همشهری آنلاین: یورگ مویتن رهبر حزب "آلترناتیو برای آلمان" در آستانه انتخابات پارلمان اروپا خواستار اتحاد نمایندگان احزاب راست‌گرا در پارلمان اروپاست.

نشست راستگرایان اروپا در میلان

به گزارش یورونیوز، یورگ مویتن، تنها نامزدحزب پوپولیست راست‌گرای آلمانی یعنی "آلترناتیو برای آلمان" در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپاست. او که از رهبران این حزب است، در پی ائتلافی است که آن را "اروپای سرزمین‌های پدری" می‌خواند. مویتن تصمیم دارد با این ائتلاف که مفهوم آن برای بسیاری روشن نیست، اتحادیه اروپا را تغییر دهد.

مویتن راهی میلان شده است تا در نشستی به دعوت وزیرکشور ایتالیا، ماتئو سالوینی شرکت کند. ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست‌گرای "لیگ شمال" در ایتالیا، می‌خواهد پیش از انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه، اتحادی از احزاب راست‌گرای ناسیونالیست اروپا تشکیل دهد. به گزارش رسانه‌ها، سالوینی در پی فراکسیونی متشکل از ۱۵۰  نماینده راست‌گرا در پارلمان اتحادیه اروپاست.

البته تشکیل چنین فراکسیونی آن‌هم با دیدگاه‌های راست‌افراطی چندان آسان نیست. در حال حاضر سه فراکسیون راست‌گرا در پارلمان اروپا حضور دارند؛ یکی "اروپای ملت‌ها و آزادی" که حزب پوپولیستی "برای آزادی" هلند به رهبری خیرت ویلدرز و حزب "جبهه ملی" فرانسه به رهبری ماری له پن عضو آن هستند. یک فراکسیون دیگر با نام "محافظه کاران اروپایی و اصلاح طلبان" که نمایندگان حزب لهستانی "پیس" عضو آن هستند و دیگری "اروپایی آزادی و دموکراسی مستقیم" که یورگ مویتن از "آلترناتیو برای آلمان" عضو آن است.

  • جایگزینی برای اتحادیه اروپا

مویتن حال در آرزوی تشکیل یک فراکسیون راست‌گرای بزرگ‌ است که اتحادیه اروپا در شکل کنونی آن را حذف و نهاد دیگری را جایگزین آن پیدا کند. او برای دست‌یابی به این هدف نیازمند متحدانی در میان احزاب راست‌گرای اروپایی است. مویتن به عنوان مثال مدعی است که با حزب "آزادی" اتریش "نقطه نظرات مشترک بسیار" دارد.

هانس کریستیان اشتراخه، رهبر حزب پوپولیستی راست‌گرای "آزادی" به یک شعار پایبند است: اروپا نه! بلکه اتریش. او می‌داند که پیروزی در انتخابات اتریش را هم وام‌دار این شعار است: ابتدا اتریش.

این حزب نیز مانند سایر احزاب پوپولیستی راست‌گرا معتقد است که منافع ملی بر منافع اتحادیه اروپا ارجح است. مثلأ ماری لوپن در فرانسه هم با این شعار وارد مبارزات انتخابات پارلمان اروپا شده تا مانع اجرای سیاست‌های امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور شود.

ماکرون خواستار افزایش نفوذ و اختیارات اتحادیه اورپاست. لو پن می‌گوید تنها قدرتی که می‌تواند حریف ماکرون شود، لیست نمایندگان حزب اوست. او گفته است: «این لیست همه فرانسوی‌هایی را که خواستار تغییر هستند، نمایندگی می‌کند و به سیاست‌های ضداجتماعی و ضدملی پایان می‌دهد.»

  • تأکید بر منافع ملی در سطحی فراملی

از دیدگاه بسیاری از کارشناسان علوم سیاسی تمرکز احزاب پوپولیستی راست‌گرا بر منافع ملی درست همان چیزی است که تشکیل یک ائتلاف مشترک سیاسی در پارلمان اتحادیه اروپا را برای آنها سخت می‌کند.

نقطه مشترک تمام این احزاب، نفی اتحادیه اروپاست. نمایندگان این احزاب هیچ دیدگاه مشترک دیگری ندارند که موجب پیوند آنها شود. حتی مشخص نیست که آنها چه پیشنهادی برای جایگزینی نهادهای اتحادیه اروپا دارند.

برخی از کارشناسان شعارهای انتخاباتی آن‌ها را به طرح برگزیت و خواست بریتانیایی‌ها تشبیه می‌کنند که خواستار خروج از اتحادیه اروپا بودند اما هیچ تصوری از آن‌چه که باید جایگزین آن شود، ‌ نداشتند.

مارکسی لیبره، کارشناس علوم سیاسی از فرانسه به شبکه دولتی رادیو و تلویزیون آلمان گفته است: «کسانی که به دیده تردید به اروپا می‌نگرند -به ویژه پوپولیست‌های راست افراطی- اگر در انتخابات پارلمان اروپا یک نتیجه کلی خوب هم به دست آورند و بخواهند واقعأ نقش بزرگی در سیاست‌های اتحادیه اروپا بازی کنند، برابر چالش بزرگی قرار خواهند گرفت.»

با این حال برای حزب "آلترناتیو برای آلمان" چشم‌انداز تشکیل یک بلوک سیاسی اروپایی بزرگ بسیار مهم است. یورگ مویتن در حال حاضر تمام آن‌چیزی است که از حزبش، "آلترناتیو برای آلمان" در پارلمان اروپا باقی مانده است.

او سال ۲۰۱۴ میلادی با کسب بیش از هفت درصد آرا به عنوان تنها نماینده این حزب راهی پارلمان اروپا شد. البته او آن زمان اهداف سیاسی بسیار متفاوتی از امروز داشت و منتقد سرسخت واحد پولی یورو و نجات اقتصادی یونان بود.

کد خبر 436776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha