چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

اسماعیل کهرم: می‌گویند کفشگر به پایین نگاه می‌کند و کلاهدوز به بالا! من در حرفه خودم تاثیر شغل و پیشه را در رفتار همکاران دیده‌ام.

زمانی که به اتفاق سایر کارشناسان برای کار صحرایی به دل طبیعت می‌رویم دوستان زمین‌شناس پیوسته نظر به زمین دارند و پرنده‌شناسان سر به هوا دارند! بنابراین جای تعجب نیست که در طی برگزاری کنفرانس‌ها و تجمع سیاستمداران و دانشمندان پیوسته به دنبال عبارت «محیط‌زیست» می‌گردم: «چه‌کنم حرف دگر یاد نداد استادم.»

در کنفرانس اخیر خلیج‌فارس که سران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در آن حضور داشتند من هم به دنبال این بودم که آیا در بین تصمیمات و تفاهماتی که بین سیاستمداران ناحیه صورت می‌گیرد نیم‌نگاهی هم به مسئله محیط‌زیست افکنده‌می‌شود یا نه؟

خوشبختانه با تعقیب اخبار متوجه شدم که مسئله محیط زیست این خلیج زیبا و حیاتی نیز مورد توجه مقامات قرار گرفته است. آنها که خلیج فارس را از دیر باز دیده‌اند، می‌شناسند و آنهایی که بر سر سفره پر برکت خلیج فارس به مهمانی رفته‌اند می‌دانند که این آبراهه مهم بین‌المللی روزهای خوشی را نمی‌گذراند. آلودگی‌ها‌ از انواع و اقسام، گریبان این نعمت را گرفته، آلودگی‌های نفتی حاصل از رفت و آمد کشتی‌ها، هر روزه 3-4 لکه نفتی کوچک روی آب‌ها ایجاد می‌کند.

نشت نفت از لوله‌ها و سکو‌های نفتی، مزید بر علت است و نیز تاسیسات ساحلی نیز دانسته و ندانسته نفت و زائدات خود را به آب خلیج فارس می‌ریزند کما اینکه حدود 3ماه قبل شرکتی که با توانیر کنترات داشت حدود 100تن «آسکارول» را به آب خالی کرد؟(سهوا!)

مثل آنکه این همه آلودگی کافی نیست سموم گوناگون از پتروشیمی‌ها مانند فلزات سنگین به خصوص جیوه نیز به حلق ماهیان استخوانی خلیج فارس وارد می‌شود به طوری که میزان آلودگی آب 47برابر آب‌های آزاد و مقدار جیوه 5برابر استانداردهای جهانی است!‌

در سفری که همین ماه به قشم داشتیم، یکی از غواصان کار کشته، خبر از سفید شدن مرجان‌های اطراف جزیره زیبای قشم داد. فیلم‌هایی که از زیر آب گرفته بودند وسعت این فاجعه را نشان داد. مرجان سفید یعنی مرجان مرده. پس از سفید شدن، جلبک‌ها روی آن خانه می‌کنند و مرجان از وسط، گود و تهی می‌شود.  از آن همه زیبایی و مجموعه حیاتی که ماهیان رنگین مانند رنگین کمان در اطراف آن شنا می‌کنند چیزی نمی‌ماند جز کالبد خالی و درهم شکسته خانه‌های خالی مرجان‌ها!

در نظر بیاوریم که تمام جزایر خلیج فارس جزایری هستند که این موجود کوچک یعنی مرجان آنها را ساخته‌اند. این صخره‌های مرجانی تنها  اثرات موجود زنده هستند که از کره ماه هم دیده می‌شوند! علت مرگ؟ آلودگی نفتی. در قشم به‌ما گفتند که کشتی‌های نفتکش در خلیج فارس خن خود را باز می‌کنند و هزاران بشکه آب‌آلوده به نفت(آب توازن) را به خلیج وارد می‌کنند!

سازمان بنادر و کشتیرانی تعدادی را در این زمینه و برای جلوگیری از این جرم و جنایت آموزش داده‌اند ولی آنها کجا هستند؟ اگر یک کشتی هزاران دلار جریمه شود و یک ماه توقیف شود...؟

 خیلی‌ها می‌گویند تصمیم برای نجات خلیج فارس خیلی دیر اتخاذ شده ولی آنها که طبیعت را می‌شناسند می‌دانند که قدرت ترمیم و بازسازی آن تا چه حد است. اگر همین امروز آلاینده‌ها را قطع کنیم، خلیج فارس به زودی و کوتاهی به روزهای سلامت و شکوه خود باز می‌گردد. حتما.

کد خبر 43678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز