همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: به دنبال بارش‌های اخیر، ۲۰ میلیون متر مکعب آب به حجم دو سد ۱۵ خرداد و کوچری به عنوان سدهای اصلی تامین کننده آب آشامیدنی مردم این استان افزوده شد.

سد سرريز

احمد حاجی حسینی مسگر در گفت و گو با ایرنا افزود: پیش از بارندگی‌ها، حجم سد ۱۵ خرداد حدود ۳۸ میلیون متر مکعب بود که این رقم اکنون با افزایش ۱۰ میلیون متر مکعب ورودی آب ناشی از بارش‌ها به ۴۸ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی بیان کرد: حجم سد کوچری هم قبل از بارش‌های اخیر، حدود ۷۰ میلیون متر مکعب بود که اکنون به ۸۰ میلیون متر مکعب رسیده و با افزایش ۱۰ میلیون متر مکعبی آب ذخیره شده رو به رو بوده است.

وی ادامه داد: تعدادی سدهای کوچک با مخازن کمتر از یک میلیون متر مکعب آب در قم وجود دارد، که تقریبا در اواخر سال گذشته به مرحله سرریز رسیدند و اکنون هم این روند ادامه دارد، خوشبختانه روند سرریز این سدها به رودخانه‌های پایین دست بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و خطری در این زمینه وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم همچنین گفت: بارندگی اخیر موجب جاری شدن آب در رودخانه‌های منتهی به حوضه آبریز دریاچه نمک نیز شده است و می‌تواند نقش مهمی در افزایش سطح آب آن و جلوگیری از نفوذ گرد و خاک ناشی از خشک شدن بستر دریاچه داشته باشد.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.

کد خبر 435932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha