چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: عادل عبدالمهدی، نخست وزیر در ادامه روند تصاعدی روابط بین بغداد و ریاض و در ادامه سفرهای رییس جمهوری و رییس پارلمان این کشور به عربستان سعودی، در یک سفر رسمی راهی ریاض شد.

عادل عبدالمهدی

به گزارش ایرنا، عبدالمهدی در راس هیاتی ۸۰ نفره از فعالان اقتصادی و تعدادی از وزیران عراقی راهی عربستان سعودی شده که رسانه های عراق هیات همراه عادل عبدالمهدی را بزرگترین هیات اعزامی عراق به ریاض در طول ۱۶ سال گذشته بر شمرده اند.

وزیران نفت و مشاور نخست وزیر در امور انرژی، حمل و نقل و چند وزیر دیگر به علاوه مدیرانی از وزارتخانه های دفاع و کشور نخست وزیر عراق را در این سفر همراهی می کنند.

طبق اعلام رسانه های عراقی و سعودی عبدالمهدی در این سفر با ملک سلمان و محمد بن سلمان پادشاه و ولی عهد سعودی دیدار و گفت وگو کرده و قرار است ۱۳ توافقنامه در بخش های مختلف بین دو کشور به امضا برسد.

«قحطان الجنابی» سفیر عراق در ریاض در اظهاراتی گفته است که در این سفر توافقنامه هایی که قرار است امضا شوند در هشت زمینه شامل تجارت و صنایع، انرژی، کشاورزی، آموزش و پرورش و حمل و نقل به علاوه امور سیاسی و هماهنگی های امنیتی و نظامی است.

به گفته وی، عبدالمهدی علاوه بر روابط دو جانبه مسائل منطقه ای و بین المللی را نیز بحث و گفت وگو می کند.

پیش از عبدالمهدی، «برهم صالح» رییس جمهوری در ۲۷ آبان ماه ۹۷ و «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق در ۲۶ آذرماه ۹۷ به عربستان سعودی سفر کرده و پیرامون گسترش روابط با سعودی ها بحث و گفت وگو کردند.

روابط عراق و عربستان سعودی از دو سال قبل روند تصاعدی روبه جلویی در پیش گرفته و قرار است که بعد از سفر عبدالمهدی، «محمد بن سلمان» ولی عهد سعودی به بغداد سفر کند.

رهبران جدید عراق امیدوارند که با ایجاد روابط متوازن با همه کشورهای منطقه، فضایی از همکاری را بین کشورهای منطقه ایجاد کنند و به این ترتیب عراق را به ساحل امن و سرزمین صلح و آشتی بین کشورهای مختلف تبدیل کنند.

سفر عبدالمهدی به ریاض به دنبال سفر سابق این مقام بلندپایه عراقی به جمهوری اسلامی ایران در ۱۷ فروردین ماه گذشته صورت گرفته است.

در عین حال ناظران معتقدند که سعودی ها بعد از یک دوره ۲۷ ساله قطع روابط با عراق، هم اکنون تحت دیکته های آمریکایی ها با هدف کاستن از حجم مناسبات جمهوری اسلامی ایران با عراق و دور کردن بغداد از تهران، به سیاست عادی سازی روابط با عراق روی آورده اند.

سعودی ها به طور ویژه اصرار دارند که در بخش های انرژی خصوصا تامین برق عراق، وارد همکاری جدی با عراق شوند به امید اینکه از حجم همکاری ها در این بخش بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق بکاهند.

به رغم این انگیزه های پنهانی سعودی ها در بازگشت روابط با بغداد، اما رهبران جدید عراق همواره با تاکید بر راهبردی بودن روابط با تهران، تاکید کرده اند که هرگز از مناسبات خود با ایران نمی گذرند و در عین حال خواهان داشتن روابط متوازن با همه کشورها هستند.

کد خبر 437620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha