دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: بارش‌های مناسب هفته‌های اخیر باعث شد تا تالاب میقان اراک با ۱۰۰ کیلومتر وسعت به طور کامل آبگیری شود.

تالاب ميقان

به گزارش ایرنا، «عزت الله آمره‌ای» روز دوشنبه گفت: ۱۱۰ میلیون متر مکعب حجم ذخیره تالاب میقان است که تاکنون ۱۰۰ میلیون متر مکعب آن پر شده است.

وی گفت: این میزان ذخیره در طول ۴۰ سال اخیر کم‌سابقه است و تالاب میقان اراک اکنون دوران طلایی را در انباشت آب تجربه می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: ۱۸ مسیر ورودی به تالاب سیلاب‌های اخیر را به میقان اراک هدایت کرد و امکان جذب بیشتر آب در تالاب با توجه به شکل مخروطی وجود دارد.

آمره‌ای افزود: این تالاب ظرفیت ۲ برابر حجم موجود آب کنونی را دارد و هیچ خطری روستاهای اطراف و فرودگاه اراک را تهدید نمی‌کند و می‌تواند ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را در خود جای دهد.

وی گفت: تالاب نفوذناپذیر است و با تبخیر تبدیل به آب شور می‌شود اما می‌توان با حفر چاه‌های جذبی بر سر انتقال آب به تالاب از ظرفیت این منطقه بیشتر استفاده کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: در سال آبی جاری میانگین بارندگی‌های استان به ۴۳۰ میلی‌متر رسیده که نسبت به آمار درازمدت رشد ۹۰ درصد را نشان می‌دهد.

آمره‌ای افزود: حجم بارش‌های استان مرکزی چهار میلیارد متر مکعب بود که از این میزان ۸۰۰ میلیون متر مکعب آن در روخانه، سد و چشمه‌ها جاری شد.

وی گفت: سد کمال صالح اکنون در حال سرریز است و سد ساوه نیز بعد از اولین سرریز در سال ۷۶ اکنون ۱۶۵ میلیون مترمکعب، آب ذخیره دارد.

۹۲ درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود.

کد خبر 436610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha