همشهری آنلاین: دبیرکل اتحادیه عرب روز سه شنبه اعلام کرد، تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن "حاکمیت" اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه تهدیدی برای صلح در خاورمیانه بوده و واشنگتن را منزوی می‌کند.

احمد ابوالغیط

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست وزرای انجمن همکاری روسی – عربی از موضع روسیه در قبال مخالفت با به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه قدردانی کرده و از مسکو خواست از مواضع فلسطین و ملت عرب به ویژه در شورای امنیت در مقابل آمریکا حمایت کند.

وی ادامه داد، تصمیم واشنگتن درباره جولان موجب منزوی شدن آمریکا در عرصه بین‌المللی خواهد شد، این اقدام به خطر دیگری برای حل و فصل نزاع در خاورمیانه تبدیل شده است.

نشست‌های انجمن مذکور در سال ۲۰۱۳ با برگزاری دوره نخست نشست وزرا در مسکو آغاز شد و فعالیتش طی سال‌های اخیر گسترش یافت تا بستر مهمی برای گفت‌وگو میان دو طرف باشد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در افتتاحیه پنجمین نشست انجمن همکاری روسی-عربی ابراز امیدواری کرد این نشست به وسیله‌ای برای توسعه همکاری روسی- عربی بدل شود.

وی با بیان اینکه در این انجمن مساله فلسطین، بحران سوریه و یمن و مبارزه با تروریسم بررسی می‌شود، افزود: دیکته‌های کشورهای بیگانه برای حل بحران منطقه را رد می‌کنیم.

در این نشست علاوه بر دبیرکل اتحادیه عرب و وزیر خارجه روسیه، وزیر خارجه سومالی نیز به سخنرانی پرداخت. مسائل و چالش‌های پیش روی ملت عرب و روسیه در شرایط کنونی از محورهای اصلی اظهارات آنها بود.

وزیر خارجه سومالی گفت، دست‌یابی به راه‌حل جامع و عادلانه برای مساله فلسطین، منافع بالایی برای همه کشورهای عربی به ارمغان خواهد آورد. وی گفت، راه‌حل سیاسی تنها راهکار برای بحران سوریه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تنها راه‌حل بحران لیبی گفت‌وگو است، تصریح کرد، کشورهای عربی شریک استراتژیک روسیه باقی خواهند ماند.

کد خبر 437488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha