پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان باروری در یونان و اسپانیا می‌گویند برای حل مشکل ناباروری یک زن نوزاد او را از ماده ژنتیکی سه نفر تولید کرده‌اند.

INFANT

به گزارش بی‌بی‌سی این نوزد پسر روز سه‌شنبه با وزن ۲.۹ کیلوگرم ۹ آوریل (۲۰ فروردین) به دنیا آمد و گفته می‌شود مادر و کودک سالم هستند.

پزشکان می‌گویند به دنیا آمدن این نوزد تحولی در تاریخ پزشکی است و می‌تواند به زوج‌های نابارور در سراسر جهان کمک کند.

اما برخی از کارشناسان می‌گویند این عمل پرسش‌های اخلاقی را مطرح می‌کند و نباید انجام می‌شد.

این پزشکان در این شکل تجربی لقاح آزمایشگاهی (آی‌وی‌اف) از تخمک مادر، اسپرم پدر و یک تخمک اهدایی از یک زن دیگر استفاده کردند.

این شیوه برای کمک به خانواده‌هایی ایجاد شده است که دچار یک بیماری مرگبار ژنتیکی مربوط به میتوکندری (یک اندامک درون‌سلولی) هستند که از مادر به نوزاد به ارث می‌رسد.

این روش قبلاً فقط در یک مورد دیگر در یک خانواده اهل اردن به کار رفته و در آن هنگام هم باعث جروبحث زیادی شده بود.

میتوکندری‌ها اندامک‌هایی دارای دی‌ان‌ای هستند که تقریباً درون هر سلول بدن وجود دارند و کارشان تبدیل مواد غذایی به انرژی قابل‌استفاده است.

در هنگام لقاح اسپرم و تخمک و تشکیل رویان چون عملاً همه میتوکندری‌ها از سلول تخمک می‌آیند، اگر میتوکندری‌های تخمک مادری معیوب باشند، رویان حاصل نیز میتوکندری‌های معیوب خواهند داشت. برای حل این مشکل می‌توان از میتوکندری‌های یک تخمک اهدایی استفاده کرد تا از ابتلای رویان به بیماری پیشگیری کرد.

همچنین این فرضیه هنوز ثابت‌نشده مطرح است که میتوکندری‌ها نقشی در موفقیت بارداری هم دارند.

بیماری که به این طریق باردار شد، یک زن ۳۲ ساله یونانی بود که قبلاً چهار دروه ناموفق آی‌وی‌اف را از سر گذرانده بود.

این زن اکنون مادر شده است، اما پسرش دارای مقدار اندکی ماده ژنتیکی از زن اهداکننده تخمک است، چراکه میتوکندری‌ها دارای دی‌ان‌ای خاص خودشان هستند.

دکتر پاناگیوتیس پساتاس، رئٓیس انستیتوی زندگی در آتن گفت: «با این اقدام حق سلب نشدنی یک زن برای مادر شدن با ماده ژنتیکی خودش صورت واقعی به خود گرفت.»

«ما بسیار مفتخریم که این ابداع بین‌المللی در کمک به تولیدمثل را اعلام کنیم و اکنون در موقعیتی قرار داریم که امکان داشتن کودکی سالم را برای هر زنی را که دفعات متعدد شکست آی‌وی‌اف را تجربه کرده است یا دچار بیماری‌های نادر ژنتیکی مربوط به میتوکندری است، فراهم کنیم.»

این گروه پزشکی یونانی با مرکز امبریوتولز اسپانیا همکاری می‌کردند که اعلام کرده است ۲۴ زن دیگر هم در این آزمایش بالینی شرکت کرده‌اند و هشت رویان ایجاد شده با روش مشابه آماده کاشتن در رحم این زنان هستند.

پزشکان در نیوکسل بریتانیا در فوریه ۲۰۱۸ برای نخستین بار از این تکنولوژی استفاده کردند و نخستین نوزاد سه والدی در این کشور را ایجاد کردند.

مقامات ناظر بهداشتی در هر دو بار مجوز این اقدام را که برای خانواده‌های دچار بیماری‌های نادر میتوکندری انجام شد، داده بودند.

اما برخی از کارشناسان می‌گویند کاربرد این روش برای پیشگیری از بیماری و باروری از لحاظ اخلاقی کاملاً متفاوت است و خطرات آن هنوز کاملاً شناخته نشده است.

کد خبر 437652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha