دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

اتحادیه اروپا خواستار برقراری آتش‌بس و بازگشت طرف‌های درگیر نزاع در لیبی به مذاکرات سیاسی شد.

درگيري در ليبي

به گزارش یورونیوز، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۹ فروردین در مورد موضع اروپا در بحران جاری لیبی گفت: «موضع اروپا در لیبی مبنی بر برقراری کامل آتش‌بس بشردوستانه و پرهیز از هر گونه کنش نظامی بیشتر و بازگشت به مسیر سیاسی است.»

خانم موگرینی روز دوشنبه همچنین در گفتگو با غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی گفت تمام وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از دعوت اعضای گروه ۷ مبنی بر توقف حرکت نیروهای حفتر به سوی طرابلس، استقبال کرده‌اند.

سپاهیان تحت امر ژنرال خلیفه حفتر موسوم به «ارتش ملی لیبی» که هم‌اکنون در حال نبرد با نیروهای دولتی این کشور هستند، روز جمعه اعلام کردند که کنترل فرودگاه قدیمی پایتخت، طرابلس واقع در جنوب این شهر را در دست گرفته‌اند. دولت مستقر در طرابلس به عنوان دولت رسمی لیبی شناخته می‌شود، اما نیروهای خلیفه حفتر ادعای حجکومت در کشور نفت‌خیز لیبی را دارند.

همزمان با اظهارات موگرینی، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز به بحران در لیبی واکنش نشان داد. ژان اسلبورن روز دوشنبه در این زمینه گفت: «باید هر کاری که لازم است انجام دهیم تا عملیات نظامی به بروز جنگ داخلی دیگری در لیبی نینجامد.»

  • واکنش فرانسه

فرانسه می‌گوید پیش از آغاز پیشروی نیروهای خلیفه حفتر به سوی پایتخت لیبی از این عملیات آگاه نبوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات بلندپایه فرانسوی که نامی از او نبرده، نوشت که فرانسه روند آشتی در لیبی را به خطر نمی‌اندازد و «هیچ تقویم مخفیانه‌ای» برای لیبی ندارد. این دیپلمات همچنین گفته است: «حمایت از غیر نظامیان در لیبی پدر اولویت است. پس از آن باید با پایان دادن به نبرد تمام بازیگران کلیدی صحنه را به پای میز مذاکره کشاند.»

در میان کشورهای اروپایی نقش فرانسه در لیبی از زمان آغاز جنگ غربی‌ها برای سرنگونی رژیم معمر قذافی پررنگ‌تر از بقیه بوده است. فرانسه به همراه آمریکا و بریتانیا نخستین کشوری بود که در ۱۹ مارس ۲۰۱۱ میلادی برای سرنگونی قذافی به لیبی حمله کرد.

کد خبر 436653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha