دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: وزارت دادگستری فنلاند دوشنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد، بعد از شمارش ۱۰۰ درصد آرا حزب سوسیال دموکرات (اپوزیسیون) ۱۷.۷ درصد آرا معادل ۴۰ کرسی پارلمان را به دست آورده است.

فنلاند

وزارت دادگستری فنلاند در این بیانیه اعلام کرد:برای اولین بار در تاریخ این کشور هیچ یک از احزاب نتوانستند ۲۰ درصد آرا را در انتخابات پارلمانی کسب کنند و به این ترتیب سه حزب اصلی توانستند نتایج نزدیک به همی را رقم بزنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، به این ترتیب حزب ضد مهاجرت "فنلادی‌ها" به ۱۷.۵ درصد معادل ۳۹ کرسی پارلمان، حزب ائتلاف ملی به ۱۷ درصد آرا یعنی معادل ۳۸ کرسی، حزب مرکزی (حزب نخست‌وزیر در حال کناره‌گیری) به ۱۳.۸ درصد معادل ۳۱ کرسی، (بیشترین ریزش حمایت مردمی را در مقایسه با انتخابات قبلی داشته است)، حزب ائتلاف سبزها به ۱۱.۵ درصد آرا معادل ۲۰ کرسی و بقیه احزاب به دست کم ۱۰ درصد آرا دست یافتند.

"آنتی رینه"، رهبر حزب سوسیال دموکرات فنلاند که پس از پیروزی در انتخابات برای تشکیل یک دولت تلاش خواهد کرد رئیس سابق یک اتحادیه تجاری است؛ آن هم در زمانی که به خاطر مهارت‌های چشمگیرش در گفتمان به "گانگستر بازار کار" معروف بود.

او اظهار کرد: برای اولین بار از سال ۱۹۹۹ ما بزرگ‌ترین حزب در فنلاند هستیم و حزب سوسیال دموکرات همان حزب نخست‌وزیر است.

رینه ۵۶ ساله به هیچ وجه با در راس دولت بودن غریبه نیست چرا که در سال ۲۰۱۴ میلادی وزیر دارایی فنلاند بود و در آن زمان یوتااوروپیلانین، رهبر وقت حزب خود را در جریان یک رقابت شدید بر سر رهبری عزل کرد.

رینه به شدت با تصمیم اوروپیلانین برای حمایت از کاهش بودجه که از سوی حزب راست میانه ائتلاف ملی، بزرگ‌ترین شریک دولت ائتلافی وقت ارائه شده بود، مخالف بود.

رینه پس از آن‌که با اختلاف بسیار اندک در انتخابات ۲۰۱۹ میلادی پیروز شد، در حال حاضر بار دیگر با دورنمای اشتراک یک پلتفرم با حزب ائتلاف ملی مواجه است. اگرچه در حال حاضر او شریک اصلی و ارشد محسوب می‌شود.

اختلافات ایدئولوژیکی بر سر لزوم ریاضت اقتصادی بیشتر که رینه به شدت با آن مخالف است احتمالاً بار دیگر نمایان خواهد شد. رینه که در سال ۲۰۱۴ میلادی رهبری حزبش را برعهده گرفت به مسدود کردن تمامی تلاش‌های دولت در زمینه ریاضت اقتصادی ادامه داده اگرچه وی در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ میلادی سوسیال دموکرات‌ها را به شدت ناامید کرد، چرا که باعث شد در جریان آن انتخابات حزب سوسیال دموکرات در جایگاه چهارم قرار گیرد.

حزب رینه همچنان منتقد بسیار جدی کاهش‌های بودجه‌ای است که از سوی یوها سیپیلا نخست وزیر حزب مرکزی اعمال شده است.

کاهش ریاضت اقتصادی یکی از برنامه‌های اصلی کمپین انتخاباتی حزب سوسیال دموکرات در انتخابات اخیر بود. اگر رینه در تشکیل یک دولت اکثریت موفق شود باید یک اقدام تعادل‌سازی دشوار بین عمل به وعده‌هایش و کاهش فشار مالی بر اقشار مختلف جامعه از جمله بازنشستگان، افراد بیکار و دانشجویان به وجود آورد و در عین حال فشار اقتصادی پیش‌بینی شده را نیز کم کند.

انتظار می‌رود رشد میزان تولید ناخالص داخلی فنلاند در سال‌های پیش رو کاهش داشته باشد.

کد خبر 437338

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha