‌کنند. در آن زمان هیکاپ که می‌دانست در آنجا اژدهایی بزرگ زندگی می‌کند، بوسیله اژدهایان زمین تمرین به لانه آنها می‌رود و وایکینگ‌ها را می‌بیند که مورد تهاجم اژدهای بزرگ قرار گرفته‌اند و بی دندان را آزاد می‌کند و بهمراه بی دندان به جنگ اژدهای بزرگ می‌رود او را شکست می‌دهد و خود نیز پای چپ خود را از دست می‌دهد و می‌بیند که وایکینگ‌ها با اژدهاها دوست شده‌اند و بعد با استرید دوست میشود.

چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان
  •  قسمت دوم انیمیشن

قسمت دوم انیمیشن "چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم" چند سالی پس از اتفاقات قسمت قبل رخ می‌دهد. مردم دهکده وایکینگ‌ها به مانند گذشته روزگار می‌گذرانند و هیکاپ به همراه دوستان و چندین اژدهای دیگر به سن جوانی رسیده‌اند.

استوئیک پدر هیکاپ سخت تلاش می‌کند تا پسرش قانع شود رهبری دهکده و مردم را بدست گیرد و دست از فکر و خیال‌های بچگانه بردارد. اما هیکاپ فارغ از تمام این هیاهو ؛به همراه اژدهای وفادارش موسوم به بی‌دندان؛ به اطراف دهکده و بسیار دورتر از آن می‌رود تا از این ماجرای جانشینی دور بماند.

به گمان هیکاپ در شرایط کنونی او هرگز شایستگی رهبری وایکینگ‌ها ندارد. در این گشت و گذارها این وایکینگ جوان قلمرو جدیدی کشف می‌کند. جایی که یک پادشاه ستمگر به نام "دراگو" مدتهااست به فکر جمع آوری اژدهااست و گویا افکار شومی در سر می پروراند...

البته عمده دنباله سازی‌های انیمیشن در هالیوود موفقیت آمیز نبوده‌اند( اگر داستان اسباب بازی را استثنا بدانیم) اما چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم از بس عالی از کار درآمده بود توقع بینندگان و منتقدان از تولید دنباله‌ای برآن بسیار بیش از چیزی است که ساخته شده است.

در این دنباله سازی عوامل فنی فیلم تغییری نکرده‌اند. فقط دین دبلوا به تنهایی نگارش فیلمنامه و کارگردانی را به عهده گرفته و از کریس سندرز خبری نیست. با اینهمه دیبلویس فیلمنامه بدی ننوشته اما جایی برای آن خلاقیت‌های ناب قسمت اول دیگر وجود ندارد.

مهمترین اتفاق در داستان و احتمالا جدیدترین انگاره در قسمت دوم؛ بیان داستانک‌های سیاه و کمی جدی تری است که با خلق شخصیت دراگو؛ یک فرمانروای ظالم جلوه گری می‌کند.

یک نکته مهم در انیمیشنی در حد و اندازه‌ی "چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم" بررسی مخاطب عام و خاص است. این انیمیشن قطعا مخاطب عام هم دارد. یعنی علاوه بر کودکان و والدینشان طبقه دیگری مانند جوانان و بزرگسالان نیز علاقمند به دیدن این کارتون بودند. بنابراین دیبلویس در مقام کارگردان پیش بینی مناسبی کرده بود تا داستان را عام بسازد و همین پیش بینی دست برقضا درست؛ باعث شد داستانک‌های فیلم قابل پیش‌بینی از کار درآیند.

چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان
  • قسمت سوم انیمیشن:

در این انیمیشن قرار است بار دیگر شاهد ماجراجویی جدیدی از هیکاپ باشیم که به رؤیای خود برای ایجاد یک آرمانشهر برای بی‌دندان و تمام اژدهایان جهان دست یافته‌است. حال خطر دیگری خانه و روستای هیکاپ را تهدید می‌کند و حاکمیت او به‌عنوان رئیس آن مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. هیکاپ و بی‌دندان برای نجات خود باید تصمیم سخت و غیرممکنی را بگیرند.

جی باروشل، کیت بلانشت، جرارد باتلر، کریگ فرگوسن، آمریکای فررا، جونا هیل، کریستوفر مینتس-پلس، تی جی میلر، کریستن ویگ، کیت هرینگتون و اف. موری آبراهام از جمله بازیگرانی هستند که در این انیمیشن نقش آفرینی کرده‌اند.

مشهورترین گوینده این فیلم جی باروشل در نقش هیکاپ است. جرارد باتلر در نقش استویک پدر هیکاپ آمریکا فررا در نقش استرید و تی جی میلر در نقش تافنات به گویندگی پرداخته است.

چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان

How to Train Your Dragon ۲

فیلمنامه و کارگردان: دین دبلوا/ محصول یونیورسال،آمریکا ۲۰۱۹/ زمان فیلم:۱۰۲ دقیقه/ بودجه:۱۲۹ میلیون دلار/فروش:۵۱۲ میلیون دلار

بازیگران و صداپیشه‌ها: جی باروشل، کیت بلانشت، جرارد باتلر، کریگ فرگوسن، آمریکای فررا، جونا هیل، کریستوفر مینتس-پلس، تی جی میلر، کریستن ویگ، کیت هرینگتون و اف. موری آبراهام

کد خبر 437782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha