مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان انجمن آمریکایی شیمی نوعی حسگر زیستی ساختند که شبیه به یک بانداژ بوده و قادر است عرق بدن را جمع‌آوری کرده و از طریق اتصال به گوشی هوشمند ساختار شیمیایی آن را تجزیه و تحلیل کند.

ساخت حسگر زیستی برای آزمایش عرق بدن

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، عرق بدن در مقایسه با سایر مایعات زیستی از جمله خون، با روش‌های غیرتهاجمی‌تر به دست می‌آید و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

محققان برای ساخت ابزار به منظور جمع آوری عرق، ‌یک فیلم نازک از جنس پلی استر را با لایه‌ای از محلول سیلیس بسیار آبگریز پوشاندند. سپس حفره‌های بسیار کوچکی را درون سیلیس ایجاد کردند تا عرق در آن جمع شود. محققان در انتهای این حفره‌ها رنگدانه‌هایی را تعبیه کردند که در اثر تغییر pH یا تجمع کلراید، گلوکز یا کلسیم رنگ آن‌ها تغییر می‌کند. سپس لایه پشت این حسگر زیستی را به نوعی چسب آغشته کرده و آن را به پوست بیمار چسباندند.

در هنگام فعالیت بدنی بیمار، قطرات عرق او درون چاهک‌های ریز بانداژ جمع شده و رنگدانه‌ها شروع به تغییر رنگ کردند. سپس با عکسبرداری از حسگر و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از یک نرم‌افزار موبایل مشخص شد pH عرق بیمار بین 6.5 تا 7 و میزان غلظت کلراید عرق او حدود 100 میلی‌مولار است.

همچنین توانستند میزان گلوکز و کلسیم موجود در عرق را نیز ردگیری کنند.

محققان در حال حاضر در تلاشند تا میزان حساسیت این حسگر جدید را افزایش دهند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Analytical Chemistry منتشر شده است.

کد خبر 437685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha