دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بی‌بی اندرسن که در مدت شش دهه فعالیت سینمایی در بیش از ۵۰ فیلم از جمله ۱۳ فیلم اینگمار برگمان فقید بازی کرد، در ۸۳ سالگی از دنیا رفت.

بي بي اندرسن بازيگر سوئدي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، اندرسن در نوامبر ۱۹۳۵ در استکهلم به دنیا آمد و بازیگری را از ۱۵ سالگی در چند آگهی تبلیغاتی یک برند صابون به نام بریس به کارگردانی برگمان آغاز کرد. او در مجموع در ۱۳ فیلم غول سینمای سوئد و اروپا مقابل دوربین رفت که «مُهر هفتم» و «توت‌فرنگی‌های وحشی» هر دو در ۱۹۵۷ و «پرسونا» در ۱۹۶۶ از آن جمله است.

اندرسن در ۱۹۶۳ برای بازی در «معشوق» به کارگردانی ویلگوت خومان برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره برلین شد. بازیگر سرشناس سینمای سوئد از ۱۹۵۱ تا ۲۰۰۹ مقابل دوربین حضور داشت؛ زمانی که یک سکته قلبی مانع ادامه فعالیت سینمایی‌اش شد. او در چند سال پایانی عمر بیمار بود و مدت‌ها با کمک و همراهی پرستار زندگی کرد.

یک نامزدی بفتا، یک جایزه بازیگری از جشنواره کن، چهار جایزه بهترین بازیگر زن از جوایز گلدباگن (هم‌ارز اسکار در سینمای سوئد) و دو جایزه بهترین بازیگر زن از جامعه ملی منتقدان فیلم آمریکا در کارنامه اندرسن به چشم می‌خورد.

کد خبر 437344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha