همشهری آنلاین: به گزارش یورو نیوز، با نزدیک شدن موعد برگزاری انتخابات شوراها و شهرداری‌ها در ترکیه حمله اردوغان به مخالفان شدیدتر و تندتر شده است. ناظران این رفتار را ناشی از نگرانی جدی او در شکست در انتخابات روز یک‌شنبه ۳۱ مارس ارزیابی می‌کنند.

اردوغان

به گزارش یورو نیوز، سه روز پیش از آغاز رای گیری در انتخابات شوراها و شهرداری‌های ترکیه، برخی نظر سنجی‌ها از پیشتازی نامزدان احزاب اپوزیسیون در برخی شهرها و رقابت‌های تنگاتنگ در شهرهایی مانند استانبول خبر می‌دهند که کرسی شهرداری آن برای رجب طیب اردوغان از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس جمهوری و رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه سال ۱۹۹۴ به عنوان شهردار استانبول انتخاب شده بود. این حزب برای انتخابات روز یک‌شنبه ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) بینعلی ایلدریم، رئیس کنونی پارلمان ترکیه را به عنوان نامزد شهرداری استانبول معرفی کرده است.

ایلدریم که از یاران وفادار اردوغان به شمار می‌رود پیش از اصلاح قانون اساسی ترکیه و تغییر نظام پارلمانی به ریاستی، نخست وزیر این کشور بود. در همه پرسی اصلاح قانون اساسی در سال ۲۰۱۷ بیش از نیمی از رای‌دهندگان در استانبول به تغییرات مورد نظر اردوغان رای منفی داده بودند.

  • ائتلاف بی‌سابقه حزب اردوغان با ملی‌گرایان

حزب عدالت و توسعه برای رقابت‌های انتخاباتی روز یک‌شنبه با حزب ناسیونالیست حرکت ملی وارد ائتلافی به نام "ائتلاف جمهور" شده است. خبرگزاری آناتولی می‌گوید این نخستین بار از آغاز انتخابات شوراها و شهرداری‌ها در سال ۱۹۴۴ است که احزاب به صورت ائتلافی در رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

اردوغان در سخنرانی‌های انتخاباتی اخیر خود بیش از پیش با لحن تندی علیه مخالفان خود سخن گفته و آنها را "یاری دهندگان تروریست‌ها" خوانده است. این حمله‌ها بیشتر علیه نیروها و تشکل‌های کرد صورت می‌گیرد که در منطقه آناتولی در جنوب شرقی ترکیه از شانس زیادی برای تصاحب کرسی‌های شورای شهر و شهرداری‌ها برخوردارند.

رقیب اصلی اردوغان و هم‌پیمانانش، ائتلاف ملت متشکل از دو حزب جمهوری‌خواه خلق و حزب "نیک" محسوب می‌شود. حزب دموکراتیک خلق‌ها، تشکل حامی کردهای ترکیه برای کلانشهرهای آنکارا، استانبول و ازمیر نامزدی معرفی نکرد تا شانس نامزدان اپوزیسیون افزایش یابد.

مطابق برخی نظرسنجی‌ها حزب حاکم به احتمال زیاد در رقابت بر سر پست شهرداری پایتخت شکست می‌خورد و در این صورت نیم قرن سلطه اسلام‌گرایان بر آنکارا خاتمه می‌یابد. ناظران احتمال پیروزی مخالفان دولت در شهرهای بزرگی چون آنتالیا، بورسا و آدانا را نیز زیاد ارزیابی می‌کنند.

به گزارش "اشپیگل آنلاین" در شهر اردو، یکی از سی کلانشهر ترکیه نیز که به طور سنتی حزب حاکم در آن اکثریت آرا را داشت موقعیت ائتلاف جمهور تا حدودی متزلزل به نظر می‌رسد.

دولت اردوغان از مدت‌ها پیش علیه شهرداران مناطق جنوب شرق ترکیه، با اکثریت ساکنان کرد، وارد عمل شده است. علیه ۶۰ شهردار این منطقه پرونده قضائی تشکیل شده و ۴۰ نفر آنها در بازداشت به سر می‌برند.

پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس موقعیت اردوغان را تحکیم کرده اما شکست احتمالی این حزب در انتخابات شوراها و شهرداری‌ها می‌تواند وضعیت او را به کلی دگرگون کند.

  • تهدید اردوغان علیه نامزد اپوزیسیون در پایتخت

به نوشته اشپیگل آنلاین، رجب طیب اردوغان تهدید کرده که در صورتی پیروزی نامزد اپوزیسیون در آنکارا نتایج انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد و دستور بازداشت او را صادر می‌کند. اردوغان بسیاری از مخالفان و منتقدان خود را به حمایت از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم می‌کند که از نظر حکومت یک گروه تروریستی محسوب می‌شود.

ترکیه در آستانه انتخاباتی که تحلیلگران آن را به لحاظ داخلی و بین‌المللی بسیار مهم ارزیابی می‌کنند در شرایط بسیار بد اقتصادی قرار دارد. تورم در این کشور به ۲۰ درصد می‌رسد و میزان بیکاری بیش از ۱۱ درصد است. یکی از پیامدهای این انتخابات در سیاست خارجی ترکیه، ائتلاف حزب حاکم با ملی‌گرایان است که همواره خواهان افزایش فشار بر کردها هستند و این می‌تواند با سیاست‌های دولت کنونی آمریکا در تعارض قرار گیرد.

در حال حاضر شهرداران ۴۹ شهر از ۸۱ شهرداری ترکیه از حزب عدالت و توسعه هستند. در انتخابات روز یک‌شنبه حدود ۵۷ میلیون شهروند ترکیه حق رای دارند. میزان مشارکت و به خصوص رای کردها می‌تواند در نتیجه نهایی انتخابات در بسیاری از شهرهای مهم تعیین کننده باشد.

کد خبر 435867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha