دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نسل پنجم شبکه‌ بی‌سیم (۵G) آخرین تکنولوژی در زمینه ارتباطات سیار است که به طور قابل توجهی سرعت و پاسخگویی شبکه‌های بی‌سیم را افزایش خواهد داد.

شبكه بي‌سيم ۵G

سرعت انتقال دیتای بیشتر، کاهش تاخیر، صرفه جویی در انرژی و برخی عملکردهای دیگر، از مشخصات پنجمین نسل از ارتباطات موبایلی است.

شبکه ۵G چیست؟

شبکه‌های ۵G نسل بعدی شبکه‌های اتصال به اینترنت هستند که نسبت به شبکه‌های قدیمی سرعت بالاتر و اتصال قوی‌تر و قابل‌اطمینان‌تری برای گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها ارائه می‌دهند. ۵G با ترکیبی از جدیدترین تکنولوژی شبکه و آخرین پژوهش‌‎های انجام‌شده، اتصالات بسیار سریع‌تری نسبت به شبکه‌های کنونی ارائه خواهد داد. همچنین انتظار می‌رود که این شبکه با میانگین سرعت دانلود حدود ۱ گیگابایت در ثانیه به ‌زودی در سراسر دنیا رواج پیدا کند.

شبکه ۵ جی باعث افزایش چشم‌گیر قدرت تکنولوژی اینترنت اشیا می‌شود. همچنین زیرساخت مورد نیاز برای انتقال مجموعه زیادی از داده‌ها را فراهم می‌آورد و برای دنیایی هوشمندتر با ارتباطات بیشتر تلاش می‌کند.

با توجه به پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای که در این زمینه صورت گرفته ‌است، تخمین زده ‌می‌شود که شبکه ۵G تا سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان راه‌اندازی شود و در کنار شبکه های ۴G و ۳G برای ارائه سرعت اتصال بیشتر تلاش کند. همچنین این امکان را به شما خواهد داد تا بتوانید بدون توجه به موقعیت مکانی خود از این فناوری استفاده کنید و همیشه آنلاین باشید.

استفاده از شبکه ۵G به چه معنی است؟

  • دانلود و آپلود سریع‌تر
  • پخش راحت‌ و روان محتوای آنلاین
  • کیفیت بالاتر تماس‌های صوتی و تصویری
  • اتصال قوی‌تر موبایل به اینترنت
  • اتصال تعداد بیشتری از دستگاه‌های دارای تکنولوژی اینترنت اشیا
  • توسعه فناوری‌های پیشرفته‌ای چون اتومبیل‌های خودکار و شهرهای هوشمند

تفاوت ۴G با شبکه ۵G چیست:

- سرعت اولین تفاوت عمده بین ۴G با شبکه ۵G است. عملکرد در پهنای باندهای میلیمتری بین ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز از ویژگی های ۵ جی بوده، اما شبکه های ۴G فعلی در فرکانس های زیر ۶ گیگاهرتز عمل می‌کنند.

- اشباع شدن اکثر طیف های فرکانسی که باعث کاهش بهره وری و قدرت انتقال داده ها می شود باعث شده تا برای بیشتر ابزارها از فرکانس های بالای ۳۰ گیگاهرتز استفاده شود. در طول موج مایکروویو سرعت انتقال داده کمتر از یک گیگابیت در ثانیه است. این عدد در امواج میلیمتری حداقل به ۱۰ گیگابیت در ثانیه می رسد.

- نداشتن تاخیر زمانی یکی از مهمترین مشخصات شبکه ۵G است. این تکنولوژی برای کاربردهایی که نیاز به پاسخ سریع دارند، بسیار حیاتی است. کنترل از راه دور وسایل نقلیه یکی از آنهاست.

- شبکه‌های ۵G در شرایط ایده‌آل نرخ تاخیر زیر یک میلی‌ثانیه دارند، اما تاخیر زمانی در ۴G از یک اپراتور تا اپراتور دیگر و از یک گوشی تا گوشی دیگر متفاوت است. با این وجود، به طورر کلی برآورد می‌شود که تاخیر ۵G چیزی حدود ۶۰ تا ۱۲۰ برابر سریعتر از میانگین تاخیر ۴G باشد.

- اگر بخواهید بدانید که سرعت ۵G چقدر است باید بگوییم که سرعت پنجمین نسل شبکه تقریبا ۲۰ برابر سریعتر از شبکه ۴G LTE است.

- شبکه ۴G فاقد سرعت، ظرفیت و انعطاف‌پذیری لازم برای پشتیبانی کامل از نوآوری‌های تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های هوشمند است. ارائه کنندگان شبکه ۵G وعده می‌دهند که این تکنولوژی به طور یکپارچه ای با سنسورهای بی سیم، فناوری ارتباط بین خودروهای خودران، چراغ‌های ترافیکی هوشمند، شبکه‌های انرژی هوشمند، موبایل‌های پوشیدنی و سایر دستگاه‌های خانه هوشمند کار خواهد کرد.

کد خبر 435992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha