همشهری آنلاین: قیمت نفت در هفته‌ای که گذشته روند صعودی داشت.

آیا نفت به ۴۰ دلار سقوط می‌کند؟

وزیر دارایی روسیه اما به تازگی اعلام کرده، با توجه به اینکه کاهش عرضه اوپک و متحدانش باعث تسلط آمریکا بر بازار نفت شده، احتمالا اوپک پلاس تولید خود را افزایش دهد و این روند ممکن است قیمت نفت را کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، او همچنین اضافه کرد: قیمت‌های پایین‌تر نفت می‌تواند بر میزان تولید نفت ایالات متحده آمریکا تاثیرگذار باشد و آن را محدود کند.

این البته استدلالی‌ است که سعودی‌ها اواخر سال ۲۰۱۴ داشتند. در آن زمان عربستان برای کاهش نفوذ آمریکا در حوزه انرژی، نفت بیشتری را روانه بازار کرد.

وزیر دارایی روسیه همچنین گفته است: اگر توافق کاهش تولید تمدید نشود، قیمت نفت کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت آمریکا کاهش می‌یابد. چرا که در این صورت با توجه به هزینه‌های بالای استخراج شیل، تولید آن مقرون‌به‌صرفه‌ نخواهد بود. در این صورت ممکن است قیمت‌ نفت طی مدت یک‌سال به ۴۰ دلار کاهش یابد.

با این حال، به گفته او هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و او نمی‌داند که آیا کشورهای اوپک از این سناریو خوشخال شوند.

طبق توافق کاهش تولید، کشورهای عضو اوپک با رهبری عربستان سعودی و متحدان غیراوپکی آنها با رهبری روسیه از ابتدای سال جاری میلادی روزانه ۱٫۲ میلیون بشکه از تولید نفت خود را کاهش دادند. این قرارداد ۶ ماهه است و هنوز مشخص نیست که آیا بار دیگر تمدید می‌شود.

اجرای توافق کاهش تولید کمک بسیاری به افزایش قیمت‌ها کرده است. تنها از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت نفت خام برنت حدود ۴۴ درصد رشد داشته است.

از دیگر عواملی که در افزایش قیمت نفت در سه ماهه نخست امسال تاثیر داشته، عوامل ژئوپولتیک، بی‌ثباتی در لیبی و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ونزوئلا و ایران بوده است.

علی‌رغم تردیدهای روسیه برای ادامه توافق کاهش تولید، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی دو هفته پیش اعلام کرد که در مورد تمدید این توافق خوش‌بین است. او پیش‌تر گفته بود که انتظار می‌رود سایر تولیدکنندگان هم پایبندی خود را به بالاترین میزان ممکن برسانند.

با این حال، نباید این نکته را فراموش کرد که دیگر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه، هیچ‌گاه به اندازه‌ اعضای اوپک به توافق کاهش تولید که اولین بار از ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شد، پایبند نبوده‌اند.

به این ترتیب، اگر روسیه تصمیم بگیرد تولید خود را افزایش و عربستان به اجرای آن ادامه دهد، این کشور ناچار خواهد بود سهم فروش خود به کشورهای چین و سایر نقاط آسیا را به روسیه واگذار کند.

از سوی دیگر اگر عربستان سعودی هم به اجرای این توافق تن ندهد و برای سهم بیشتر در بازار مبارزه کند، قطعا تولید نفت ایالات متحده آمریکا هم بیشتر می‌شود و نفت ارزان خواهد شد.
به عقیده وزیر دارایی روسیه، سناریوی دوم منجر به ۴۰ دلاری شدن نفت خواهد شد.

کد خبر 437683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha