همشهری آنلاین: فریده خلعت‌بری معتقد است تعداد ناشران خارجی که امسال در نمایشگاه کتاب بولونیا شرکت کردند کمتر شده چون نمایشگاه کتاب بولونیا گران است و برای آن‌ها صرف نمی‌کند و ترجیح می‌دهند با نصف قیمت، در نمایشگاه کتاب لندن و فرانکفورت شرکت ‌کنند.

چرا اسامی ناشران خارجی شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب تهران اعلام نمی‌شود؟

فریده خلعت‌بری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایبنا، در حاشیه نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، گفت: امسال تعداد ناشران خارجی که در نمایشگاه کتاب بولونیا شرکت کردند کمتر شده است و نصف بیشتر ناشران خارجی که من با آن‌ها کار می‌کردم، امسال گفتند در نمایشگاه کتاب بولونیا شرکت نمی‌کنیم.
 
مدیر انتشارات شباویز افزود: از آنجایی که نمایشگاه کتاب بولونیا گران است و برای ناشران خارجی صرف نمی‌کند در آن شرکت کنند، آن‌ها ترجیح می‌دهند با نصف قیمت نمایشگاه کتاب بولونیا، در نمایشگاه کتاب لندن و فرانکفورت شرکت ‌کنند. کمترین متراژی که در این نمایشگاه به ناشران می‌دهند، ۱۶ متر است درحالیکه ناشران می‌توانند در نمایشگاه کتاب لندن یک غرفه یک و نیم متری بگیرند یا در نمایشگاه کتاب فرانکفورت یک غرفه چهار متری بگیرند و کارشان را انجام دهند و این مساله سبب شده از اعتبار نمایشگاه کتاب بولونیا کاسته شود.
 
وی درباره اینکه برخی ناشران غرفه‌های مشترک دارند، گفت: وقتی ناشران فضای مستقل و جای راحت‌تری داشته باشند خیلی تاثیر بیشتری دارد. حتی ناشرانی که گذری هستند و قبلا قرار ملاقاتی نگذاشته‌اند وقتی به طور مستقل در نمایشگاه شرکت می‌کنند حداقل با ناشران دیگر کشورها آشنا می‌شوند و ناشران دیگر می‌آیند و غرفه و کتاب‌های آن‌ها را می‌بینند و سبب معرفی بیشتر آن‌ها می‌شود.
 
خلعت‌بری که سالیان متمادی است در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا شرکت می‌کند، درباره حضورش در پنجاه‌وششمین دوره این نمایشگاه نیز توضیح داد: من هرسال غرفه مجزا داشتم اما امسال در غرفه‌ موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی حضور دارم و یک دیوار در اختیار من قرار داده شده است. امسال به طور متوسط روزانه با بیش از ۱۰ ناشر از کشورهای مختلف قرار ملاقات داشتم و کتاب‌های شباویز را دیدند و من هم برخی آثارشان را دیدم.


وی افزود: امسال با ناشرانی از کشورهای ایتالیا، گواتمالا، برزیل، آلمان، چین، مالزی، فلسطین، ترکیه، فرانسه و اوروگوئه قرار ملاقات داشتم و مذاکراتی صورت گرفت. اما با توجه به اینکه اغلب افرادی که در نمایشگاه‌های بین‌المللی مذاکره می‌کنند، مدیر نشر نیستند و فقط توصیه می کنند و آثار را می‌بینند، پی. دی. اف کارهایی که پسندیده‌اند را می‌گیرند و بررسی می‌کنند و در بهترین شرایط یکسال و نیم طول می‌کشد تا بتوانیم رایت کتابی را بفروشیم.
 

  • چرا اسامی ناشران خارجی شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب تهران اعلام نمی‌شود؟

این ناشر در ادامه به نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: ازجمله تفاوت‌های بارزی که بین نمایشگاه کتاب تهران با این‌گونه نمایشگاه‌های معتبر خارجی وجود دارد می‌توان به همین مساله اشاره کرد که وقتی می‌خواهیم در نمایشگاه‌های خارجی شرکت کنیم، قبل از برگزاری نمایشگاه لیست ناشران خارجی که می‌خواهند در نمایشگاه شرکت کنند، در سایت نمایشگاه قرار می‌گیرد و ما به راحتی می‌توانیم قبل از برگزاری نمایشگاه، قرار ملاقات‌های لازم را برقرار کنیم و مذاکرات اولیه را انجام دهیم.
 
خلعت‌بری گفت: اما قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، اسامی ناشران خارجی که می‌خواهند در نمایشگاه شرکت کنند به ما اعلام نمی‌شود و به صورت محرمانه با آن برخورد می‌کنند و ما نمی‌دانیم چه ناشری می‌آید تا با او قرار ملاقات تنظیم کنیم. مگر اینکه با ناشری از قبل آشنا باشیم و از طریق خود ناشر مطلع شویم که در نمایشگاه کتاب تهران شرکت می‌کند یا نه. یا اینکه وقتی نمایشگاه برگزار شد در سالن‌ها راه بیافتیم، ببینیم چه نشری آمده است و آیا کسی که از طرف آن نشر شرکت کرده ناشر است یا یک کارشناس فرهنگی و این مساله سبب می‌شود نتوانیم هماهنگی‌های لازم را از قبل انجام دهیم.

کد خبر 437236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha