همشهری آنلاین: کمک ۶۳۰ هزار یورویی دولت یونان به نوزدهمین پروژه کارگردانی کوستا-گاوراس با انتقادهای گسترده رسانه‌ها و کارشناسان مواجه شده است.

كوستا گاوراس پشت صحنه فيلم بزرگترها در اتاق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین‌دیلی، فیلمساز ۸۶ ساله یونانی/فرانسوی آخرین بار در ۲۰۱۲ «سرمایه» را ساخته بود و حالا هفت سال پیش دوباره روی صندلی کارگردانی نشسته است. او از نخستین روزهای ماه آوریل در آتن سرگرم تولید پروژه سینمایی «بزرگ‌ترها در اتاق» بر اساس کتابی پرفروش از وزیر اقتصاد دولت یونان در سال ۲۰۱۵ است و انتظار می‌رود فیلمبرداری حدود ۱۲ هفته طول بکشد.

اما گاوراس که پس از سال‌ها به سرزمین مادری‌اش بازگشته تا فیلم شماره ۱۹ خود را بسازد، به خاطر گرفتن یک کمک ۶۳۰ هزار یورویی از دولت یونان به شدت تحت فشار رسانه‌ها و افکار عمومی است. او با ابراز تاسف عمیق از برخوردهای توهین‌آمیز به خبرگزاری آتن گفت: «۵۰ سال فیلم خوب و بد ساخته‌ام اما تا امروز هرگز به تبلیغ سیاست‌های یک دولت متهم نشده بودم و این اتفاق در یونان برایم افتاده است؛ جایی که اولین بار برای ساختن فیلم به آنجا آمده‌ام.»

کمتر از دو هفته پس از کلید خوردن پروژه «بزرگ‌ترها در اتاق» در آتن، رسانه‌ها خیلی زود به ماجرای کمک مالی دولت به گاوراس واکنش نشان دادند؛ ماجرایی که او آن را «توهیق عمیق» به خود می‌داند. رسانه‌ها معتقدند چرا باید در این شرایط اقتصادی دولت بیش از ۶۰۰ هزار یورو از پول مالیات‌دهنده‌ها را به یک فیلم سینمایی و یک کارگردان کمک کند. آنها گاوراس را متهم کرده‌اند که بدون گشتن دنبال حامی مالی، روی پول دولت یونان حساب کرده است.

یانیس واروفاکیس که سال ۲۰۱۵ حدود شش ماه وزیر اقتصاد یونان بود، خاطره‌های خود را از دوران بحران مالی این کشور در «بزرگ‌ترها در اتاق: نبرد من با استقرار عمیق اروپا» روایت کرده است؛ کتابی که با نام «بازندگان شکست‌نخورده» هم منتشر شده است. این کتاب بسیار پرفروش دستمایه تولید فیلم گاوراس شده و قرار است بخش‌هایی از آن علاوه بر آتن در شهرهای پاریس، ریگا، بروکسل، استراسبورگ، فرانکفورت و لندن هم مقابل دوربین برود.

گاوراس از تحسین‌شده‌ترین سینماگران اروپاست که با «زد» اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برده و با «گمشده» (مشترک با «جاده» از ترکیه) نخل طلایی بهترین فیلم جشنواره کن را به دست آورده است. یک جایزه بفتا، یک خرس طلایی جشنواره برلین با «جعبه موسیقی» و یک جایزه سزار از دیگر افتخارهای اوست که در مجموع ۳۳ جایزه معتبر و ۲۸ نامزدی در کارنامه دارد.

کد خبر 437544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha