همشهری آنلاین: برآوردها نشان می‌دهد در پنج روز آینده (از یازدهم تا شانزدهم فروردین ماه) در اثر بارش‌های بهاری حدود سه میلیارد متر مکعب وارد مخازن سدهای خوزستان می‌شود.

سد

به ‌گزارش ایرنا از وزارت نیرو، رضا اردکانیان افزود: بارش‌ها حدود ۱.۲ میلیارد متر مکعب آن ظرفیت خالی سدها را پر می‌کند و بقیه یعنی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آن تخلیه خواهد شد؛ این تخلیه به آن معناست که در پایین‌دست سدها خروجی قابل ملاحظه‌ای خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که از سد دز حدود ۲ هزار متر مکعب در ثانیه و از سد کرخه احتمال خروج یک هزار مترمکعب در ثانیه وجود خواهد داشت و در پایین‌دست یعنی در مقطع اهواز، جریان عبوری تا دبی حدود سه هزار مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید.

اردکانیان با بیان اینکه می‌بایست با آمادگی کامل با این شرایط مواجه شویم، افزود: ستاد مدیریت بحران استان خوزستان با مسئولیت استاندار، از مدت‌ها کار و فعالیت شبانه روزی خود را آغاز کرده و در ارتباط نزدیک با همه شهرستان‌ها بخش‌ها و روستاها در حال کاهش اثرات سیلاب است.

وزیر نیرو اظهار داشت: سازمان آب و برق خوزستان از قدیمی‌ترین و مجهزترین شرکت‌های تابعه وزارت نیروست و قدمت این سازمان از قدمت خود وزارت نیرو و حتی وزارت آب و برق که ۱۰ سال قبل از وزارت نیرو تاسیس شده بود، بیشتر است.

وی ادامه داد: رصد سیل به صورت لحظه‌ای در سازمان آب و برق خوزستان و از آن طریق در خود مرکز ستاد در استانداری مشغول به کار است. نقشه‌های پهنه‌بندی سیل‌ها، اسامی شهرها و روستاهایی که ممکن است تحت تاثیر سیل قرار گیرند را مشخص کرده و آمادگی لازم وجود دارد و هر زمان لازم باشد اطلاع رسانی مناسب انجام خواهد شد.

اردکانیان با اشاره به بارش‌های وسیع در سطح کشور گفت: در کشور نسبت به متوسط ۵۰ ساله بیش از ۳۰ درصد افزایش بارش و نسبت به سال قبل بیش از ۱۴۵ درصد افزایش داشته‌ایم که نتیجه این بارش‌ها، رواناب قابل ملاحظه‌ای را به وجود آورده است.

وی افزود: مخازن سدها چیزی حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب گنجایش دارد و کل حجم آب ورودی در سال جاری آبی یعنی از مهرماه سال گذشته تاکنون نزدیک به ۳۵ میلیارد متر مکعب است.

وزیر نیرو ادامه داد: این میزان ورودی به مخازن سدها در مقایسه با سال گذشته که حدود ۱۲ میلیارد متر مکعب بوده ۲۳ میلیارد متر مکعب افزایش داشته است.

اردکانیان با بیان اینکه از این میزان افزایش، حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب سهم استان خوزستان است، ادامه داد: استان خوزستان دارای ۱۰ سد بزرگ بوده و استان با اهمیتی است.

وی افزود: ۸۰ درصد این سدها به لحاظ ارتفاع و حجم مخزن بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده و ظرفیتی نزدیک به ۲۳.۵ میلیارد متر مکعب دارد، یعنی حدود نیمی از مخازن سدهای کشور در این استان است و نقش بسیار مهمی در کنترل سیلاب دارند در عین حال که تولید برق، مصارف شرب، کشاورزی، صنعت و همچنین حقابه‌های زیست محیطی را از طریق همین مخازن و مدیریت آنها تامین می‌کنیم.

وزیر نیرو موضوع پر بارشی و ترسالی را تنها مختص به استان خوزستان ندانست و گفت: به عنوان مثال رودخانه هیرمند در استان سیستان و بلوچستان توانسته از سیلاب‌های حوزه میانی هیرمند در افغانستان بهره‌مند شود. وی ادامه داد: از طریق سیلاب‌هایی که از کشور افغانستان جاری شده اندکی ورودی به سد دوستی هم داشته‌ایم و بسیاری از سدهای کشور که سال‌های بسیار خشکی را تجربه کرده‌اند، امسال از نعمت بارش‌ها بهره مند شدند.

اردکانیان اضافه کرد: در استان گلستان سیل سنگینی داشتیم و هموطنان عزیز ما در این استان در ابتدای سال در معرض شرایط سختی قرار گرفتند و هنوز هم تا حدودی این سختی برقرار است ولی به هر صورت بهبود شرایط اراضی استان، شستشوی خاک و غیره از برکات این سیل محسوب می‌شود.

اردکانیان لایروبی رودخانه‌ها و مخازن سدها را فرایندی مستمر دانست و افزود: در کشور حدود هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه مهم داریم، رودخانه‌هایی که نیازمند سرمایه گذاری برای ساماندهی و مهندسی است که از جمله فعالیت‌های آنها لایروبی است.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای مواجهه با پدیده تغییر اقلیم و افزایش احتمال بروز سیلاب، موضوع لایروبی رودخانه ها از اولویت بیشتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: محاسبات ما نشان می‌دهد حدود هشت هزار میلیارد تومان به قیمت‌های امروز، منابع مالی نیاز است تا این پروژه ظرف سه سال بتواند انجام شود.

وی همچنین تجاوز نکردن به بستر و حریم رودخانه‌ها در توانایی آبگذری رودخانه‌ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در شهر بزرگی همچون تهران مسیل‌های متعددی داریم که سالیان سال خشک مانده که نباید موجب غفلت شهروندان عزیز را فراهم کند تا در آن حریم، ساخت و سازی را انجام دهند که در صورت بروز سیل ناگهانی با خسارت روبه‌رو شویم.

وی تصریح کرد: مطابق قانون، هرگونه تغییر کاربری یا تصرف در بستر و حریم رودخانه‌ها ممنوع است و در صورت نیاز باید با مجوز وزارت نیرو و توجیه فنی لازم انجام شود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: نتایج سیلاب‌های اخیر آمادگی بیشتر افکار عمومی را فراهم کرد تا بتوانیم نسبت به آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها با کمک خود مردم و دستگاه‌های مسئول اقدام کنیم.

کد خبر 435928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha