همشهری آنلاین: کنگره آمریکا در حالی نسبت به تلاش‌های ریاض برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ابراز نگرانی کرده اند که وزیر انرژی ترامپ گفت؛ دولت این کشور ۶ مجوز برای انتقال فناوری و همکاری هسته‌ای به عربستان سعودی را صادر کرده است.

ریک پری وزیر انرژی آمريكا

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، پری، وزیر انرژی دولت آمریکا در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا اظهار داشت، وزارت انرژی آمریکا از ژانویه ۲۰۱۷ تاکنون ۳۷ مجوز هسته‌ای را تایید کرده که ۹ مورد آن با کشورهایی در خاورمیانه که ۶ قرارداد با عربستان و ۲ مورد دیگر با اردن بوده است.

سناتور دموکرات «تیم کین» از پری پرسد آیا صدور مجوز برای همکاری هسته‌ای با عربستان پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در دوم اکتبر (دهم مهر ۱۳۹۷) تایید شده است یا نه. وزیر انرژی آمریکا پاسخ داد که زمان دقیق آن را نمی‌داند.

قانونگذاران آمریکایی ابرازنگرانی کرده‌اند در صورتی که فناوری هسته‌ای این کشور بدون اجرای دقیق پادمانها به عربستان منتقل شود ممکن است ریاض برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش کند.

در همین حال، سناتور دموکرات الیزابت وارن که عضو کمیته نیروهای مسلح سناست، به وزیر انرژی آمریکا گفت: با توجه به نقش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی «این فکر بدی است که انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان حتی مورد بررسی قرار گیرد.» وارن بر جلوگیری از «دادن ابزار تولید سلاح هسته‌ای به دولت عربستان» تاکید کرد.

رویترز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که پری ۶ مجوز برای فروش فناوری هسته‌ای به عربستان و همکاری با این کشور در این زمینه صادر کرده است. به گزارش این خبرگزاری، دولت آمریکا به طور مخفیانه، طرح انتقال این فناوری به عربستان و ساخت دستکم دو نیروگاه هسته‌ای در این کشور را دنبال کرده است.

تایید قراردادهای هسته‌ای که به مجوزهای موسوم به «بخش ۸۱۰» معروف است به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا پیش از هر گونه توافقی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای، همکاری و اقدامات اولیه در زمینه هسته‌ای را آغاز کنند.

پری جزئیات این مجوزها را محرمانه خواند و گفت: شرکت‌های آمریکایی که قرار است این کار را انجام دهند مایل هستند که اطلاعات مربوط به حقوق مالکانه آنها انتشار عمومی پیدا نکند.

کد خبر 435847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha