همشهری آنلاین: محمدجواد مرادی‌نیا، از هماهنگی با موسسه خانه کتاب و کتابخانه ملی برای ایجاد درگاه مشترک برای صدور شابک و فیپا خبر داد.

تجمیع شابک و فیپا در سامانه صدور پروانه و مجوز نشر کتاب

محمدجواد مرادی‌نیا، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی؛ درباره یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این دفتر در حوزه سامانه صدور پروانه و مجوز نشر کتاب در سال جدید گفت: در نظر است تا صدور شابک و فیپا از طریق این سامانه صورت پذیرد؛ یعنی ناشران برای دریافت مجوز کتاب صرفا با یک سامانه سر و کار داشته باشند. افزایش سهولت کار ناشران هدف اصلی این رویکرد است. 

به گزارش خبرگزاری ایبنا، مرادی‌نیا افزود: هماهنگی‌های لازم با خانه کتاب و کتابخانه ملی که مرجع صدور شابک و فیپا هستند برای عملیاتی شدن این طرح صورت گرفته است.در سال جدید سامانه صدور پروانه و مجوز نشر کتاب ‌توسعه خواهد یافت و ۱۰ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۰ استان به آن خواهند پیوست.

وی گفت: استان‌های مزبور، استان‌هایی هستند که قبلا اختیار صدور مجوز کتاب به آن‌ها تفویض شده است. هدف از این تصمیم، افزایش سرعت و دقت بررسی در صدور مجوز، ایجاد هماهنگی و جلوگیری از موازی‌کاری و نیز برخورد سلیقه‌ای با کتاب در استان‌های مختلف است.

مدیرکل اداره کتاب درباره تفویض اختیار صدور مجوز چاپ کتاب به استان‌های دیگر افزود: در حال حاضر چنین اختیاری به ۱۰ استان واگذار شده و توسعه آن به استان‌های دیگر هم امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: این امر به تعداد ناشران هر استان و میزان تولید سالانه کتاب در آنجا بستگی دارد. چنانچه استانی حد نصاب لازم را داشته باشد و تشکیل هیات نظارت استانی در آن به صرفه باشد، هیات نظارت مرکزی در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کد خبر 436577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha