همشهری آنلاین: مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: رهاسازی ماهیان قرمز در آب‌های طبیعی جاری استان اردبیل باعث انتقال و انتشار انواع بیماری‌ها و سرایت آن به آبزیان بومی و بروز بیماری و تلفات در آن‌ها می‌شوند.

رهاسازی ماهی قرمز در طبیعت عامل انتشار بیماری است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صادق صالحی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با عنایت به نزدیک شدن به روز طبیعت و ۱۳ فروردین ماه از عموم شهروندان، مسافران و گردشگران نوروزی درخواست می‌شود به هیچ وجه ماهیان قرمز و هفت سین عید را در آب‌های طبیعی جاری مانند رودخانه‌ها، برکه‌ها، نهرها، چشمه‌ها و دریاچه‌ها رهاسازی نکنند.

وی افزود:رها کردن ماهی‌های قرمز هفت‌سین در نهرها و برکه‌ها در نهایت به سیستم آب‌های طبیعی راه پیدا می‌کنند و باعث انتقال و انتشار انواع بیماری‌ها و سرایت آن به آبزیان بومی و بروز بیماری و تلفات در آن‌ها می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان داشت: علاوه بر آن ماهیان قرمز توانایی بالایی در سازگاری با محیط داشته و از غذاهای ماهیان بومی و حتی از تخم این ماهیان تغذیه می‌کنند و این ماهیان به سرعت خود را با شرایط جدید محیطی که در آن وارد شده‌اند سازگار و تولید مثل کرده، با به هم زدن اکوسیستم طبیعی و ایجاد خطر برای ذخایر ژنتیکی بومی جمعیت‌های پایداری تشکیل می‌دهند که با تبدیل شدن به گونه‌های مهاجم باعث مرگ و میر ماهیان دیگر می‌شوند.

صالحی تصریح کرد: بررسی کارشناسان دامپزشکی بیانگر آن است که یکی از علل تلفات ماهیان پرورشی در دریاچه‌های نئور و شورابیل و نیز سد یامچی در سال‌های گذشته مربوط به این موضوع بوده بنابراین عدم رهاسازی ماهیان قرمز در طبیعت ۱۰۰ درصد از حجم زیان بار آن خواهد کاست.

وی اظهار داشت: بهترین راه رهاسازی ماهیان قرمز، مکان‌های تعبیه شده توسط شهرداری‌ها است،از عموم شهروندان انتظار می‌رود برای تأمین سلامت عموم و حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان منطقه به توصیه‌ها و هشدارهای بهداشتی دامپزشکی توجه نمایند

کد خبر 435822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha