دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ورزشگاه شیرودی یا امجدیه، نخستین مجموعه ورزشی ایران است که تا پیش از ساخت ورزشگاه آزادی بزرگترین ورزشگاه فوتبال در تهران و ایران بود.

آشنايي با مجموعه ورزشي شیرودی (امجديه)

این مجموعه ورزشی یک ورزشگاه دو و میدانی در مرکز شهر تهران  و در خیابان مفتح واقع شده است.

مجموعه ورزشی شیرودی که تا پیش از انقلاب اسلامی با نام امجدیه شناخته شده بود بازی‌های خانگی تیم ملی ایران و دو تیم بزرگ پایتخت استقلال (تاج) و پرسپولیس در آن برگزار می‌شد که با ساخت ورزشگاه آزادی در غرب تهران این ورزشگاه رونق پیشین خود را از دست داد.

ده سال پیش از آن که فدراسیون فوتبال ایران بنیاد نهاده شود، در سال ۱۳۰۶ خورشیدی زمین ورزشگاه امجدیه با لایحه‌ای که در مجلس تصویب شد برای ساخت یک زمین رسمی فوتبال خریداری شد. این زمین از فردی به نام امجد نظام (یا امجدالسلطنه) خریداری شد. امجد نظام شرط نهاد که اگر نام ورزشگاه به نام او نام‌گذاری شود، این زمین را با هزینه کمتری به ازای هر متر از آن بفروشد. از این رو این ورزشگاه، امجدیه نام‌گذاری شد. اما پس از انقلاب ۵۷ ورزشگاه امجدیه به یاد خلبان شهید هوانیروز ارتش در جنگ ایران و عراق علی‌اکبر شیرودی تغییر نام به نام او نام‌گذاری شد.

آیین گشایش مجموعه امجدیه (شیرودی) در مهر ۱۳۱۷ برگزار شد و در ۳ شهریور ۱۳۱۸ با برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی ایران در چند رشته ورزشی فعالیت خود رسما آغاز کرد.

این مجموعه در برگیرنده ۳ استخر سرپوشیده و یک استخر روباز مناسب مسابقات است. همچنین دارای سالن تمرین و مسابقه کشتی، کاراته، بوکس و یک زمین فوتبال به ابعاد ۱۰۵ در ۶۸ متر با گنجایش ۲۵ هزارنفر می‌باشد.

از رخدادهای مهم ورزشی این ورزشگاه نخستین راهیابی فوتبال ایران به بازی‌های المپیک (المپیک ۱۹۶۴ توکیو) با پیروزی بر هندوستان، نخستین قهرمانی جام ملت‌های آسیا با پیروزی بر تیم رژیم صهیونیستی و نخستین قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا در امجدیه صورت گرفت.

کد خبر 437276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha