همشهری آنلاین: علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در یادداشتی نوشت: جامعه ایران سال سختی را آغاز کرد و این شرایط‌ِ سخت بهانه‌ای است برای اظهارنظرهایی شگفت که هر نوع فعالیت هنری و فرهنگی در شرایط سخت را خیانت می‌داند.

تابش

یکی از منتقدان، جایی نوشته بود که برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر با بودجه کلان در شرایط فعلی که کشور در چند استان درگیر سیل است «جز خیانت نیست».  

جهت اطلاع ایشان جشنواره جهانی فیلم فجر، درآمد ناشی از فروش بلیت فیلم‌ها را در چارچوب تفاهم‌نامه با هلال‌احمر به سیل‌زدگان کشور اختصاص داده است.

این نکته را هم یادآور می‌شوم که راه‌اندازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی فجر، محصول دورانی است که ایران با جنگ تحمیلی هشت‌ساله روبرو بود، در زمانه سخت جنگ، فرهنگ و هنر زنده بود، فیلم ساخته می‌شد، فیلم اکران می‌شد، جشنواره برگزار می‌شد و فیلم‌های ایرانی برخلاف خواستِ جریان سلطه در جشنواره‌های جهانی می‌درخشیدند.

سوال اینجاست که به چه حکمی باید جشنواره‌های اصیل هنری و فرهنگی در سطح ملی و جهانی به بهانه همدردی با سیل‌زدگان تعطیل شوند؟

حالِ پریشان افکار عمومی در سطح ملی را همین رویدادها و جشنواره های فرهنگی و هنری می‌توانند کمی التیام دهد و باعث ترمیم روحیه غم و اندوه میان مخاطبان سینما شود و این رویدادها محملی است برای جمع‌آوری کمک‌های مردم و ابراز همدلی با سیل‌زدگان و مصیبت‌دیدگان.

نکته مهم دیگر اینکه برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان بزرگ‌ترین رویداد غیرسیاسی و بین‌المللی ایران در شرایط فعلی کشور کاری دشوار و بااهمیت است که باعث گردهمایی باشکوه فیلمسازان از اقصی نقاط جهان می‌شود.

در این میان جلوگیری از ارسال خبرهای مثبت و غیرسیاسی و تلاش دشمنان برای به انزوا کشاندن ایران و همچنین ارائه تصویر کشوری فرهنگ‌ستیز از جمهوری اسلامی، در سطح رسانه‌های بین‌المللی مهم‌ترین محور تلاش‌های ضدایرانی است.

حال با وجود مجموعه‌ای از موانع و محدودیت‌ها در این دوره، شاهد حضور بیش از ۲۵۰ مهمان خارجی از ۷۲ کشور و نمایش ۱۷۰ فیلم سینمایی از ۵۲ کشور در جشنواره جهانی فیلم فجر هستیم و این مهم، شکستی دیگر برای دشمنان مردم ایران در عرصه فرهنگی محسوب می‌شود.

در میانه بحران‌ها به بهانه نقد، هر سخنی را بر زبان نرانیم. ‎

  • اعتمادآنلاین
کد خبر 437739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha