یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

فرشته رضایی - خبرنگار: اگر همه روزهای تعطیلات نوروزی را برای سفر به گیلان انتخاب کنید ضرر نکرده‌اید. گیلان مکانی برای سفرهای ارزان و بهترین شادی‌های دسته جمعی است.

گیلان

برای مناطق طبیعی گیلان مانند بسیاری از بناها در مناطق مرکزی گیلان هزینه‌ ورودی نمی‌گیرند و از طرفی اقامت در دل دشت‌ها و مناطق سرسبز و کمپ‌های اقامتی گران نیست. گیلان سرزمین رنگ‌ها و فرهنگ‌ها و سوغاتی‌هایی است که اغلب هنر دست مردمان همین سرزمین است. مردمانی که ابزار کارشان را از همین طبیعت می‌گیرند.

برای ورود به استان گیلان سه محور وجود دارد؛ یکی از شرق، یکی از جنوب و دیگری از غرب.

محور شرقی از چابکسر شهرستان رودسر آغاز می‌شود که مرزی‌ترین نقطه گیلان و مازندران است.

محور جنوبی هم از لوشان شروع می‌شود که مرز بین گیلان و قزوین است و اغلب کسانی که از تهران و دیگر مناطق مرکزی و جنوبی کشور می‌خواهند به این خطه سرسبز کشور بیایند از این مسیر استفاده می‌کنند.

اما مسیر سوم که همان محور غربی است، از گردنه حیران آغاز می‌شود که بهترین مسیر دسترسی برای هموطنان شمال غرب کشور است.

البته ۲ محور هم در گیلان وجود دارد که یکی به خط کناره و دیگری به خط کوهپایه معروف است و این محورها برای گردشگران چندان شناخته شده نیست که می‌توان از آنها به عنوان یکی از زیباترین جاده‌های ساحلی و کوهپایه‌ای کشور نام برد.

خط کناره از چمخاله شروع و به انزلی ختم می‌شود و خط کوهپایه از رحیم‌آباد کلاچای رودسر شروع و به لیلاکوه در لنگرود ختم می‌شود.

چابکسر؛ شرقی‌ترین نقطه گیلان

اگر قصد دارید از مازندران وارد گیلان شوید باید از چابکسر بگذرید. شما در چابکسر می‌توانید نزدیک‌ترین ساحل به کوهای البرز را ببینید. ساحل آرام و منطقه کوهستانی سرولات مشهورترین منطقه گردشگری شرق گیلان است. شما از سمت چپ مسیر می‌توانید به روستای کوهستانی سرولات که به روستای غذای گیلان هم شهرت دارد بروید و ضمن تماشای دریا از کوه خوشمزه‌ترین غذاهای گیلانی را در رستوران‌های خاورخانم و لطفی میل کنید. یادتان باشد هر پرس غذای این رستوران‌ها بسته به نوع آنها برای ۲ تا ۳ نفر کافی است، الکی پول اضافه خرج نکنید.

در ادامه مسیر و برای رسیدن به مرکز گیلان باید از کلاچای بگذرید. شما در همین مسیر هم می‌توانید به روستای قاسم‌آباد که به روستای ملی چادرشب‌بافی است بروید. در این روستای کوهپایه‌ای که در دو سه کیلومتری دریا قرار دارد می‌توانید خرابه‌های یک قلعه باستانی را هم ببینید. در اغلب خانه‌های این روستا کارگاه‌های چادرشب‌بافی وجود دارد. همچنین اگر دوست داشتید از کارگاه نمدمالی و خیاطی‌های این روستا که لباس گیلانی در آنها دوخته می‌شود دیدن و خرید کنید. دیدن چشمه دمکش در روستای اوشیان در جوار قاسم‌آباد را هم از دست ندهید.

ساحل کلاچای

کلاچای یک شهر کوچک ساحلی است. موج شکن این شهر دیدنی است. شما دراین شهر می‌توانید با اقامتگاه‌های زیادی روبه رو شوید. در این شهر خوردن بستنی را از دست ندهید. بستنی شقایق در ورودی و بستنی کناره در خروجی این شهر پرطرفدار است. از کلاچای برای رفتن به مرکز گیلان دو مسیر وجود دارد. مسیر اصلی که از رودسر، لنگرود، لاهیجان و آستانه می‌گذرد و مسیر فرعی که از رحیم‌آباد، املش، اطاقور، کومله و لیلاکوه لنگرود می‌رسد.

مسیر کوهپایه

از کلاچای باید مسیر جنوبی را طی کرد و به رحیم‌آباد رسید. در این نقطه شما می‌توانید مسیر اشکور را هم دنبال کنید. این خطه بسیار تماشایی است. اگر قصد دارید این مسیر را انتخاب کنید تماشای آبشار بی‌نظیر «میلاش» را از دست ندهید. در این منطقه خانه‌های بوم‌گردی فراوانی وجود دارد. رستورانی هم در روستای سفیدآب وجود دارد که جای دل‌انگیزی است.

اما اگر خط کوهپایه را ادامه دهید باید به املش بروید. منطقه بلور دکان، هلیدشت و خصیب‌دشت را از دست ندهید. قهوه‌خانه نصیری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی آنجا را به طبیعت‌گردان پیشنهاد می‌دهیم.

در ادامه راه به اطاقور می‌رسید، این نقطه هم با جنگل‌های منطقه خرما می‌تواند ساعت خوشی را برای طبیعت‌گردان رقم بزند.

ادامه مسیر هم به کومله می‌رسد. شهری کوهپایه‌ای که مرداب بسیار زیبایی دارد. رستوران مجید هم در این شهر می‌تواند بهترین انتخاب شما برای یک ناهار یا شام باشد.

در ادامه مسیر هم می‌توانید به روستای پرشکوه، ملاط و لیلاکوه بروید. خوردن نان محلی از دکه‌های نانوایی این منطقه و استراحت در قهوه‌خانه‌های لیلاکوه را هم از دست ندهید.

از کلاچای به رودسر در مسیر اصلی

سواحل رودسر از معروف‌ترین سواحل گیلان است و از معدود مناطقی است که توانسته بکر و دست نخورده باقی بماند. همچنین ساحل رامدشت و حسن‌سرا را از دست ندهید. رستوران «شانتای» و کلوچه «نور» را هم حتما تجربه کنید. اگر دوست دارید یک روز به همراه خانواده در دامان طبیعت سفره پهن کنید و حتما به روستای ساحلی «ل له رود» بروید. ساحل بخش رودخانه این روستا که به دریا می‌رسد حتما شما را شگفت زده خواهد کرد. پل تمیجان، بقعه پیرمحله و قلعه طول‌لات رحیم‌آباد و همچنین میدان چهار باغ از میراث‌های ماندگار این شهرستان است.

به طرف لنگرود

در ادامه راه شما باید از شهر کوچک شلمان بگذرید و به لنگرود برسید. در این مسیر با کلی رستوران کوچک و بزرگ روبه‌رو می‌شوید.

لنگرود از شهرهای ساحلی و کوهستانی گیلان است. تالاب کیاکلایه در ورودی این شهر خود گواهی بر ویژه بودن آن است. وقتی به لنگرود رفتید بازار ماهی فروشانش را از دست ندهید. انواع و اقسام خوراکی و سوغاتی سوای ماهی در این بازار قابل تهیه است. بدون خوردن کلوچه و شیرینی میانپر «نانخشکی» و بستنی «توکلی» از این شهر خارج نشوید.

لیلاکوه ازتفرجگاه‌های این شهر است. قهوه‌خانه‌ها و باغ‌های چای این روستا بی‌نظیرند. روستا آبچالکی هم بام لنگرود است. شما در مسیر لیلاکوه به آبچالکی می‌توانید عصرانه خوشمزه‌ای در دکه‌های نان محلی این خطه که تعدادشان هم کم نیست بخورید.

رستوران خاطره، گلشهر، پارک پیتزا(غرفه منقل‌باشی)، ضیافت در ورودی‌های شهر، رستوران لنگرودی‌ها در لیلا کوه و رستوران «ولی» در جاده لنگرود به لاهیجان هم از پیشنهادهای ما برای شماست.

مسیر ساحلی

در لنگرود شما برای ادامه سفر ۲ انتخاب در پیش دارید. یکی این‌که از مسیر اصلی بگذرید و به لاهیجان برسید و دیگر این‌که به شهر ساحلی چمخاله بروید و روزی را در معروف‌ترین ساحل شمال سپری کنید. در چمخاله ویلاهای اجاره‌ای زیادی وجود دارد. بنگاه‌های معاملات ملکی مجوزدار در تهیه مسکن شما را راهنمایی خواهند کرد. هتل ستاره دریا و دیگر هتل‌های این شهر ساحلی هم ظرفیت پذیرش مهمان را دارند و رستوران‌های زیادی نیز در این شهر آماده پذیرایی از شماست. اما پیشنهاد ما رفتن به سمت شهر چاف در ۳ کیلومتری چمخاله و خوردن کباب متری است. کبابی تازه، سالم و به صرفه. در کبابی‌های چاف قیمت گوشت را محاسبه می‌کنند.

شما در این مسیر می‌توانید از ساحل سحرخیز محله هم دیدن کنید. همچنین تماشای تالاب بین‌المللی امیرکلایه را هم از دست ندهید.

بازار دستک و خوردن ماهی مالاته

شما در ادامه راه به شهرک ساحلی دستک می‌رسید. شهری که به بازار ماهی‌فروشانش معروف است. در این بازار ماهی تازه به وفور یافت می‌شود. کباب و ماهی مالاته دستک را از دست ندهید.

بندر ماهی‌گیری کیاشهر

در ادامه مسیر شما به بندر ماهی‌گیری کیاشهر می‌رسید. دیدنی‌ترین نقطه این شهر اسکله چوبی آن است که از فراز یک تالاب می‌گذرد و به ساحل دریا می‌رسد. پارک جنگلی و پارک بین‌المللی بوجاق را حتما ببینید. رستوران شیلات هم جای خوبی برای سپری کردن اوقات فراغت است.

ساحل زیباکنار تا منطقه آزاد

اگر بخواهید همین خط یا نوار ساحلی را ادامه دهید به منطقه بی‌نظیر تفریحی زیباکنار و در ادامه به منطقه آزاد انزلی خواهید رسید.

لنگرود به لاهیجان

عروس شهرهای گیلان، لقبی است که غیر گیلانی‌ها به لاهیجان داده اند. همین عنوان خود گواه آن است که با چه شهر زیبایی روبه‌رو خواهید شد؛ شهر چای و قند و کلوچه. لاهیجان از آن شهرهایی است که کام هر مسافری را شیرین می‌کند. گشت و گذار در این شهر غیر قابل وصف است. شیطانکوه، بام سبز، تله‌کابین، استخر، مقبره شیخ زاهد، مقبره چهارپادشاهان و موزه چای(مقبره کاشف‌السلطنه) از دیدنی‌های این شهر کوهپایه‌ای است. رستوران‌ها و غذاخوری‌های این شهر هم به نوبه خود بر جلوه‌های این شهر افزوده است. رستوران‌های مهتاب، آفتاب، زیبا، سیب و از همه مهم‌تر رستوران گیلانش را از دست ندهید.

منطقه رودبنه هم از بخش‌های دیدنی این شهر است که از این طریق می‌توان به ساحل دریا دست یافت. دراین شهر و مناطق اطراف آن به وفور خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای به وفور یافت می‌شود. این شهر بیشترین هتل‌های شرق گیلان را در خود جای داده است.

مسیر فرعی سیاهکل و دیلمان

اگر می‌خواهید یکی دو روز در این شهرستان بمانید پیشنهاد می‌کنیم سری هم به شهرستان سیاهکل و شهر دیلمان بزنید. شما از میان زیباترین جاده جنگلی شمال خواهید گذشت. در مسیر آبشار لونک، تی‌تی کاروانسرا را هم خواهید دید. سفالگران سیاهکلی از شهرت خاصی برخوردارند. در ادامه مسیر هم می‌توانید به منطقه «اسپیلی» و دیلمان بروید. حمام تاریخی میربلوک از جاذبه‌های دیلمان است. روستای «ملومه» دیلمان را هم از دست ندهید.

ادامه مسیر از لاهیجان به آستانه اشرفیه

آستانه اشرفیه همان‌طور که از اسمش پیداست شهری مذهبی و مدفن سید جلال‌الدین اشرف، برادر کوچک امام رضا(ع) است. بادام زمینی و برنج این شهر جزو سوغات‌های آن به شمار می‌آید. مقبره دکتر معین، ادیب فرزانه هم در این شهر واقع است. باغ‌های این شهر و روستاهای آن نیز دیدنی است.

شما برای رفتن به رشت باید از این مسیر بگذرید. دراین مسیر باید از شهرهای لولمان وکوچصفهان نیز بگذرید. رستوران «سینی پر» از بومی‌ترین رستوران‌های گیلان است. این مکان هم انتخاب خوبی می‌تواند برای شما باشد.

رشت، شهر باران‌های نقره ای

با ورود به رشت می‌توانید از بازار مرکزی رشت، پیاده‌راه مرکزی شهرداری رشت و بناهای آن از قبیل ساختمان شهرداری، موزه پست و هتل ایران، سبزه‌میدان و... بازدید کنید. همچنین با ورود به بازار سنتی رشت از خریدهای معمول و سوغاتی و خوراکی‌های مختلف نیز غافل نشوید. رنگارنگی محصولات تازه در این بازار دل هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. این بازار شامل میدان بزرگ و کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراهایی است که سبک معماری و تزئینات و طاقی‌هایشان در بالای بام همچنان پابرجا مانده است.

اگر خواستار خرید از صنایع دستی گیلان هستید، در انتهای پیاده‌راه رشت، بازارچه قدیمی پیرسرای رشت سال‌هاست محل عرضه محصولات دستی گیلان است. هرچند در سال‌های اخیر این صنایع مورد هجوم و حضور صنایع دستی چینی است اما همچنان اصالت و دوام و زیبایی خود را دارد. انواع اجناس سفالی و چوبی و ظروف چوبی و آشپزخانه و... و. را در این بازار خواهید یافت.

همچنین اگر خواستار خرید از برندهای خاص پوشاک هستید، می‌توانید با پرس‌وجو به خیابان گلسار رشت بروید. در این خیابان می‌توانید انواع اجناس باکیفیت از برندهای معتبر دنیا را بیابید. زارا، اکو، هاکوپیان، آدیداس، دورتی و غیره. در این خیابان و بلوارهای جانبی‌اش، برندهایی هستند که محصولات خود را در معرض دید مشتریان قرار داده‌اند. اگر قصد خرید داشته باشید این خیابان بهترین انتخاب شما در استان گیلان است. در رشت هتل‌ها و مسافرخانه‌هایی وجود دارند که مکان‌های مناسبی برای اقامتند. همچنین سوییت و خانه‌های محلی برای اجاره وجود دارند که خارج از شهر هستند.

رشت سومین سال است که به عنوان شهر خلاق غذا انتخاب شده است. بنابراین صرف غذای محلی گیلان از باقالی خورشت و میرزا قاسمی گرفته تا چغرتمه، کباب ترش و ماهی فویج و مرغ ترش و... را می‌توانید در رستوران‌های این شهر پیدا کنید. رستوران‌های گیلانی چون شورکولی، مریم، رستوران وانیشا، آقای فویج و بیش از ۲۰ نوع رستوران محلی را می‌توانید در این شهر که شهر کافه و رستوران‌هاست تجربه کنید. در ضمن پیشنهاد می‌شود برای خوردن ناهاری ارزان سری به سبزه‌میدان بزنید. در این‌جا به سراغ غذاخوری‌هایی که واویشکا و جغور بغور سرو می‌کنند بروید.

مسیر قزوین به رشت

لوشان، شهر اقوام

اگر از سمت تهران به گیلان می‌روید ابتدا باید از قزوین بگذرید و به لوشان، جنوبی‌ترین شهرگیلان و از توابع رودبار برسید. البته برای رفتن به لوشان باید از مسیر آزادراه رشت–قزوین خارج شوید. در این شهر به دلیل کوچاندن اقوام مختلف در دوره‌های پیشین می‌توان به جز گیلک‌ها و تات‌ها، لرها و کرمانج‌ها را هم دید. پل تاریخی لوشان و منطقه داماش از ظرفیت‌های گردشگری این نقطه از گیلان است. در داماش یک چشمه طبیعی و تپه‌ای معروف وجود دارد که محل رویش نادرترین گل جهان یعنی سوسن چلچراغ است، اما اگر از آزادراه خارج نشوید و به مسیر خود ادامه دهید به منجیل می‌رسید.

گشت و گذاری در منجیل و رودبار

می توانید ۲ ساعت را در ۲ شهر منجیل و رودبار بگذرانید و از مناظر زیبای سد منجیل که در نقطه پیوستن ۲ رود قزل ‌اوزن و شاهرود در نزدیکی منجیل ساخته شده و یکی از بهترین مکان‌ها برای ماهی‌گیری است، لذت ببرید. صبحانه در این فضا بهترین جا برای گذراندن سفر است. به شرط آن‌که صبح زود به منجیل رسیده باشید تا در ترافیک این نقطه گیر نیفتید. رودبار شهر زیتون است و بالطبع در این شهر با انواع فروشگاه‌های عرضه زیتون مواجه می‌شوید. زیتون سبز، سیاه، گوشتی، شکسته، ماری، کنسروی و روغنی را می‌توانید از ۱۱ تا ۱۸ هزارتومان خریداری کنید. زیتون ترش و زیتون پرورده هم از دیگر محصولات این شهر است. رودبار یک روستای نمونه گردشگری به نام حلیمه جان دارد که یک طرح نمونه بوم‌گردی است و در آن خانه‌های بوم‌گردی به قیمت مناسب وجود دارد. طبیعت سرسبز و رودخانه آن و آرامش محیط، این روستا را برای گردشگران دلپذیر کرده است.

امامزاده هاشم(ع(

پس از گذر از منجیل و رودبار به منطقه تاریخی و کوهستانی امامزاده هاشم(ع) می‌رسید. در این نقطه یکی از معروف‌ترین زیارتگاه‌های گیلان قرار دارد. در امامزاده هاشم(ع) چند بازار و زائرسرا وجود دارد. اهمیت گردشگری در روستای امامزاده هاشم، مدیون طبیعت بکر و زیارتگاه هاشم بن محمد است. این بنا دارای بازارچه، مهمان‌سرا، مسجد، پارکینگ، پارک، کتابخانه، کشتارگاه و درمانگاه است. این مجموعه از پای کوه تا قله ادامه دارد و مکانی مناسب برای یک کوهنوردی سبک به شمار می‌آید. همچنین کاروانسرای شاه عباسی امامزاده هاشم(ع) هم از مکان‌های دیدنی این شهر کوچک است. شما در این شهر کوچک می‌توانید انواع و اقسام خوراکی‌ها و تنقلات گیلانی را خریداری کنید. دکه‌های کبابی و جگرکی امامزاده هاشم را هم از دست ندهید. اگر طالب طبیعت هستید سری هم به دریاچه سد آیت‌الله بهجت بزنید.

پارک جنگلی سراوان و موزه روستایی

در ادامه راه شما به پارک جنگلی سراوان می‌رسید. یکی از جنگل‌های زیبای شمال را می‌توانید در همین مسیر ببینید، با مرداب کوچکی که در زیبایی بی‌همتاست.

اما یک پیشنهاد و توصیه ویژه؛ هر وقت به گیلان سفر کردید حتما یک سر به موزه روستایی گیلان بزنید. این موزه درواقع بزرگ‌ترین اکوپارک و موزه روستایی کشور است که در آن می‌توانید معماری و زندگی روستایی گیلانی‌ها را در یک نقطه ببینید. این موزه از دوباره‌چینی خانه‌های مناطق مختلف گیلان تشکیل شده است. قدمت برخی خانه‌هایی که در آن دوباره‌چینی شده است به ۱۴۰ سال قبل بر می‌گردد. همچنین لباس‌ها و غذاهای محلی و جشنواره‌ها و بازی‌های بومی و محلی هر روز عید در این مکان برپاست.

برخی از صنایع دستی گیلان هم در این نقطه از موزه وجود دارد. از خوردن نان‌های محلی در این موزه هم نباید گذشت.

پس از این، سه راه برای گردشگری در گیلان دارید. یک نقطه از ابتدای جاده سنگر به سمت کوچصفهان و سپس ورود به شهرهای شرق گیلان است. مسیر دیگر جاده‌ سراوان- شفت است و همچنین با ورود به رشت می‌توانید با گشت و گذار در چند شهر به مسیر دریایی خط کناره دسترسی پیدا کنید، یعنی بنادر و شهرهایی که در کنار تالاب و دریا واقع شده‌اند.

 انزلی، شهر اسکله و دریا

پس از رشت می‌توانید با ورود به سمت غرب گیلان، جاده انزلی را انتخاب کنید و از شهر انزلی و منطقه آزاد انزلی و اسکله و دریا استفاده کنید. فاصله انزلی تا رشت ۴۰ کیلومتر است و در کمتر از یک ساعت به این شهر می‌رسید. هزینه اقامت در سوییت‌های انزلی از شبی ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و مکان‌های مناسب در خیابان ساحلی پاسداران وجود دارد. در این مناطق رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های مناسبی وجود دارد که غذاهای گیلانی چون ماهی سفید و انواع چاشنی‌ها مانند کال کباب و زیتون پرورده و خاویار شور ماهی، ماست چکیده و بورانی و سایر اقلام در منوی آنها دیده می‌شود. اغلب این رستوران‌ها برخلاف رستوران‌های تهران و دیگر مناطق و شهرهای بزرگ کشور قیمت‌های مناسبی دارند و حتی مقدار غذا دو برابر مکان‌های دیگر است.

موج‌شکن و بلوار انزلی معروف‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر هستند. همچنین از موزه نظامی و پارک پاسداران و نیز پل غازیان و لاله‌های تالابی که گردشگران با تهیه بلیت می‌توانند سوار قایق شوند و کل مسیر تالاب را گردش کنند می‌توان بهره برد. حیف است در چنین فضایی از خوردن چای داغ و باقلی مازندرانی پخته با طعم سرکه و سماق غافل شد که اغلب در حاشیه موج شکن مستقرند.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که اگر در شب راهی انزلی هستید حتما در بین راه سری به خمام و یخ در بهشت‌های معروف و ترشی‌های ملس آن بزنید که بسیار معروف و خوشمزه هستند و طعم‌های گوناگونی هم دارند.

اگر تمایل به خرید اجناس حصیری دارید از روستای فشتکه که از روستاهای منطقه آزاد انزلی است دیدن کنید. این روستا در سال جاری به عنوان روستای ملی حصیر نامیده شد و بسیاری از اقلام از قبیل زنبیل و کلاه و حصیر و اقلام آشپزخانه و روکش گلدان که با حصیر بافته شده در آن به فروش می‌رسد. این حصیرها با استفاده از گیاه لی که در همین روستا می‌روید بافته می‌شود.

تالاب انزلی هم از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی انزلی است که بی‌شک آن را از دست نخواهید داد.

منطقه آزاد

پس از انزلی، می‌توانید با ورود به جاده زیباکنار و ۱۱ کیلومتری آن، وارد منطقه آزاد انزلی شوید و با بازدید از بزرگ‌ترین مرکز تجاری و گردشگری شمال کشور به راحتی اقلام مناسب بخرید و با گشت و گذار از پاساژهای لوکس آن و مناطق گردشگری آن لذت وافری از گشت و گذار در یک منطقه گردشگری ببرید. طبق آمار سالانه ۵ میلیون نفر از این منطقه بازدید می‌کنند و این میزان ورود گردشگر چشمگیر است. بزرگ‌ترین آکواریوم ایران را هم در منطقه آزاد فراموش نکنید.

 سفر به غرب گیلان

 البته خیلی از مسافران در مسیر جاده امامزاده هاشم به رشت از مسیر سنگر تردد می‌کنند، اما اگر شما از تهران به گیلان می‌روید و قصد سفر به غرب گیلان را دارید می‌توانید در دوراهی رشت سنگر از خروجی سنگر وارد جاده فومن شوید. با گذر از این جاده وارد شهرهای غرب گیلان می‌شوید که انبوهی از تاریخ و زیبایی و تنوع قومیتی هستند که در کمال آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند.

بی شک با ورود به این منطقه، معروف‌ترین مکان‌ها چون ماسوله و قلعه رودخان و جاده زیبای تالش و زندگی دامداری و... را تجربه خواهید کرد.

صومعه سرا

صومعه سرا و تالاب آبکنار از زیباترین نقاط جلگه‌ای گیلان است که در جوار انزلی قرار دارد. قایقرانی و خوردن ماهی در این شهر بیش از هر نقطه‌ای دیگر در گیلان جذابیت دارد.

شفت، سرزمین رویایی

معروف‌ترین مکان اقامتی در غرب گیلان مربوط به منطقه شفت و فومن است. ‌ اگر به سمت شفت بروید روستاهای گشت و رودخان و سیاهمزگی از روستاهای دیدنی شفتند که باغ‌های چای هم در این مکان‌ها وجود دارد. جز این اگر به سمت روستای تاریخی امامزاده ابراهیم بروید به مناظر بدیع و بی‌نظیری دست خواهید یافت، گذر از روستاهای ویسرود و لاسک و... و در نهایت روستای امامزاده ابراهیم که بالای ارتفاعات قرار گرفته و چشمه‌های بسیاری که در این مکان وجود دارد. وجود رودخانه‌های پرآب و زیبا و نیز دام‌ها و زندگی روستایی در کنار کلونی‌های عسل و تولید عسل و فروش آن به همراه شیرمحلی و کره محلی از جاذبه‌های این مسیر است. خرید این اقلام سنتی به همراه نان از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌ها در هوای کوهستانی و سرسبز منطقه است. ضمن این‌که هنوز هم آب چشمه‌ها بسیار سرد و شفاف است.

در همین مسیر در ارتفاعی بسیار بالاتر بقعه امامزاده اسحق قرار دارد که این منطقه هم از زیبایی‌های گیلان است. شفت مناطق بکر و بسیار زیبایی دارد که با ورود به آن و اقامت در کلبه‌های چوبی امامزاده ابراهیم و گشت و گذار در بازارچه آن لذت خواهید برد. از سوغاتی‌های این مکان‌ها به محصولات خوراکی محلی چون پنیر و عسل و کره و ماهی‌های قزل‌آلا که محصول استخرهای پرورش ماهی بومیان منطقه است می‌توان اشاره کرد. معروف‌ترین روستای شفت سیاهمزگی است که مهم‌ترین محصولش پنیر است و در بازارهای رشت فروخته می‌شود.

گشت و گذاری در ماسوله و قلعه رودخان فومن

شما در ادامه این مسیر به فومن شهر مجسمه‌های گیلان می‌رسید که کلوچه آن زبانزد عام و خاص است. البته همه شهرت این شهر به اینها نیست. زیرا شهرت جهانی این شهر به ماسوله و قلعه رودخان آن است.

 قلعه رودخان دژ تاریخی زمان سلجوقیان است که برای رسیدن به آن باید ۳ کیلومتر را طی کرد و مناطق جنگلی بسیار زیبا و بکر دارد. قلعه رودخان در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن قرار دارد.

مسیر این قلعه در میان جنگل است و از ابتدای راه تا قلعه حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی دارید. این قلعه مهم تاریخی که مدت‌ها مرکز فرمانروایان گیلان بوده، اکنون نیز از بزرگ‌ترین و با عظمت‌ترین دژهای نظامی گیلان و حتی ایران به شمار می‌آید. طبیعت بکر منطقه، آوای دلنواز پرندگان، نوای روح‌انگیز رودهای جاری و رستوران‌ها و دکه‌هایی که گاه و بی‌گاه از جلوی پای شما سر در می‌آورند، همه و همه شما را به سوی روزی متفاوت می‌خوانند، روزی که شبیه هیچ کدام از روزهای دیگر نیست.

در ماسوله هم اقامتگاه‌ها، سوییت و خانه‌های ییلاقی برای اجاره وجود دارند. ماجراجویی برای یافتن خانه‌ای جنگلی هم هیجان‌انگیز است. همچنین غذاهایی چون کوکوی ترش شامی و قیمه ماسوله و حتی آش رشته در این شهرک تاریخی بسیار خوشمزه و معروف است.

معماری بسیار استثنایی و چشم‌نوازی در ماسوله پیش چشمانمان قرار می‌گیرد که حس هر گردشگری را دستخوش انقلابی زیباشناسانه می‌کند و هنگامی که این معماری، رنگ تاریخی هزار ساله به خود می‌گیرد، قلم و عکس از بیان چشم‌نوازی خارق‌العاده‌اش الکن می‌مانند. طبیعت سه‌گانه جنگلی، مرتعی و کوهستانی و از سوی دیگر فرهنگ و تمدن خاص گیلکی، تالشی، ترکی و آمیزش آنها با نمای منحصربه‌فرد ماسوله باعث شده تا سالانه چندین هزار گردشگر از ماسوله دیدن کنند. از صنایع دستی ماسوله می‌توان به عروسک‌های کاموایی ماسوله، چموش(نوعی کفش چرمی)، جوراب‌های بافتنی ضخیم و دیگر بافته‌های زنان و مردان این دیار اشاره کرد.

تماشای بهشت در ماسال و تالش

از دیگر مناطق غربی گیلان ورود به منطقه تالش و ماسال است. ‌ مناطق زیبایی چون آق اولر، اسب رییه، سوباتان، اولسبلنگاه، چسلی، ماسوله خونی، ساحل قروق و... از زیبایی‌های این منطقه است.

از مناطق زیبای اولسبلنگاه می‌توان به دشت‌ها و کلبه‌های چوبی آن اشاره کرد. کرایه این کلبه‌ها شبی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزارتومان است. برای حمل اجناس هم می‌توان از محلی‌هایی که با موتور بار حمل می‌کنند استفاده کرد. اما نمی‌توان ماشین را در مناطق اقامتی به داخل کوهستان برد و باید کمی دورتر پارک کرد. می‌توان با پیاده‌روی به خودرو دست پیدا کرد. در این مکان‌ها رستوران‌های شیک هم وجود دارند که قیمت آنها با قیمت غذا در رشت و شهرهای دیگر برابری می‌کند. تنها مشکل این مسیر نبود جاده مناسب و عریض است، اما زیبایی‌های آن بی‌حد و حصر است.

قلعه صلصال و قلعه هشت بر یا کاج سردار امجد از دیگر جاذبه‌های توریستی تالش است. همچنین ساحل قروق تالش با طرح سالم‌سازی و آلاچیق و استخر و اسب‌سواری از دیگر جاذبه‌های تالش است. همچنین می‌توان با سر زدن به جنگل سیاهداران از سورتمه‌سواری در جنگل‌های تالش لذت برد.

 از سوغات منطقه ماسال و تالش می‌توان به نان محلی، نازک کاری و خراطی چوب، دستباف پشمی و شال‌بافی، جاجیم بافی، البسه محلی، چلنگری و نمدمالی اشاره کرد.

البته در این مسیر می‌توانید به رضوانشهر و منطقه تفریحی پره‌سر بروید و یک آبشار بی‌نهایت زیبا را به نام ویسادار تماشا کنید.

شهر مرزی آستارا با ساحلی زیبا و بازارهایی فریبنده

در ادامه شهرهای غرب گیلان با گذر از تالش و گردنه زیبای الماس، می‌توان وارد شهرستان آستارا در شمال غربی استان گیلان شد. آستارا از شمال به رودخانه «آستارا چای» در مرز ایران و جمهوری آذربایجان، از شرق به دریای خزر، از جنوب به شهرستان تالش و از غرب به استان اردبیل محدود می‌شود. این شهر ۱۰۷ کیلومتر از رشت فاصله دارد.

این شهرستان بین کوه‌های پوشیده از جنگل تالش و ساحل نیلگون دریای خزر است. بازارهای ساحلی آستارا یکی از پرجاذبه‌ترین قسمت‌های این شهر است که استقبال زیادی از آن می‌شود. خرید در آستارا او را برای خانم‌ها به یکی از زیباترین سواحل توریستی گیلان تبدیل کرده است. همچنین ساحل نگین آستارا که جزو طرح‌های سالم‌سازی است همواره پر استقبال و جمعیت است. تالاب استیل این شهرستان هم بی‌نهایت جذاب است.

 یکی از ویژگی‌های معماری شهر آستارا بام‌های سفالین و زیبایش است که چهره‌ای متفاوت به آن بخشیده و به همین دلیل آن را شهر بام‌های سفالی نیز نامیده‌اند.

از سوغات آستارا می‌توان به جاجیم‌بافی و نمدمالی و معرق‌کاری اشاره کرد. همچنین از غذاهای این منطقه همچون لونگی مرغ و ماهی، باستیرمای مرغابی، آش دوغ، بورانی پلو و مسما را می‌توان نام برد که هر یک طعمی به یاد ماندنی را به گردشگران و مسافران این شهر مرزی هدیه می‌کنند. در ادامه هم می‌توانید برای حیرت بیشتر به گردنه حیران در مسیر اردبیل بروید. آنجا را نمی‌توان توصیف کرد. آنجا را باید دید. کافه‌ها و رستوران‌های بین راهی حیران و تله کابینش به شما خواهد گفت که مسیر درستی را انتخاب کرده‌اید.

کد خبر 435802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha