امسال از همان نخستین روزها در بسیاری از استان‌های کشور سیل آمد و البته در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان سخت‌تر و تندتر. در سه استان مذکور، هنوز هم آب و گل‌ولای در کوچه‌ها، خیابان‌ها و خانه‌ها هست و جان بسیاری از هم‌وطنان در خطر است.

امداد فرهنگي در مناطق سيل‌زده

سیل، خانههای بسیاری را بلعید. خیلیها در سیل آسیب دیدند. شهرها و روستاهای زیادی در محاصرهی سیل ماندند. هلالاحمر و دستگاههای دیگر مشغول انجام وظیفهی امدادونجات آسیبدیدگان و افراد در معرض خطر شدند. داوطلبان آموزش دیدهی زیادی هم در این کار مشارکت کردهاند. اما در کنار آنها شماری از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم میان خانوادهها و بچههای آسیبدیده از سیل رفتند تا با اجرای نمایش، قصهگویی و توزیع کتاب، به کار امداد فرهنگی بپردازند و در بازگرداندن آرامش روانی کودکان و نوجوانان کمک کنند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هم برای همدردی با آسیبدیدهها، مراسم دیدار نوروزی خود را لغو و هزینهی آن را برای کمک به آسیبدیدگان سیل اختصاص داد. این انجمن همچنین از اعضای خود خواست برای کمک به این هموطنان کمکهای نقدی خود را به شمارهی کارت ۵۸۹۲۱۰۱۱۵۶۴۴۷۰۶۸ (به نام انجمن فرهنگی نویسندگان کودک و نوجوان) واریز کنند تا هزینهی مراسم و کمکهای جمعآوریشده، بهحساب هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران واریز شود.

حضور مربیان کانون در میان کودکان و نوجوانان

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بهخاطر اهمیت کمک به کاهش فشار روانی و تلاش برای تلطیف فضای حاکم بر مناطق آسیبدیده از حوادث طبیعی مانند سیل و... کانون طرح امداد فرهنگی برای کودکان و نوجوانان این مناطق در دستور کار خود دارد و از اوایل امسال با وقوع سیل، مربیان کانون فعالیت خود را در استانهای گلستان، لرستان و خوزستان آغاز کردند.

در این طرح مربیان کانون پرورش فکری، به اجرای برنامههای فرهنگی و هنری مانند قصهخوانی، قصهگویی، نمایش عروسکی، نمایش فیلم، برگزاری کارگاههای نقاشی و... درجمع کودکان و نوجوانان این مناطق و در محل سکونت و استقرار خانوادههای آسیبدیده از سیل میپردازند.

گفتنی است مربیان کانون علاوه بر فعالیتهای مذکور و گفتوگو با مخاطبان کودک و نوجوان با اهدای کتاب و مشارکت دادن آنان در فعالیتها سعی میکنند به بازگرداندن آرامش، تقویت روحیهی امید و نشاط و کاهش فشار روانی ناشی از وضعیت سخت زندگی این کودکان و نوجوانان کمک کنند.

بنا به این گزارشها در این روزها و در استان خوزستان مربیان کانون پرورش فکری، در اردوگاههای الهایی، گوریهی شوشتر، کمپ مجتمع نیشکر فارابی، جوادالائمه و ثامنالائمه در حمیدیه، بامدژ و خاور، دارخویین، اندیکا، لالی، باغملک، آبادان، کارون و... به اجرای برنامههای فرهنگی پرداختهاند و فعالیت آنان مورد استقبال مخاطبان کودک و نوجوان قرار گرفته است.

فعالیت مربیان کانون در قالب طرح امداد فرهنگی، در روزهای نخست سال ۱۳۹۸ و به دنبال وقوع سیل در نقاط گوناگون کشور آغاز شد. در این طرح علاوه بر کتابخانههای سیار کانون، مربیان کانون در استانهای آسیبدیده از سیل، شماری از مربیان کانون از دیگر استانها نیز به این مناطق اعزام شدند تا در اجرای طرح امداد فرهنگی کمک کنند.

بر همین اساس، مربیان کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از چند استان با حضور در مناطق سیلزدهی استان گلستان تلاش کردند با اجرای فعالیتهای فرهنگیهنری و برنامههای شاد، حال و هوای بچههای آسیبدیده از سیل را تغییر دهند. این مربیان در محل اسکان موقت اهالی مناطق سیلزدهی آققلا و گمیشان در نمایشگاه بینالمللی گرگان، ورزشگاه شهدای محمدآباد، دانشگاه فرهنگیان گرگان، محل اسکان موقت در گنبدکاووس، بندر ترکمن و همچنین استان مازندران حاضر شدند و به قصهگویی، کتابخوانی، شعرخوانی و... پرداختند. تماشاخانهی سیار کانون نیز با پخش فیلم و پویانمایی، اجرای نمایش و برگزاری مسابقه در این روزها، در اجرای این طرح مشارکت کرد.

این طرح در استان لرستان نیز به اجرا درآمد و مربیان کانون استان لرستان به شهر سیلزدهی معمولان در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی خرمآباد اعزام شدند و گروه نمایش آفتابگردان به کارگردانی جمشید نادعلی برای مخاطبان کودک و نوجوان این منطقه نمایش اجرا کرد. علاوه بر این اجرای فعالیتهای فرهنگیهنری توسط مربیان از جمله قصهگویی، دکلمهی متن ادبی از سوی اعضا، اجرای مسابقه و بازی، و تقدیم هدیههای فرهنگی و ورزشی به  کودکان و نوجوانان حاضر، بخشی از برنامههای کانون در این منطقه بود.

عکس: مرتضی یعقوبی/ باشگاه خبرنگاران جوان
امداد فرهنگی کانون
امداد فرهنگی کانون در استان‌های سیل‌زده
طرح امداد فرهنگی کانون در میان سیل‌زدگان منطقه بامدژ و خاور
پیک امید کانون در محل اسکان سیل‌زدگان شهرستان حمیدیه/ عکس‌ها: سایت کانون

کد خبر 436901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha