همشهری آنلاین: سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از آمریکا به خاطر اقدام‌های این کشور علیه تهران به دادگاه‌های بین المللی شکایت کند.

ماریا زاخارووا

به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا در جلسه پرسش و پاسخ به خبرنگاران، در واکنش به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص راه های مقابله ایران با اقدامات خصمانه آمریکا این مطلب را بیان کرد واظهار داشت: آمریکا و سایر کشورهای غربی اقدامات غیرقانونی زیادی را در نقاط مختلف جهان انجام می دهند و مردم کشورهایی که هدف این اقدامات قرار می گیرند و حقوق شان ضایع می شود می توانند شکایت کنند.

خبرنگار ایرنا در ادامه از زاخارووا پرسید آیا تصمیم ترامپ درباره سپاه را بی اساس می دانید و آیا دورنمایی برای شکایت ایران علیه آمریکا به دادگاه جنایی بین المللی بخاطر سرنگون کردن هواپیمای ایرباس ۳۰۰ ایران ایر در روز ۲ ماه جولای ۱۹۸۸ که منجر به کشته شدن ۲۹۰ نفر ازجمله ۶۶ کودک بر فراز خلیج فارس شد و تروریست شناختن فرماندهی مرکزی آمریکا می بینید؟

زاخارووا در پاسخ گفت: شما سه سوال پرسیدید اول این که آیا تروریست شناختن سپاه پاسداران از سوی آمریکا بی اساس است، بله ازنظر ما بی اساس است و من موضع روسیه را اعلام کردم.

وی ادامه داد: یکی از اجزای رویکرد دولت آمریکا علیه ایران، سیاه نمایی این کشور است و اقدامات این کشور برای چنین هدفی محاسبه شده است تا از بخش های کوچک یک تصویر واحد درست کند که ایران در همه عرصه ها بد است و هر روز شاهد هستیم که اتهامات جدیدی از طرف آمریکا به ایران زده می شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: اما این را نباید به صورت جز مورد توجه قرار داد بلکه یک تصویر واحد است که دولت آمریکا دربرابر ملت و دولت ایران ایجاد می کند.

زاخارووا افزود: سپس شما سوال کردید که آیا امکان شکایت به دادگاه جنایی بین المللی وجود دارد؟؛ تهران باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا قصد دارد و چطور می خواهد اقدام کند.

وی ادامه داد: آمریکا و سایر کشورهای غربی اقدامات غیرقانونی زیادی را در نقاط مختلف جهان انجام می دهند و مردم کشورهایی که هدف این اقدامات قرار می گیرند و حقوق شان ضایع می شود می توانند شکایت کنند.

زاخارووا خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که کشورهای غربی به اذعان اقدامات غیرقانونی خود در عراق می پردازند و عذرخواهی می کنند.

  • سیاه نمایی ایران را نمی پذیریم

رجب صفراف رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه نیز به عنوان خبرنگار از زاخارووا پرسید که آیا روسیه اقدام آمریکا علیه سپاه را محکوم می کند یا اقدام غیرقانونی می داند؟

زاخارووا پاسخ داد: ما سیاه نمایی ایران از طرف آمریکا را نمی پذیریم این بخشی از سیاست های واشنگتن علیه تهران است.

وی افزود: اگر در کنفرانس های مطبوعاتی من بیشتر شرکت کنید شاهد خواهید بود که روسیه سیاست های تحریمی آمریکا علیه ایران را بارها محکوم کرده است.

صفراف در ادامه سوال خود گفت: ترکیه، چین، عراق و حتی قطر این تصمیم ترامپ را محکوم کردند با توجه به اینکه روسیه با ایران روابط ویژه دارد در این کشور بسیاری انتظار دارند که روسیه با صدای محکم این اقدام آمریکا را محکوم کند.

زاخارووا گفت: ما با قاطعیت سیاست سیاه نمایی ایران را غیرقابل قبول می دانیم و این را بطور مستمر و اصولی تکرار می کنیم.

  • تصمیم ترامپ بر فرمت آستانه تاثیر نمی گذارد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا گام آمریکا علیه سپاه بر فرمت مذاکرات آستانه تاثیر می گذارد، خاطرنشان کرد که تاثیر نمی گذارد و چند هفته دیگر نشست آستانه در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: با ایران روابط داریم و ایرانی ها دارای یک کشور مستقل با دولت قانونی هستند، به همین خاطر اقدامات آمریکا علیه ایران ازجمله تحریم ها و خروج از برجام را نمی پذیریم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: تلاش های ضد ایرانی آمریکا کم نخواهد شد و نه فقط درباره ایران بلکه علیه سایر کشورهای جهان بکار گرفته می شود، ما روابط با ایران را تغییر نمی دهیم و بیانات نادرست مقام های آمریکایی رویکرد ما درباره این کشور را تغییر نخواهد داد.

کد خبر 437057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha