همشهری آنلاین: بهرام قاسمی دهمین سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ۲۳ فروردین ماه در پایان فعالیت خود در این سمت از رسانه‌ها خداحافظی کرد.

بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ۳۰ خرداد ماه ۱۳۹۵ در حکمی بهرام قاسمی را به ‌عنوان دهمین سخنگوی وزارت خارجه و رئیس جدید مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای این وزارتخانه و جایگزین حسین جابری‌انصاری منصوب کرد.  قاسمی اخیرا به عنوان سفیر جدید ایران در پاریس منصوب شد و قرار است از این پس در این سمت به فعالیت بپردازد.

بهرام قاسمی پیش از این مسئولیت‌هایی چون سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، ایتالیا و اسپانیا، رئیس اداره دوم سیاسی، رئیس اداره اول مشترک المنافع، مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه و معاونت پژوهش‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک را بر عهده داشته است.

قاسمی با انتشار متنی خطاب به رسانه ها نوشته است: نه زبان را سر بیان فراق یاران است و نه واژگان را تحمل شرح داستان؛ گزیر و گریزی از رفتن «به هنگام» نیست و نباید باشد، شاید همیشه در تاریخ، «به هنگام» آمدن و «به هنگام» شدن و کوچ، از اقبال و بخت بلند باشد و از آموزه ها و عبرت های تاریخ. ناگزیر امروز دیگر باید رفت؛ با کوله باری سرشار از خاطرات شیرین، و گاهی و اندکی تلخ.

چشم های بی قرار و دلواپس مدام در چشم‌خانه به روزهای پسین و واپس می نگرند، شاید تمنایی برای درنگ ثانیه های بی رحم که پیوسته می گریزند به آینده ای مبهم، و مجالی نمی گذارند برای باز ایستادن، گفتن و شنیدن، و بازبینی و نقد و نقادی همه آنچه بود و آن چه شد و چرایی و چگونه شدن آن.

تجربه و فعالیت قریب به سه سال در کسوت سخنگویی سرزمین پیر رعنای هزار افسان و هزاردستان، نشانی گرانسنگ و پر افتخار بر سینه اینجانب بود. ثبت این برگ های زرین همیاری و همراهی و همکاری، ممکن نبود مگر با همت دلدادگان این مرز و بوم در همه حوزه ها، و بزرگانی که شوربختانه به هر دلیل، یا نبود مجالی در خور، نامی از آنان نتوانم برد.

در فصل وصل، همه اهتمام و کوشش ما در سخنگویی و حوزه دیپلماسی عمومی، تلاشی بود برای ایجاد و تقویت جان مایه انس و الفتی که میان ما و جان شیفته اهالی پر مهر و پر جنب و جوش رسانه و دیپلماسی عمومی پدید آمد. این همکاری و ارتباط میسر نمی شد مگر در پرتو الطاف الهی و همراهی وزیر محترم، که همواره مشوق و حامی تعامل جدی با اصحاب رسانه بود. و باز سپاس و قدردانی بسیار که به همت صبر و متانت فراوان، تمامی کاستی ها و نتوانستن ها و کمبودها را سخاوتمندانه تحمل کردند. می توان گفت و ادعا کرد که تمامی هم و غم و سعی ما در این سال‌ها، تقویت گفتمان سازنده با همه رسانه ها، فراتر از سلایق و نگرش های گاها متفاوت، و برقراری تعامل حتی با شیوه هایی بیرون از دایره و چارچوب های متداول و مرسوم اداری، و بی توجه به روز و ساعت و زمان و زمانه بود. ما با اعتقادی راسخ به نقش رسانه و افکار عمومی، که از خوش روزگارِ ما بسیار تیزبین و فهیم است، در این وادی تقلایی و تلاشی را آغاز کردیم که بی شک آن را نهایتی و انتهایی نیست.

کیست که نداند صدای رسای رسانه ها، صدای یک جامعه سالم، پویا، کنشگر و آگاه است. تشریک مساعی دولت، رسانه و شهروندان، نه تنها به افزایش دانایی و آگاهی رسانه ای جامعه کمک می کند، بلکه آن را به سمت توسعه و کامیابی های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سوق می دهد. رسانه ها آینه تحولات اجتماعی هستند که با همگرایی ملی، انسجام درونی و اجماع نخبگان سیاسی به مظهر قدرت، اتحاد و انسجام تبدیل خواهند شد. سخنگو، یا در عبارت و عنوان کامل تر آن «سخنگو و ریاست مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای» وزارت امورخارجه، از همکاری و مساعدت خوب و ارزنده اکثریت قریب به اتفاق اهالی پر مهر، فرهیخته، و پرنشاط رسانه، به ویژه خبرنگاران حوزه سیاست خارجی و مدیران ارجمند جراید، خبرگزاری ها، پایگاه های خبری، کارشناسان شبکه های خبری رسانه ملی و همچنین تمامی نهاد های فرهنگی، انجمن های مردم نهاد، اساتید، مقامات دانشگاهی، ورزشی، گردشگری و میراث فرهنگی، سینما و هنر و... بهره برد. برای تمامی این الطاف و سخاوتمندی بی کران آنها سپاسگزاری و قدردانی خود را ابراز می کنم و بار دیگر برای تمامی کاستی های تحمیلی پوزش می خواهم.

در سال نو برای همه اهالی رسانه و فعالان حوزه دیپلماسی عمومی، حالی خوش تر و توفیق فراوان از درگاه ایزد منان آرزومندم.

درود و بدرود

کد خبر 437056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha