سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا قصد دارد انتخابات زودهنگام دیگری را روز یکشنبه ۲۸ آوریل برگزار کند. این چهارمین انتخابات عمومی در اسپانیا در کمتر از هشت سال اخیر است.

اسپانيا

به گزارش یورونیوز، این تصمیم پس از آن گرفته شد که احزاب منطقۀ کاتالونیا در رای گیری روز چهارشنبه به بودجۀ پیشنهادی دولت رای منفی دادند.

پدرو سانچز که کمتر از یکسال از عمر دولتش می‌گذرد، روز جمعه در تلویزیون این کشور اعلام کرد: «ما بدون بودجه نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم.» او افزود دولت دو راه بیشتر پیش‌رو ندارد: یا بدون بودجه و بدون انجام دادن کاری به راه خود ادامه دهد و یا اینکه از اسپانیایی‌ها بخواهد تا نظرشان را بگویند. او اعلام کرد: «من دومین راه را انتخاب کرده‌ام زیرا اسپانیا باید به پیش برود.»

منطقۀ خودمختار کاتالونیا در سال ۲۰۱۷ میلادی از کشور اسپانیا اعلام استقلال کرد اما این استقلال به‌رسمیت شناخته نشد و با وجود اختلافات ریشه‌ای، همچنان بخشی از اسپانیا باقی ماند. هفتۀ گذشته و تنها یک روز قبل از رای گیری برای بودجه، ۱۲ تن از رهبران کاتالونیا به دلیل نقشی که در جنبش جدایی کاتالونیا از اسپانیا داشتند، در دادگاه عالی اسپانیا محاکمه شدند.

پدرو سانچز از سوی احزاب راست میانۀ کشورش یعنی دو حزب «مردم» و «سیودادانوس» و همچنین حزب راست افراطی «وکس» نیز تحت فشار است. حزب «وکس» یکشنبۀ گذشته از طرفدارانش خواست که در مادرید، پایتخت این کشور در اعتراض به نحوۀ مدیریت بحران کاتالونیا توسط دولت دست به راهپیمایی بزنند.

تنها هشت ماه از عمر نخست‌وزیری آقای سانچز ۴۶ ساله می‌گذرد و او در حالی به ادارۀ کشور اسپانیا مشغول است که هم حزبی‌هایش تنها توانسته‌اند ۸۴ کرسی از ۳۵۰ کرسی کنگره را از آن خود کنند.

  • پیش‌بینی نظرسنجی‌ها از نتیجۀ انتخابات زودهنگام چیست؟

بنا بر آخرین نظرسنجی‌ که توسط مرکز تحقیقات جامعه شناسی اسپانیا (CIS) انجام شد، حزب سوسیالیست آقای سانچز همچنان از اقبال خوبی در میان افکار عمومی برخوردار است. با این وجود این نظرسنجی نشان داد که بار دیگر هیچ حزبی نمی‌تواند در انتخابات پیش‌رو ۱۷۶ رای لازم برای تشکیل دولت را به دست آورد و به این ترتیب بار دیگر هیچ حزبی نمی‌تواند به تنهایی حکومت کند.

به نظر جورج گالیندو، جامعه شناس و استاد علوم سیاسی، بر اساس پیش‌بینی‌ها حتی با برگزاری این انتخابات نیز تغییری در دسته‌بندی‌های سیاسی بوجود نخواهد آمد و دولت بار دیگر چاره‌ای جز توافق با یکی از احزاب راست میانه یا چپ با هدف حفظ حاکمیت بر سراسر اسپانیا ندارد. به این ترتیب بعید است که برگزاری انتخابات بتواند وضعیت پیچیدۀ کنونی را حل و فصل کند.

  • تا چه اندازه تهدید راست افراطی اسپانیا جدی است؟

از زمان مرگ فرانچسکو فرانکو، دیکتاتور پیشین اسپانیا در سال ۱۹۷۵ میلادی و بازگشت دموکراسی به این کشور، هیچ گاه حزب راست افراطی نتوانسته بود قدرت را در اسپانیا در اختیار بگیرد. این وضعیت تا زمانی ادامه داشت که حزب «وکس» با حزب «مردم» دست به ائتلاف زد تا بتوانند بر منطقۀ اندلس در جنوب اسپانیا حکومت برانند.

این احتمال نیز وجود دارد که ائتلافی میان حزب «مردم» و «سیودادانوس» با حزب راست افراطی بوجود آید؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا «سیودادانوس» حاضر به ائتلاف با راست افراطی هست یا خیر.

  • چه کسانی رقبای پدرو سانچز هستند؟

پابلو کاسادو، رهبر حزب «مردم» : آقای کاسادو که جانشین ماریانو راخوی در حزب «مردم» است بارها از سیاستهای پدرو سانچز برای حل و فصل بحران کاتالونیا انتقاد کرده است. او از زمان جانشینی آقای راخوی، بشدت در تقویت دیدگاههای راست در این حزب کوشیده و حتی خواستار بازگرداندن قوانین مربوط به ممنوعیت سقط جنین در این کشور شده است.

او همچنین اعلام کرده است که چنانچه به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود ماده ۱۵۵ قانون این کشور را به اجرا خواهد گذاشت؛ ماده‌ای که می‌گوید دولت مرکزی باید کنترل مستقیم کاتالونیا را به دست بگیرد.

او پس از انتشار خبر انتخابات زودهنگام گفت: «ما خوشحالیم. نردیک ۹ ماه است که از پدرو سانچز می‌خواهیم صدای مردم اسپانیا را بشنود و انتخابات برگزار کند.»

آلبرت ریورا، رهبر «سیودادانوس» : رهبر این حزب راست میانه پیش از این دولت پدرو سانچز را «دولت فرانکشتاین» توصیف کرده بود. او هم مانند آقای کاسادو معتقد است که حزب سوسیالیست در مقابل احزاب کاتالونیا بیش از حد انعطاف به خرج می‌دهد.

آقای ریورا که ۳۹ سال سن دارد از هم اکنون کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرده است. او می‌گوید: «اسپانیا به لیبرالیسم، وطن پرستی، آینده و مدرنیته نیاز دارد... بنابراین گفتگو از فرانکو و سقط جنین سازنده نخواهد بود.»

پابلو ایگلسیاس، رهبر حزب «پودموس» : رهبر ۴۰ سالۀ این حزب چپ‌گرا در حال حاضر در مرخصی است. او اعلام کرده که حتی با وجود برگزاری انتخابات تا ماه مارس به عرصۀ سیاست برنخواهد گشت.

سانتیاگو آباسکال، رهبر «وکس» : این احتمال وجود دارد که با انتخابات پیش‌رو نمایندگانی از حزب راست افراطی اسپانیا برای اولین بار از زمان بازگشت دموکراسی به این کشور، وارد پارلمان شوند. رهبر ۴۲ سالۀ این حزب، عضو پیشین پارلمان باسک است و در سیاست، فردی پخته و باتجربه محسوب می‌شود.

کد خبر 437526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha