پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسب اخیر، اکنون به طور میانگین ۸۵ درصد حجم مخزن سدهای استان پر است.

85 درصد حجم سدهای کردستان پر است

کامران خرم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حجم آب ذخیره شده پشت سدهای استان کردستان به یک میلیارد و ۶۹۴ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سد قشلاق سنندج ۱۰۰ درصد پر است، افزود: ظرفیت مخزن این سد ۲۱۵ میلیون مترمکعب است که روز گذشته پر شد و سرریز کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان، میزان حجم آب سرریز از این سد را ۳۰ متر مکعب در ثانیه اعلام کرد و گفت: این رقم با میزان آب خروجی از دریچه ها به بیش از ۵۰ مترمکعب در ثانیه می رسد.

خرم با اشاره به اینکه سد «چراغ ویس» سقز ۲۶ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد، اضافه کرد: برای جلوگیری از سرریز این سد میزان ورودی و خروجی آن تقریبا برابر شده است.

وی یادآور شد: حجم آب کنونی سد سنگ سیاه دهگلان نیز ۱۶ میلیون متر مکعب است که ۲ برابر این رقم ظرفیت دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه سد تلوار ۲۳۰ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد این سد پر و اکنون ۹۰ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره شده است.

به گزارش ایرنا، کردستان استانی کوهستانی بوده و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ ای است که موجب بارندگی ‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه (از نظر برداشت آب های زیرزمینی) محسوب می شوند.
استان کردستان ۹ سد در حال بهره برداری، ۱۲ سد در دست اجرا و ۱۵ مورد نیز در مرحله مطالعات دارد.

کد خبر 436248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha