اگر طرح تعویق پیشنهاد یا تصویب نشود، ساعت ۱۰ شب جمعه ۱۲ آوریل بریتانیا به صورت خودکار بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

نخست‌وزیر بریتانیا در پی جلب توافق مرکل و ماکرون برای تعویق برکسیت

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه ۹ آوریل با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار می‌کند تا از آنان بخواهد با تعویق برگزیت موافقت کنند.

این در حالیست که وزرای کابینه او در لندن در حال گفتگوها با حزب کارگر هستند تا بتوانند بن‌بست ایجاده شده در پارلمان بر سر برگزیت را بشکنند.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پیش‌تر یک بار عقب افتاده است، اما ترزا می می‌خواهد در همان حال که با جرمی کوربین، رهبر حزب اپوزسیون کارگر مذاکره می‌کند یک بار دیگر آن را به تعویق بیاندازد.

جرمی کوربین پیش از آغاز دور جدید گفتگوها با ترزا می گفت: «نخست‌وزیر هنوز از خطوط قرمزش عبور نکرده است تا بتوانیم به توافق برسیم.»

کوربین طرفدار ایده نزدیکی بیشتر به اتحادیه اروپا پس از جدایی است و خانم می برای تصویب طرحش در مجلس به رای نمایندگان حزب کارگر نیاز دارد.

ترزا می در پیامی گفته است مصرانه خواهان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست اما با توافق. و از همین رو با حزب مخالف کارگر برای رسیدن به تفاهم گفتگو خواهد کرد

نمایندگان حزب کارگر اصرار دارند که پس از برکسیت، بریتانیا در اتحادیه تجاری مشترک باقی بماند. این بر خلاف خواست نخست‌ وزیر بریتانیاست که سیاست تجاری مستقل را تعقیب می‌کند.

اتحادیه اروپا پیش‌تر موافقت خود را با پذیرش این ایده که به نام «برگزیت نرم‌تر» شهرت دارد، اعلام کرده است.

در همین حال، نمایندگان مجلس عوام در آستانه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل جلسه‌ای ۹۰ دقیقه‌ای را حول طرح پیشنهادی تعویق برکسیت برگزار خواهند کرد. مطابق این طرح، مهلت خروج بریتانیا از ۱۲ آوریل تا ۳۰ ژوئن عقب می‌افتد.

در جلسه روز چهارشنبه سران اتحادیه اروپا پیشنهاد تعویق برگزیت به رای گذاشته خواهد شد. امری که می‌تواند با مخالفت هر یک از ۲۷ کشور عضو وتو شود.

اگر طرح تعویق پیشنهاد یا تصویب نشود، ساعت ۱۰ شب جمعه ۱۲ آوریل بریتانیا به صورت خودکار بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

کد خبر 436827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha